Etter endt utdannelse slo K. seg ned i Oslo, men bodde hele sommerhalvåret i Holmsbu. Herfra hentet han motiver til sine sommerlandskaper med bugnende hager, blomstrende frukttrær, sol og sjø. Det er en saftig og frisk naturalisme hvor motivene skildres med raske strøk, men bildene kan ofte bli noe løse i oppbyggingen. I vinterhalvåret dyrket K. portrettmaleriet og ble en av de mest benyttete portrettmalere i sin generasjon. Best er de tidligste arbeidene, preget av senimpresjonistiske innflytelser, som portrettene av Redaktør Torgeir Vraa (1922), Per Aabel (1926) og Dr. O.U.B. Lied (1928). Etter hvert fikk portrettene et mer ensformig preg uten dypere karakteristikk av modellen og med en unyansert, av og til grell fargebehandling.
Ved K.s død mottok Drammen kommune som testamentarisk gave hans landsted i Holmsbu til feriebruk for byens kunstnere.