Liv og virksomhet

Selv om K. har arbeidet som designer hos David-Andersen i fem år, er det som kunsthåndverker hun har gjort seg mest bemerket. Hun lager både smykker og korpusarbeider i sølv og uedle metaller. Dekoren henter hun først og fremst fra naturen og som art nouveau-kunsterne stiliserer hun plantemotiver. Særlig er hun kjent for sine sølvbokser med etset dekor. K. har også vært opptatt av emalje. Etter et besøk i Canada laget hun omkring 1980 en hel serie smykker og bokser med motiv inspirert av eskimoenes billedverden.

Familierelasjoner

Datter av

  • Elsa Sofie Hagen
  • Ivan Kvaal

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, tegning 1970; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo med diplom, metallinjen 1971–75; Hochschule für angewandte Kunst, Wien 1975–76; hospitant Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, maler (glassmaleri) og metall 1977 (våren) og 1980 (våren).

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Seips legat for 4-års elever Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1975; studiefondet hos David-Andersen 1979; Statens reisestipend 1981; Reise til Canada 1978; Guatemala, Mexico, Arizona, California 1981.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer David-Andersen, Oslo 1977–82; leder av emaljekurs Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, metallavd. 1977; emaljekurs Nova Scotia College of Art and Design, Halifax, Canada 1978; emaljekurs Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo, maleravd. 1978; Medlem Norske kunsthåndverkere; kasserer Norske kunsthåndverkere Oslo/Akershus 1977–78.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Norsk kunsthåndverk, 1976-1977
  • Norsk kunsthåndverk, 1979-1980
  • Norsk kunsthåndverk, 1982
  • Tendenser, Gall. F 15, Moss, 1978
  • Sommerutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1982
  • Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hildesheim, 1982-1983
  • Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Hamburg, 1982-1983
  • Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Darmstadt, 1982-1983
  • Norwegen - Bildweberei und Email von der Jahrhundertwende bis zur Gegenwart, Amersfoort, 1982-1983
  • Norsk metallkunst 1982, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Tromdheim, 1982

Eget forfatterskap

  • Sølvdåse Rognebærtreet, Kunsthåndverk, 1980, nr. 1 s. 17–18

Litteratur

  • Gullsmedkunst, 1976, s. 8
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 16, 142
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 8, 12
  • Opstad, J. L., Aktuell produksjon, Oslo-sølv i 400 år, Oslo, 1979, s. 54–55 (ill.)
  • Kunsthåndverk, 1980, hefte 1 s. 17 (ill.)
  • Norsk kunsthåndverk. Metall, Tromdheim, 1982, (ill.), katalog Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum