Liv og virksomhet

T. mottok sin grunnleggende kunstnerutdanning i England, hvor det særlig ble lagt et solid teknisk grunnlag i tegning og grafikk. Allerede før Englandstiden hadde T. mottatt impulser fra foto og collage som han arbeidet en del med. Dette spores også i senere bilder gjennom figurer som synes skåret ut mot bakgrunnen, og i rytmer basert på spenningen mellom livfulle former kontrastert av tomme flater. I T.s bilder inngår ofte impulser fra kubismen foruten generelt konstruktivistiske trekk i 20- og 30-årenes figurative maleri. Enkelte diskrete sitater fra Gauguin og Chagall finnes også, ved siden av innflytelse fra Henri Matisse, Francis Bacon, R.B. Kitaj og David Hockney. Under Alf-Jørgen Aas' korrektur på Kunstakademiet modnet impulsene som var mottatt fra konstruktivt betinget figurmaleri. T.s lysende og sterke koloritt kan dessuten sees delvis på bakgrunn av Johs. Rians maleri, til tross for at de aldri traff hverandre og benytter forskjellige formspråk. I de første årene gjorde T. seg mest gjeldende som tegner og grafiker, og hans tidlige malerier var gjerne utført i gouache. Etter hvert tok han stadig oftere i bruk olje og akryl, og snart arbeidet han også med forholdsvis store formater. Gjennomgående preges disse av en formal sikkerhet grensende til virtuositet. Stofflig kan de virke tørre, men fargerikdommen kompenseres for dette, samtidig som vekten legges på det dekorative og uttrykksbærende, begrunnet gjennom fortolkninger av forholdet mellom flate og rom. T. konsentrerer seg utelukkende om figurmotiver. Enkelte portretter preges av følsom karakterisering, men helst skaper han livfulle, karakteristiske figurkomposisjoner med stor uttrykkskraft. Disse inneholder sjelden litterære aspekter, til tross for innslag av både illustrative, dramatiske og humoristiske elementer. T.s bilder preges tidvis av en kalkulert eleganse som kan skape følelsesmessig avstand for betrakteren. Bildenes referanser til annen billedkunst innebærer imidlertid ikke at han baserer seg på etterligninger. Disse referanser utgjør snarere noe av forutsetningene for hans kunstneriske egenart. Derfor er hans varierte og forholdsvis store produksjon et markant innslag i dagens figurative norske billedkunst. Med sitt kontrollerte preg fungerer den også som nyekspresjonismens motpol.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Idar Torriset
  • Evelyn Kuløy

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Sir John Cass College, School of Art, London 1968–70; Saint Martin's School of Art, London 1970–73; Brighton Polytechnic, Specialist printmaking Group 1973–74; Statens Kunstakademi, Oslo under Alf-Jørgen Aas og Arne Malmedal 1974–78.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Lorch-Schives legat 1976; Hans Ødegaards stipend 1977; Statens reisestipend 1978 og -82; Hans og Helga Reusch' legat 1979; Dr. Ragnar Forsbergs legat 1980; Statens 3-årige arbeidsstipend 1984; Studiereiser til Sør-Frankrike 1977; USA 1978; Italia 1979; opphold i London 1981; Roma 1983.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Kunstnere Møre og Romsdal; Foreningen Norske Grafikere; Varamedlem juryen for Vestlandsutst. 1981–83.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Utsmykkinger, Norsk Jern- og Metallarbeiderforbund, Oslo (1982)
  • Industribanken, Oslo (1983)
  • Åse Sjukeheim, Ålesund (1983–84)
  • Norges Pedagogiske Studiesamling, Oslo (1984)
  • Radiumhospitalet, Oslo (1984).
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Haugesund Billedgalleri
  • Artoteket, Færøyane
  • Västerås Konstmus
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Aalesunds Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • Trans Atlantic Review, London 1973, The Times & The Daily Telegraph Magazine, London 1974
  • Vinduet, Oslo 1976–77
  • Gyldendal Aktuelle Magasin, Oslo 1978, Pax Leksikon, Oslo 1980

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1983-1980
  • Vestlandsutst., 1974-1977
  • First British International Drawing Biennale, 1973
  • 7 unge, 1976
  • Visuelt, 1977
  • Nordisk Grafikkunion utst., 1979
  • 11. Festival International de la Peinture, 1979
  • Glimt fra norsk grafikk i 70-årene, 1980
  • 27 unge malere, 1981
  • Heute Norwegen heute, 1981
  • Heute Norwegen heute, 1981
  • Sesjon 83, 1983
  • Profiler 1984, 1984

Litteratur

  • Kapital, 1976, nr. 14
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 189
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 62
  • Kunst og Kultur, 1983, s. 254, 262
  • Kunst, 1978, nr. 4 s. 31 (ill.)
  • Kunst, 1981, nr. 2 s. 2 (ill.), 7, 15, 25, 27
  • Norske grafikere i dag, 1979, register (ill.)
  • i Norsk maleri 70-tallet, 1980, s. 119 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 11, s. 695
  • i Heute Norwegen heute, 1981, s. 196–211 (ill.), katalog Kiel
  • i Kunstforum, 1982, nr. 2
  • i Kunstforum, 1982, nr. 5
  • Hamar Arbeiderblad, 07.02.1978, Aviser
  • Hamar Dagblad, 10.02.1978
  • i Aftenposten, 30.01.1979
  • i Dagbladet, 30.01.1979
  • i Morgenbladet, 07.02.1979
  • i Dagbladet, 11.10.1979
  • i Aftenposten, 15.02.1980
  • Verdens Gang, 26.03.1980
  • i Morgenbladet, 26.03.1980
  • i Dagbladet, 15.04.1980
  • i Aftenposten, 22.04.1980
  • i Sunnmørsp., 13.05.1980
  • i Dagbladet, 05.10.1980
  • i Aftenposten, 05.10.1980
  • i Dagbladet, 22.05.1981
  • i Dagbladet, 09.10.1982
  • i Aftenposten, 15.10.1982
  • i Morgenbladet, 18.10.1982
  • i Dagbladet, 20.10.1982
  • i Bergens Tidende, 18.01.1983
  • Adresseavisen, 10.02.1983
  • Arbeideravisa, 10.02.1983
  • i Aftenposten, 21.06.1983
  • i Ny Tid, 22.06.1983
  • i Dagbladet, 27.06.1983