Liv og virksomhet

Etter studietiden på Vestlandets kunstakademi fremstod G. som en kresen formkunstner, og enkelte større landskapsbilder fra 1960, bl.a. Utsikt fra Mannsverk, føyer seg hederlig inn under den naturalistiske landskapstradisjon i etterkrigstidens Norge. I 1963 var han ferdig med det store freskomaleriet til Askøy rådhus. Komposisjonen er en syntese av Askøy-naturen, sjø og land med motiver fra folke- og arbeidsliv, og fargene spenner fra tindrende lyse til jordtunge toner. I 1964 viste utstillingen i Permanenten driv i penselstrøk og temperament, men bildene virket eksperimenterende og uferdige. Mennesket, særlig kvinnen, var stort sett utgangspunktet, ofte inntegnet i grove konturer. Formspråket varierte fra ren naturalisme til et mer ekspressivt abstrahert uttrykk. G. debuterte samtidig med en diktsamling, illustrert med etsninger. I 1966 gikk G. over til pop-stilen. I Paris året etter viste han bilder malt i Bergen, London og Paris, samt grafikk. Kvinnefigurer går igjen på de fleste store lerreter i kraftige, enkelte ganger brutale fargekontraster, flere bilder er kontraster i bare sort og hvitt. Hans sans for det dekorative og pop-ens ekspressive muligheter sammen med teknisk ferdighet, resulterte i en meget personlig stil. Under 1969-utstillingene i Permanenten og hos Holst-Halvorsen betegnet kunstneren selv sine bilder som "plakatmaleri og reklame for sex, romantikk, form, sentimentalisme og marsipan". Svært mange av disse bildemotivene kretser om kjønnsattributter. Enkle figurasjoner veksler mellom geometriske former og lineære mønstre, gjerne i samme bilde. Collagene har forbindelse med G.s egen lyrikk og spenner fra landskapsstudier til rene tanke-innfall. Fra 1970 understreker det formale i større grad det tematiske, som i Liggende Venus og ikon-fremstillingen av den svarte Madonna med barnet. I det store Politimetoder fremheves bildets voldstema av kontrasten mellom mørk-kledd politi og nakne kropper. Både formalt og tematisk er G.s bilder ekspressivt figurative med erotisk politisk innhold. G. har utgitt flere diktsamlinger, laget plakater fra eget forlag, komponert musikk, laget flere filmer, og han holder foredrag og skriver illustrerte artikler for dagspressen.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Grundt Edward
  • Normann Signe

Gift med

  • Kristina Brenner Inger

Bosatt (pr 1982-1986)

København.

Utdannelse

Bergen Kunsthåndverkskole 1944; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1945–47; Vestlandets kunstak. under Alex Klingspor, Alf-Jørgen Aas, Rolf Syrdal, Karen Holstmark, Paul Christensen, Helge Ernst og Hugo Buck 1950–60.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Reusch legat 1953; Mohrs reisestipend 1957; 3% fondets stipend 2 ganger; Bergen kommunes stipend 1956; Opphold i Paris 1951–52; Italia 1957; London 1967–68; reiser til Leningrad, Warszawa, Berlin, Amsterdam og Stockholm.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Kunstneres forening Bergen; Unge Kunstneres Samfunn; medlem av Filmcentrum, Stockholm; Filmcentrum, København.

Priser, premier og utmerkelser

Premiert i konkurransen om utsmykning av Bergen Posthus 1966.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Sauda gamlehjem, kapellet (1955)
  • Søreide skole, Fana (al secco i trappehallen, 1956)
  • Askøy rådhus (frescomaleri, 1960–63)
  • M/S Royal Viking Sea (dekorasjon, 1973)
  • Bergen Billedgalleri
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd

Illustrasjonsarbeider

  • G. har illustrert egne bøker og avisartikler (se Eget forfatterskap) og levert tegneserier til heftet Christiania Nyt, København 1978–79

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Bergens Kunstforening, 1950
  • Didrik Andersen, Bergen, 1950
  • Paus Knudsen, Bergen, 1952
  • Bergens Tidende.s lokale på Mannsverk, 1960
  • Permanenten, Oslo, 1964
  • Permanenten, Oslo, 1969
  • Gall. Sagitaire, Paris, 1967
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1969
  • Gall. I, Bergen, 1977
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1978
  • Atelier 47, København, 1979
  • Gall. Incontro, Firenze, 1979

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1946
  • Høstutstillingen, Oslo, 1954
  • Høstutstillingen, Oslo, 1955
  • Høstutstillingen, Oslo, 1957
  • Høstutstillingen, Oslo, 1959
  • Høstutstillingen, Oslo, 1963
  • Høstutstillingen, Oslo, 1964
  • Vestl. utst., 1951-1966
  • Junge Graphik aus West-Norwegen, Münster, 1964
  • Gruppe 66, Bergens Kunstforening, 1966
  • Vest Syv Bergen, Danmark, 1966
  • 1. nordiske ungdomsbiennale, København, 1966
  • Konkrete analyse, Bergens Kunstforening, 1970
  • Reisning, Charlottenborgutstillingen, København, 1975
  • Samliv, Bergens Kunstforening, 1977
  • Økonomi og overtro, Konsthallen, Göteborg, 1977

Eget forfatterskap

  • Mentale streker, 1964, (ill.)
  • Quête de l'âme, 1964, (ill.)
  • Psyken i grenseland, 1966, (ill.)
  • Vrøvl, 1966, (ill.)
  • Ashtray, London, 1968, (ill.)
  • Dialog, 1970, (ill.)
  • Livets mening, København, 1977, (ill.)
  • Rød poesi, København, 1977, (ill.)
  • Il rinascimento moderne, Firenze, 1979
  • Dag og Tid, 22.03.1977, (ill.)
  • Dag og Tid, 09.06.1978, (ill.)
  • Dag og Tid, 27.03.1980, (ill.)
  • Dag og Tid, 10.04.1980, (ill.)

Litteratur

  • Morgenavisen, 04.07.1950
  • Bergens Tidende, 17.10.1952
  • Th. Breivik, i Morgenavisen, 18.10.1952
  • Th. Breivik, i Morgenavisen, 05.04.1955
  • Bergens Tidende, 22.09.1960, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 27.05.1963, (ill.)
  • Dagen, 27.05.1963
  • Morgenavisen, 27.10.1964, (ill.)
  • Bergens Tidende, 28.10.1964
  • J.F. Michelet, i Verdens Gang, 04.11.1964
  • Durban, A., i Morgenposten, 07.11.1964
  • I. Rosseland, i Vårt Land, 17.11.1964
  • P. Hovdenakk, i Bergens Arbeiderblad, 04.03.1967, (ill.)
  • P. Hovdenakk, i Arbeiderbladet, 30.03.1967
  • J.F. Michelet, i Verdens Gang, 22.01.1969
  • G. Woll, i Arbeiderbladet, 22.01.1969
  • H. J. Brun, i Dagbladet, 23.01.1969
  • E.H. Johnsrud, i Aftenposten, 25.01.1969
  • S. Kyllingstad, i Nationen, 31.01.1969
  • Morgenavisen, 20.01.1977, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 20.01.1977, (ill.)
  • Bergens Tidende, 20.01.1977, (ill.)
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 28.01.1977
  • H. Flor, Dagbladet, 17.03.1978
  • E.H. Johnsrud, i Aftenposten, 20.03.1978
  • Bonytt, 1952, s. 137
  • Bonytt, 1958, nr. 11–12, s. 21
  • Bonytt, 1966, før s. 65 (ill.)
  • M. Tingnæs, Florø, Florø, 1960, s. 172
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71, s. 53
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 57
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 187