Liv og virksomhet

Da R. i 1962 hadde sin første separatutstilling i Galleri Per, Oslo, var han allerede kjent fra Høstutstillingene og flere kollektiv- og gruppeutstillinger der han hadde deltatt med malerier, grafikk og tegninger. Mange av hans tidlige bilder har motiver fra Italia hvor han har oppholdt seg i lengre perioder. Formspråket var figurativt, men han abstraherte dette mer og mer. Tidlig i 60-årene hadde motivet fremdeles utgangspunkt i naturen og kunne være menneskegrupper, trestammer og klipper, men formelementene er rektangulære, stavaktig uttrukne. Koloritten var rikt variert og kontrastfylt. Bakgrunnen kunne være rolig og nøytral. Dette formspråket kan føres tilbake til Jean Le Moal og andre franske malere av hans generasjon. I annen halvdel av 60-årene viste R. konsekvent nonfigurative bilder der han stilte sterkt avgrensede planformer rytmisk opp mot hverandre. Denne stilen med klare linjer og plan kan føres tilbake til Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Alberto Magnelli og Victor Vasarely. Tidlig på 70-tallet fikk hans bilder en sterkere romvirkning, ofte preget av store, feiende bevegelser. R. malte fremdeles med geometrisk og skarpkantet presisjon, men maktet samtidig å gi sine bilder et dynamisk, vitalt uttrykk. Gjennom årene har R. markert seg med sine hard-edge bilder av anselig størrelse, foruten veggdekorasjoner utført i olje, egg-olje-tempera og akryl. Hans samtidige gouacher virker imidlertid friere, mer spontane enn maleriene. Siden 1980 har R. gjerne benyttet et mindre format i en kombinasjon av akvarell og kinesisk tusj. Klare, rene farger dominerer. Formspråket varierer fra det helt figurative til det delvis abstrakte, med bruk av kraftig omriss. Som tidligere viste han også nå motiver fra Italia, bl.a. fra Positano, og i mange av hans bilder merkes inspirasjon fra klassisk mytologi. En underliggende symbolikk særpreger mange av hans bilder.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Leif Reitan
  • Ragna Lyngstad

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Kunstskolen i Trondheim 1947–49; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein, Jean Heiberg og Per Krohg 1949–52; Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo under Chrix Dahl 1950–51; kurs i kunsthistorie og klassisk arkeologi, Det norske institutt i Roma 1963.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens kunstfond 1952; Unge Kunstneres Samfunn stipend 1954; Finnes legat 1953 og -54; Lorch-Schives legat 1959; 3%-fondets arbeidsstipend 1960; Helga og Hans Reusch' legat 1960; Hielmstierne Rosencrones legat 1962; Ragnhild Keysers legat 1962; Namdalsstipend 1965; Statens 3-årige arbeidsstipend 1974; Flere studieopphold i Italia, Spania og Frankrike.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere; Unge Kunstneres Samfunn, formann 1962–63; tidligere mangeårig medlem Foreningen Norske Grafikere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Muralmaleri, Malakoff handelsskole, Moss (1975)
  • Moss Kunstgalleri
  • Norsk Kulturråd
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Tønsberg, Namsos og Bodø kunstforeninger
  • Utenriksdepartementet
  • Norsk Hydro
  • Østfold sentralsykehus, Fredrikstad
  • Nordtrøndelag sentralsykehus, Namsos
  • Tønsberg gymnas
  • Norges Kooperative Landsforening

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1952-1953
  • Høstutstillingen, 1961-1966
  • Høstutstillingen, 1970-1976
  • Høstutstillingen, 1979
  • Høstutstillingen, 1983
  • Nord-norske kunstutstilling, 1962-1963
  • Vestlandsutstillingen, 1972
  • Østlandsutstillingen, 1979
  • Østlandsutstillingen, 1981
  • Juniutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1953
  • Svart og hvitt i dag, Kunstnerforbundet, Oslo, 1953
  • Trondheim Kunstforening, 1954
  • 8 grafikere, Fredrikstad Kunstforening, 1955
  • Unge Kunstneres Samfunn jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1959-1961
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1963-1966
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1969
  • Rostock, 1962
  • Rostock, 1964
  • De unge, Gall. 27, Oslo, 1965
  • Kunst aus Norwegen, Kunstamt Berlin Wilmersdorf, 1966
  • Zeitgenössische Maler aus Norwegen, Hamburg, 1967
  • Ung skandinavisk kunst, Gall. F 15, Moss, 1968
  • Norskt i dag, Hässelby Slott, Stockholm, 1976
  • Gall. Melbye, Oslo, 1980
  • Landsforeningen Norske Malere vandreutstilling, 1982
  • Idrett og kunst, Oslo, 1983

Separatutstillinger

  • Trondheim Kunstforening, 1952
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1957
  • Gall. Per, Oslo, 1962
  • Gall. Per, Oslo, 1964
  • Sarpsborg Kunstforening, 1964
  • Kristiansund Kunstforening, 1965
  • Namsos Kunstforening, 1965
  • Gall. 27, Oslo, 1966
  • Aalesunds Kunstforening, 1969
  • Gall. ByggekunstF, Stavanger, 1969
  • Tønsberg Kunstforening, 1970
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1972
  • Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1981
  • Gall. F 15, Moss, 1974
  • Skiens Kunstforening, 1975
  • Moss Kunstforening, 1976
  • Gall. Landsforeningen Norske Malere, Oslo, 1980
  • Nordkalottens Hus, Tromsø, 1980
  • Gall. Vågen, Stavanger, 1981
  • Studio Oriental, Oslo, 1981
  • Gall. Ge, Lillehammer, 1982

Litteratur

  • Norske grafikere, Oslo, 1956, s. 64 (ill.)
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 83
  • Kunsten idag, 1962, hefte 60 s. 48
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71 s. 40
  • Norsk kunst idag, Oslo, 1967, s. 21
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 238
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 121–22
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945–1970, Trondheim, 1973, s. 67
  • F 15 Kontakt, Moss, 1974, nr. 8 s. 11
  • Arbeider-Avisa, 14.11.1952, (ill.)
  • Adresseavisen, 15.11.1952
  • Adresseavisen, 18.11.1952
  • Pedersen, S. Schjelderup, i Dagsavisa, 25.11.1952
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 14.11.1957
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 18.11.1957
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 22.11.1957
  • Aftenposten, 21.03.1962, (ill.)
  • Dagbladet, 21.03.1962, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 29.03.1962
  • Durban, A., i Morgenposten, 11.01.1964
  • Revold, R., i Aftenposten, 30.03.1962
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 31.03.1962
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 14.01.1964
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 16.01.1964
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 21.01.1964
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 14.12.1971
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 22.01.1964
  • Morgenbladet, 26.10.1966, (ill.)
  • Aftenposten, 26.10.1966
  • Durban, A., i Morgenposten, 01.11.1966
  • Dæhlin, E. O., i Aftenposten, 08.11.1966
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 10.11.1966
  • Rogalands Avis, 27.09.1969, (ill.)
  • Riis, H., i Arbeiderbladet, 01.10.1969
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 07.12.1971, (ill.)
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 14.12.1971, (ill.)
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 14.12.1971
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 21.12.1971
  • Skulstad, T., i Rodeløkka Avis, 1972, nr. 1 (ill.)
  • Nordlys, 12.11.1980
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 06.03.1981
  • Dagningen, 03.03.1982, (ill.)
  • Sundgaard, H. F., i Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, 04.03.1982