Liv og virksomhet

I ungdomen budde T. hjå ein eldre bror som var bonde på Trageton i Ustedalen, Hol, og fekk namnet etter garden. Det er uvisst kor han lærte å rosemåle, men eit grunnlag fekk han truleg hjå den eldre sambygdingen Kitil Rygg. T. var ein dugande teiknar og viste sikker sans for komposisjon. Det finst få arbeid etter T. i Hol då han frå 1790-åra også var verksam i Ryfylke, der han i 1806 gifta seg og slo seg ned som målar og strandsittar på Nedstrand i Tysvær. Hovudverket hans er interiøret i stoga på Løland i Vanvik (1798). Draperier, ranker, figurar og inskripsjonar er stilmessig prega av renessanse og barokk. I takdekoren finst tverrknekte regenceband, sjeldsynt i hallingdalsk rosemåling. Koloritten er roleg og harmonisk, dominert av blått og brunraudt på lys okergul botn. Stilistisk dominerer hallingpreget også kistene i tida før 1800, slik at rosene symmetrisk omkranser eit sentralmotiv i kvart hovudfelt, som på ei kiste merka "M. S. D. H. Ano 1799" (Norsk Folkemuseum). Arbeida etter T. fekk stor innverknad på den dekorative målinga i Ryfylke fram mot midten av 1800-talet.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ingeborg Larsdotter Borgen
  • Aslak Olson

Gift med

  • 1806 med Else Larsdotter Nærstrand

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Norsk Folkemuseum
  • Stavanger Museum
  • Ryfylkemuseum, Sand
  • Hol museum

Litteratur

  • Røykstue og rosebu i Stavanger Turistforenings Årbok, 1931
  • Kirkebygninger og hustyper i Rogaland, Turistforenings Årbok, 1932
  • Malte rumdekorasjoner på Vestlandet, Bergens historiske forening, 1938, skrifter nr. 44
  • i Dølaminne, 1969, (ill.)
  • Rosemåling i Hallingdal, 1978, s. 38, 40, 220–22 (ill.)
  • Norsk rosemåling, 1981, register s. 263 (ill.)
  • i Norges kunsthistorie, 1982, bd. 3, s. 414–15 (ill.)