Liv og virksomhet

I sine grafiske arbeider, malerier og skulpturer henter N. motiver fra menneskets livssyklus. På debututstillingen i Kunstnerforbundet i 1969 gikk tre hovedtemaer igjen i serier: Narcissus, Par og Krusifiks. I de senere år har N. bekreftet sin dyktighet som grafiker i serigrafier, raderinger og spesielt følsom utnyttelse av tresnittets muligheter. Det fremmedgjorte mennesket står i sentrum med allusjoner til mytologiens Orfeus og Ikaros og moderne fenomener som krigsflyenes morbide skjønnhet. N.s formspråk har sitt utgangspunkt i 70-årenes ny-figurasjon og ekspressive romantikk. I hans mørkstemte og dystre malerier, med strengt formede skikkelser i landskap fra 1972 til senere rene skogsmotiver, er naturopplevelsen mer mystisk enn reell. N.s studier av den franske billedhugger Jean Ipousteguy kommer til syne i hans skulpturarbeider. Formspråket er nesten naturalistisk, bortsett fra visse anatomiske forenklinger og de dramatiske amputasjoner av hoder og lemmer. Den moderne Kentaur, en motorsykkel med mannlig torso i skinn og lær mot stål, faller inn i N.s øvrige motivkrets, men er samtidig en negativ samtidsbeskrivelse. Anti-monumentet har paralleller i N.s store tegninger og kraftige tresnitt i serien Mennesket ved maskinen.

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole; Statens Kunstakademi, Oslo under Alf-Jørgen Aas og Arne Malmedal 1967–72.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til England, Frankrike og Italia.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo (grafikk og skulptur)
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Gruppeutstillinger

  • Gall. U 12, Oslo, 1979
  • Oslo Kunstforening, 1981

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1967-1968
  • Høstutstillingen, 1976
  • Høstutstillingen, 1978
  • Høstutstillingen, 1980-1983
  • Ungdomsbiennalen, Paris, 1969
  • Vårutstilling, Unge Kunstneres Samfunn, 1969
  • 2. internasjonale grafikkbiennale, Fredrikstad, 1974
  • Grafikkbiennalen, Firenze, 1974

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Gall. Norske Grafikere, Oslo, 1973
  • Elvegården Galleri, Oslo, 1974
  • Oslo Kunstforening, 1977
  • Oslo Kunstforening, 1982
  • Rakkestad Kunstforening, 1978

Litteratur

  • Aftenposten, 16.10.1969
  • Morgenbladet, 17.10.1969
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 28.10.1969
  • Woll, G., i Arbeiderbladet, 29.10.1969
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 122
  • Vårt Land, 16.09.1972
  • Aftenposten, 18.09.1972
  • Dagbladet, 18.09.1972
  • Dagbladet, 25.09.1973
  • Hofseth, D., i Morgenbladet, 03.10.1973
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 04.10.1973
  • Flor, H., i Dagbladet, 06.10.1973
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 134
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 128
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 57
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 124
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 90
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 25.11.1977, (ill.)
  • Egeland, E., i Aftenposten, 01.12.1977
  • Flor, H., i Dagbladet, 01.12.1977, (ill.)
  • Hougen, P., i Verdens Gang, 02.12.1977
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 13.12.1977
  • Nye Bonytt, 1979, nr. 10 s. 4 (ill.)
  • Indre Smaalenenes Avis, 12.04.1978
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8, s. 583
  • Schmedling, O., i Arbeiderbladet, 19.01.1981
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 19.01.1981
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 21.01.1981
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 21.01.1981
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 23.01.1981
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 12.11.1982, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 18.11.1982, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 19.11.1982
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 22.11.1982