Liv og virksomhet

På sin første separatutstilling i 1970 fremstod M. som en moden keramiker med et sterkt personlig formspråk. Hos Erik Pløen hadde han lært å utnytte gassovnens muligheter. Ved å legge flere lag farget glasur over hverandre oppnådde han en særegen dybde, en spettet virkning som kan minne om mosevekst på gråstein. Han brøt radikalt med jordfarge-tradisjonen i norsk steingods og tok i bruk farger som sterkt blått, grønnblått og rustoransje. De organiske, asymmetriske vaseformene med åpningen forskjøvet ut av sentrum var ikke mindre interessante. Allerede i 1968 på Maihaugenutstillingen hadde han vist lignende ting. Utstillingen på Høvikodden i 1972 viste at han stadig søkte nye uttrykk: vaseformer modellert som bristende knopper med opprevede, flikete munninger, vaselignende former satt sammen som en skulpturgruppe og arbeider som nærmet seg skulptur, f.eks. Sisyfos, et stort kors med hode, hender og føtter malt på korset som silhuetter. Nytt var også en gråhvit krystallglasur, gjerne kombinert med sterk blått. For å kunne stå friere ved valg av farger, begynte han i 1973 å arbeide med porselen ved siden av steingodset. Resultatet var bl.a. en sterk sennepsgul farge. M. er meget interessert i sitt fags historie og har eksperimentert med eldre tiders glasurtyper som f.eks. celadon. Variasjonene og dybdevirkningen i glasurene oppnår han dels ved å bruke pensel, dels ved å la glasuren renne. Han har også laget gjenstander med malt dekor, f.eks. en porselensskål (Kunstindustrimuseet i Oslo, 1975) med en sterkt japansk påvirket strekdekor i sort på brun bunn. M. har hatt flere dekorasjonsoppdrag. I boka Bak lov og slå har Simen Skjønsberg skildret hans kamp for retten til utfoldelse. Han hadde verksted i Asker 1971–81, deretter i Oslo.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Paul Myrdam
  • Ingrid Heiberg Hansen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Tegneundervisning Morten Henriksen 1959-60; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Jens von der Lippe 1960–65; verkstedspraksis hos Erik Pløen 1965–70.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens 3-årige arbeidsstipend 1976; Statens garantiinntekt fra 1979; Studiereise Danmark 1966; England 1967; Portugal og Spania 1970.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske kunsthåndverkere; World Craft Council.

Priser, premier og utmerkelser

Gullmedalje internasjonal kunsthåndverksutstilling Firenze 1970.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Askerhallen, Asker (1973)
  • Statens spesiallærerhøgskole, Bærum (1973)
  • De-No-Fa, Lilleborg fabrikker a/s, Oslo (1974)
  • Steintrollet, Elektrisk Bureau a/s, Asker (1974)
  • Kreditkassen, Trondheim (1976)
  • Sommer, Øverby skole, Gjøvik (1977)
  • Vekst, Asea, Skandia a/s, Oslo (1982)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Strömstads Kunstforening
  • Utenriksdepartementet
  • Museum Haaretz, Tel Aviv
  • Museum of Modern Art, Kyoto
  • Konstflitföreningen i Finland, Helsinki

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Maihaugen, 1968
  • Maihaugen, 1970
  • Maihaugen, 1973
  • Norsk kunsthåndverk, 1975
  • Norsk kunsthåndverk, 1977
  • Norsk kunsthåndverk, 1979
  • Craftsmen from Norway, vandreutstilling USA, 1970-1972
  • Skandinavisk kunsthåndverk, Museum Haaretz, Tel Aviv, 1970
  • Internasjonal kunsthåndverkutstilling, Firenze, 1970
  • Norwegian craftsmen today, Royal College of Art, London, vandreutstilling Europa, 1973-1974
  • Nordisk keramikk, Jönköping läns museum, 1973
  • Art Centrum, Praha, 1973
  • Bangsbo museum, Frederikshavn, 1973
  • Exempla 74, München, 1974
  • Scandinavian Crafts, Tokyo, 1978-1979
  • Scandinavian Crafts, Kyoto, 1978-1979
  • Norsk kunsthåndverk, Stedelijk museum, Schiedam, 1974
  • Norskt konsthandverk, Nordisk konstcentrum, 1980

Separatutstillinger

  • Gall. U 2, Oslo, 1972
  • Asker museum, 1971
  • De Sandvigske Samlinger, Lillehammer, 1971
  • Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1972
  • Drammens Kunstforening, 1972
  • Tendenser 73, Gall. F 15, Moss, 1973
  • Fem fra Asker, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1974
  • Fem fra Asker, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1974
  • Gall. Kim, Stavanger, 1975
  • Gall. Olivia, Strömstad, 1975
  • Prydkunst, Hjertholm, Bergen, 1976
  • Tendenser 77, Gall. F 15, Moss, 1977
  • Gjøvik Kunstforening, 1977
  • Gall. Vikerødegården, Furnes, 1978
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1978
  • Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder, 1979
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1980
  • Gall. Biggie, Stavanger, 1981
  • Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1982

Portretter

  • Tegning utført av G. Hammarlund gjengitt i Dagbladet 13.4.1974

Litteratur

  • Nye Bonytt, 1968, nr. 8/9 s. 28 (ill.)
  • Dagbladet, 23.08.1969
  • Morgenbladet, 08.04.1970, (ill.)
  • Thue, A., i Dagbladet, 14.04.1970
  • Schjødt, L., i Arbeiderbladet, 15.04.1970
  • Skjønsberg, S., Bak lov og slå, Oslo, 1970, dokumentarroman
  • Nilsen, A., i Arbeiderbladet, 01.07.1972
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 10.07.1972
  • Eide, H., i Dagbladet, 13.04.1974
  • Opstad, L., i katalog Kunstindustrimuseet i Oslo, 1974
  • Herstad, S., i Asker og Bærums Budstikke, 10.09.1976
  • Lewenstein, E., Cooper, E., New Ceramics, London, 1974, register
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 65
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 59
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register
  • Hennum, G., i Aftenposten, 09.12.1978, (ill.)
  • Opstad, L., i katalog Galleri Acanthus, Oslo, 1978
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 24.04.1980