H. drev først sitt eget verksted i Frysja senter, Oslo. Senere flyttet hun til Moss. Den første tiden arbeidet H. i et enkelt formspråk der skulptural formbehandling var et fremtredende trekk i smykkene. Fra slutten av 1970-årene har hun blitt mer fabulerende. Inspirasjon fra primitive kulturer kan spores i flere av arbeidene fra denne siste tiden. Hun kombinerer flere metaller i ett og samme smykke.
metallkunstner
Kari Hauge
Faktaboks
Kari Hauge
- Født
- 1943
Familierelasjoner
Datter av
- Hans Edin Hauge
- Aase Lien
Utdannelse
Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo med diplomeksamen, metallinjen 1970–74.
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Statens materialstip. 1978; Statens garantiinntekt fra 1978; Studiereiser til Italia 1973, Tyrkia 1977–78 og Kreta 1981.
Stillinger, medlemskap og verv
Medlem av Norske kunsthåndverkere, formann 1977–79.
Priser, premier og utmerkelser
2. premie i Norges Gullsmedforbunds smykkekonkurranse 1973.
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
- Riksgalleriet
Utstillinger
Kollektivutstillinger
- Norsk Kunsthåndverk, 1977-1978
- Norsk Kunsthåndverk, 1980-1982
- Maihaugen, 1975
Separatutstillinger
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1982
- Dahlsveens smykkegalleri, Trondheim, 1976
- Dahlsveens smykkegalleri, Trondheim, 1981
- Tendenser 78, Gall. F 15, Moss, 1978
Litteratur
- Gullsmedkunst, 1973, s. 139
- Gullsmedkunst, 1974, s. 129
- Gullsmedkunst, 1978, s. 18
- Adresseavisen, 16.03.1981
- Kunsthåndverk, Oslo, 1981, hefte 2/3, s. 7 (ill.), 48–50, 57 (ill.), hefte 4, s. 19 (ill.), 25
- Kunsthåndverk, Oslo, 1982, hefte 5, s. 19 (ill.), 36
- Hennum, G., i Aftenposten, 18.02.1982, (ill.)
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.