Liv og virksomhet

H. drev først sitt eget verksted i Frysja senter, Oslo. Senere flyttet hun til Moss. Den første tiden arbeidet H. i et enkelt formspråk der skulptural formbehandling var et fremtredende trekk i smykkene. Fra slutten av 1970-årene har hun blitt mer fabulerende. Inspirasjon fra primitive kulturer kan spores i flere av arbeidene fra denne siste tiden. Hun kombinerer flere metaller i ett og samme smykke.

Familierelasjoner

Datter av

  • Hans Edin Hauge
  • Aase Lien

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo med diplomeksamen, metallinjen 1970–74.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens materialstip. 1978; Statens garantiinntekt fra 1978; Studiereiser til Italia 1973, Tyrkia 1977–78 og Kreta 1981.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Norske kunsthåndverkere, formann 1977–79.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i Norges Gullsmedforbunds smykkekonkurranse 1973.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Riksgalleriet

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Norsk Kunsthåndverk, 1977-1978
  • Norsk Kunsthåndverk, 1980-1982
  • Maihaugen, 1975

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1982
  • Dahlsveens smykkegalleri, Trondheim, 1976
  • Dahlsveens smykkegalleri, Trondheim, 1981
  • Tendenser 78, Gall. F 15, Moss, 1978

Litteratur

  • Gullsmedkunst, 1973, s. 139
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 129
  • Gullsmedkunst, 1978, s. 18
  • Adresseavisen, 16.03.1981
  • Kunsthåndverk, Oslo, 1981, hefte 2/3, s. 7 (ill.), 48–50, 57 (ill.), hefte 4, s. 19 (ill.), 25
  • Kunsthåndverk, Oslo, 1982, hefte 5, s. 19 (ill.), 36
  • Hennum, G., i Aftenposten, 18.02.1982, (ill.)