Liv og virksomhet

Fra omkring 1970 har I. vært virksom som maler og billedvever. Det er på det siste området hun har vist de mest overbevisende resultater. Med bakgrunn i en tradisjonell billedvevteknikk har I. fra de mer rustikke og stofflige virkninger i sine tidligste tepper, arbeidet mot et billeduttrykk som står maleriet nær og hvor fargens uttrykksmulighet er det primære. Hun slår an en farge-akkord ofte bare med to hovedfarger samt hvitt og svart. Registeret spenner fra det mørke og tunge til fanfarer av farge og lys. Like viktig er den rytmiske kontinuitet i fargen. Den bygger på en rikdom av nyanser innarbeidet i den enkelte fargeflate og på passasjer som forbinder disse flatene. Denne fargemusikalitet arbeider sammen med en klar og streng komposisjonell grunnstruktur, ofte av svarte former og med gjennomgående, vertikalt strebende linjer og buer. Hennes formspråk har fått sterke impulser fra fransk abstrakt maleri i etterkrigstiden.

Familierelasjoner

Datter av

  • Elsa Arnesen
  • Bernt W. Johnsen

Gift med

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Finn Faaborg 1950–54; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein 1954–57 og Alexander Schultz 1956–58 og 1962–63 (komposisjonsklasse).

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Kong Haakon 7.s utdannelsesfond 1954–55; Statens reisestipend 1975; Statens garantiinntekt fra 1977; Studiereiser Sovjetunionen og Egypt 1975; en rekke land i Vest-Europa.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer og konsulent for norsk tekstilindustri 1957–68; kostymekonsulent for fjernsynsteatret, Norsk rikskringkasting 1963–67; lærer Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i mote og kostymedesign 1963; Medlem Landsforeningen Norske Malere; medlem av tilsynsrådet for Kunstnernes Hus, Oslo 1979–81; jurymedlem konkurransen om tekstilutsmykking av Høyesterett 1979.

Priser, premier og utmerkelser

Premiert i designkonkurranser 1957 og 1963; premie i konkurransen Kunst til Osloskolene 1976.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Billedtepper Jessheim gymnas (1973)
  • Moss rådhus (1977)
  • Asker kirke (1979)
  • Politiskolen, Oslo (1979)
  • Gjøvik rådhus (1980)
  • Vegdirektoratet, Oslo (1980)
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Oslo kommune
  • Økern sykehjem
  • Norsk kulturråd
  • Sarpsborg sykehjem
  • Mosseporten sykehjem
  • Den norske Creditbank, Kongsvinger og Oslo

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. Pan, Asker, 1972
  • Molde Kunstforening, 1972
  • Moss Kunstforening, 1974
  • Askertun, Asker Kunstforening, 1974
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1982
  • Christianssands Kunstforening, 1982

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1972-1977
  • Høstutstillingen, Oslo, 1979
  • Unge Kunstneres Samfunn 50 år, jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Norsk tekstilkunst i dag, Oslo Kunstforening, 1975
  • Nordisk tekstiltriennale, 1976-1977
  • Noen billedtepper fra i dag, Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Nordisk tekstiltriennale, 1979-1980
  • Kunst og Kirke, Trondheim, 1980

Litteratur

  • Asker og Bærums Budstikke, 23.02.1972, (portr.foto)
  • Arneberg, A., i Dagbl., 11.03.1972
  • Aftenposten, 16.03.1972, (ill.)
  • Aftenposten, 03.12.1974
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 50, 61
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 51, 65, 173
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 110
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 273
  • Ljøsne, H., i katalog Kunstnernes Hus, Oslo, 02.1982, (ill. og portr. foto)
  • Klassekampen, 27.02.1982, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 02.03.1982, (portr.foto)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 08.03.1982
  • Lange, M., i Morgenbladet, 17.03.1982, (ill.)
  • Dybing, S., i Asker Budstikke, 18.03.1982
  • Dybing, S., i Bærums Budstikke, 18.03.1982