I sine grafiske arbeider, malerier og skulpturer henter N. motiver fra menneskets livssyklus. På debututstillingen i Kunstnerforbundet i 1969 gikk tre hovedtemaer igjen i serier: Narcissus, Par og Krusifiks. I de senere år har N. bekreftet sin dyktighet som grafiker i serigrafier, raderinger og spesielt følsom utnyttelse av tresnittets muligheter. Det fremmedgjorte mennesket står i sentrum med allusjoner til mytologiens Orfeus og Ikaros og moderne fenomener som krigsflyenes morbide skjønnhet. N.s formspråk har sitt utgangspunkt i 70-årenes ny-figurasjon og ekspressive romantikk. I hans mørkstemte og dystre malerier, med strengt formede skikkelser i landskap fra 1972 til senere rene skogsmotiver, er naturopplevelsen mer mystisk enn reell. N.s studier av den franske billedhugger Jean Ipousteguy kommer til syne i hans skulpturarbeider. Formspråket er nesten naturalistisk, bortsett fra visse anatomiske forenklinger og de dramatiske amputasjoner av hoder og lemmer. Den moderne Kentaur, en motorsykkel med mannlig torso i skinn og lær mot stål, faller inn i N.s øvrige motivkrets, men er samtidig en negativ samtidsbeskrivelse. Anti-monumentet har paralleller i N.s store tegninger og kraftige tresnitt i serien Mennesket ved maskinen.
grafiker,
billedhugger og
maler
Karl Erik Nilsen
Faktaboks
Karl Erik Nilsen
Nilsen, Kalle
- Født
- 22. juli 1945, Oslo
- Død
- 2. desember 2011, Oslo
Bosatt (pr 1982-1986)
- Oslo
Utdannelse
- Statens Håndverks- og Kunstindustriskole
- Statens Kunstakademi, Oslo under Alf-Jørgen Aas og Arne Malmedal 1967–72
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Studiereiser til England, Frankrike og Italia
Stillinger, medlemskap og verv
- Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
- Medlem Foreningen Norske Grafikere
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Nasjonalgalleriet, Oslo (grafikk og skulptur)
- Riksgalleriet
- Norsk kulturråd
- Oslo kommunes kunstsamlinger
- Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
Utstillinger
Gruppeutstillinger
- Gall. U 12, Oslo, 1979
- Oslo Kunstforening, 1981
Kollektivutstillinger
- Høstutstillingen, 1967-1968
- Høstutstillingen, 1976
- Høstutstillingen, 1978
- Høstutstillingen, 1980-1983
- Ungdomsbiennalen, Paris, 1969
- Vårutstilling, Unge Kunstneres Samfunn, 1969
- 2. internasjonale grafikkbiennale, Fredrikstad, 1974
- Grafikkbiennalen, Firenze, 1974
Separatutstillinger
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
- Gall. Norske Grafikere, Oslo, 1973
- Elvegården Galleri, Oslo, 1974
- Oslo Kunstforening, 1977
- Oslo Kunstforening, 1982
- Rakkestad Kunstforening, 1978
Litteratur
- Aftenposten, 16.10.1969
- Morgenbladet, 17.10.1969
- Brun, H. J., i Dagbladet, 28.10.1969
- Woll, G., i Arbeiderbladet, 29.10.1969
- Kunst og Kultur, 1970, s. 122
- Vårt Land, 16.09.1972
- Aftenposten, 18.09.1972
- Dagbladet, 18.09.1972
- Dagbladet, 25.09.1973
- Hofseth, D., i Morgenbladet, 03.10.1973
- Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 04.10.1973
- Flor, H., i Dagbladet, 06.10.1973
- Kunst og Kultur, 1973, s. 134
- Kunst og Kultur, 1974, s. 128
- Kunst og Kultur, 1978, s. 57
- Kunst og Kultur, 1980, s. 124
- Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 90
- Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 25.11.1977, (ill.)
- Egeland, E., i Aftenposten, 01.12.1977
- Flor, H., i Dagbladet, 01.12.1977, (ill.)
- Hougen, P., i Verdens Gang, 02.12.1977
- Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 13.12.1977
- Nye Bonytt, 1979, nr. 10 s. 4 (ill.)
- Indre Smaalenenes Avis, 12.04.1978
- Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8, s. 583
- Schmedling, O., i Arbeiderbladet, 19.01.1981
- Michelet, J. F., i Verdens Gang, 19.01.1981
- Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 21.01.1981
- Hopstock, K., i Morgenbladet, 21.01.1981
- Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 23.01.1981
- Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 12.11.1982, (ill.)
- Flor, H., i Dagbladet, 18.11.1982, (ill.)
- Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 19.11.1982
- Hopstock, K., i Morgenbladet, 22.11.1982