Liv og virksomhet

N. var knapt 17 år da han kom inn på Kunstakademiet, og bare 2 år senere debuterte han på Høstutstillingen med maleri og grafikk. N. viser i sin kunst en gjennomgående samfunnskritisk holdning, i 70-årene uttrykt ved en krass og aggressiv form som senere har måttet vike for en mindre direkte, men mer suggestiv uttrykksmåte. I sin formidling av forskjellige former for maktovergrep og undertrykkelse tar N. utgangspunkt i massemedienes virkemidler og knappe fremstillingsform. Både motivvalg og formspråk forutsetter engasjement og kritisk refleksjon hos tilskueren. Som flere av sine samtidige sammenstiller N. ofte forskjellige elementer og teknikker innenfor ett og samme verk: skulptur og maleri, diverse former for assemblager og oppstillinger, maleri kombinert med fotos, gouache med akvarell og relieffaktige komposisjoner. Serien Ytringer er laget i ulike materialer fra lerret til bly, zink, stål, skifer og bronse. Den tradisjonelle genre-etikett Nature Morte gjenoppstår med nytt innhold i variasjoner under felles tittel, men med ulike motiver: En assemblage fra 1978 har som tema en livløs mann, plastisk formet i polyester og liggende på gulvet ved et veltet staffeli, i kombinasjon med et maleri på veggen bak som viser en mann på flukt fokusert gjennom et geværsikte. Samme tittel har hans prisbelønte litografi fra Høstutstillingen 1979: En enslig opphengt fjær fremstilles som bilde på indianernes ødelagte livsgrunnlag. Et maleri fra 1981/82 gir assosiasjoner til teknologiens destruktive sider ved gjengivelsen av et bilvrak mot en bakgrunn av ødslig, okerfarget landskap. N.s litografier er gjennomgående enkle i formen, men intense i uttrykket: I Sør-Afrikansk krusifiks er korset erstattet med et moderne torturinstrument, mens viljen til motstand manifesterer seg gjennom en knyttet neve. N.s senere bilder viser et mindre klart kritisk innhold til fordel for en konsentrasjon om de rent maleriske problemene. Budskapet ligger likevel under og manifesterer seg ved tegn og symboler som ikke er så lette å tyde: Emblemer, hieroglyflignende skrifttegn og trekantformer, dessuten dyreskikkelser i form av flyktende hunder og ørner som svever over golde ørkenlandskap. Landskapsmotivene er mer fremtredende, men naturen forblir et utgangspunkt for abstraherte gjengivelser bygd opp i rektangulære eller kvadratiske flater, der N. innfører sine tegn som deler i en visuell enhet. Billedspråket er knapt og koloritten som regel dempet og dominert av blåtoner. Grunnfølelsen er pessimistisk og assosierer til dommedagsvisjoner. De tunge markante rammene i sort inngår i en komposisjonell enhet med bildene. N. arbeider i senere tid helst med få motiver og søker fordypning heller enn fornyelse. N. har vært aktiv i kunstnernes organisasjoner, og var i 1975 med på å starte fellesverkstedet Myren Grafikk i Kristiansand.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Marny Helene Gridseth
  • Peder Nupen

Bosatt (pr 1982-1986)

Kristiansand.

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Oslo under Ludvig Eikaas 1972–75; Staatliche Kunstakademie, Düsseldorf under Karl-Otto Götz og R. Sackenheim 1975–76.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1975; Kristiansand kommunes stipend 1976; Statens reisestipend 1978; Rolf Stenersens legat 1979; Statens 3-årige arbeidsstipend 1981; Studiereiser til Tyskland og USA; reiser til Paris og Amsterdam.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærervikariat, Vestlandets kunstakademi og Bergen kunsthåndverkskole 1978; gjestelærer Kunstskolen i Trondheim 1980; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Sørlandskunstnere, formann 1977; medlem Foreningen Norske Grafikere; Landsforeningen Norske Malere; styremedlem Christiansands Kunstforening 1979-80; medlem direksjonen Kunstnernes Hus fra 1981; jurymedlem Sørlandsutstillingen, viseformann 1981-82.

Priser, premier og utmerkelser

Morgenbladets pris 1979; 4. pris 2. europeiske grafikkbiennale, Baden-Baden 1981.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Hånes skole, Kristiansand (1978-79)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Christianssand Kunstforenings Faste Galleri
  • Nordisk Konstförbund, Sveaborg, Helsinki
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Universitetet i Oslo
  • Norges Bank
  • Kristiansand tinghus
  • Fond National de l'Art Contemporain, Paris