Liv og virksomhet

På sin første separatutstilling i Unge Kunstneres Samfunn, Oslo 1972, viste T. figurative malerier i olje på lerret og akryl på papir, alle malt mens hun var bosatt i Jordan 1971–72. Motivene viser hennes holdninger og krasse kommentarer til menneskelige, politisk-sosiale og økonomiske forhold i samtiden, som Ferieland (olje 1971-72). Ofte spiller hun på grelle kontraster mellom rike og fattige, som når sult og mangelsykdommer i den tredje verden settes opp mot overflodsfenomenet trafikkdød. T. har siden holdt seg innenfor et figurativt formspråk. Ofte står rene, skarpt avgrensede fargeflater mot hverandre uten vekt på atmosfæriske lys- og skyggevirkninger. Penselstrøk og stofflighet er av underordnet betydning i forhold til klare detaljer og rene konturer i figurrike scener av fortellende karakter. Eksempelvis benytter hun ofte akvarellteknikken slik at fargen fremstår som dekkfarge, av og til med konturene opptrukket med blyant. T. har hentet mye av sitt formspråk fra popkunsten, men uten å rendyrke dens til tider anti-litterære og estetiserende holdning.

Formen avhenger i stor grad av bildets innhold og underordnes et eller flere budskap, som i Velgjøreren (akvarell 1977, Norsk kulturråd). Symboler av surrealistisk og flertydig karakter utdyper motivet på innholdsplanet, som her i form av to dominerende mannsskikkelser i grell kontrast til en kvinne med barn på armen og en rekke mennesker som sliter for å bære den ene makthaveren. Kvinnens stilling i samfunnet er et sentralt motiv hos T. I 1978 dannet hun sammen med Sidsel C. Karlsen og Sidsel Westbø Ilen-gruppa, der felles atelier på Fagerstrand, Nesodden, og samarbeid (1978–81) om gruppeutstillinger utgjorde den praktiske konsekvensen av deres holdning til kvinnesaken. Bilder omkring kvinners hverdag, erfaringer fra fødsler, reiser, opplevelser av seksualitet og kjønnsrollemønstre viste hun også på utstillingen Tre kvinners bilder, Kunstnerforbundet 1982. Fra slutten av 1970-årene laget T. også applikasjoner i stort format av silke og bomull, med abstrakte motiver. Også i sine akvareller har hun latt dekorative elementer komme klarere til uttrykk, særlig i en serie naturmotiver fra oppholdet på Arisholmen, Kråkerøy, sommeren 1982. Kystlandskaper veksler med en slags stilleben av blomster, insekter, frukt og bær. Stilistisk holder hun seg fremdeles til klare, nøkterne figurasjoner der konturer og detaljer kommer klart fram, men oftest uten litterære overtoner.

Familierelasjoner

Datter av

  • Hans Paasche Thorne, arkitekt
  • Molly Wiesener

Gift med

  • Per Skjælaaen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1962–66; Statens Kunstakademi, Oslo under Reidar Aulie 1966–68.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens etableringsstipend 1977; Statens 3-årige arbeidsstipend 1979; Kråkerøy kommunes Arisholm-stipend 1982; Studiereiser til Nederland 1962; Italia 1963; Spania 1964; India, Hellas og Egypt 1966; London 1970; Frankrike 1977; Leningrad og Moskva 1983; opphold i Midt-Østen 1971–72.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer IFM Westerdals Reklameskole A/S 1978–80, 1982–83; vitenskapelig assistent, malerlinjen, Statens Kunstakademi, Oslo 1982–83; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere; Akershus Bildende Kunstneres Forening; tidligere medlem Unge Kunstneres Samfunn.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Tekstilarbeider, Akershus fylkeskommune, Oslo (applikasjon, 1976), Arendal sykehjem (applikasjon, 1977), Teleskolen, Grimstad (ca. 1981), Arbeidsformidlingen i Arendal
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Skiens Faste Galleri
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Arendal Kunstforening
  • Den Norske Industribank

Illustrasjonsarbeider

  • R. Hovland: Den flygande sykkelen og andre forteljingar, Oslo 1981
  • Flere bokomslag for Samlaget og Grøndahl & Søn Forlag

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1976-1980
  • Østlandsutst., 1979-1982
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1974-1976
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1978
  • Erotikk, 1977
  • To kritikere ser tilbake, 1978
  • Ung generasjon -78, 1978
  • Ilen-gruppa, 1979
  • Ilen-gruppa, 1979
  • Ilen-gruppa, 1979
  • Ilen-gruppa, 1979
  • Ansikter, 1979
  • Norskt 70-tal, tendenser, 1979

Gruppeutstillinger

  • 27 unge malere, 1981
  • Norsk Billed, 1981
  • Ilen-gruppa, 1981

Separatutstillinger

  • Tre kvinners bilder, 1982

Litteratur

  • Arbeiderbladet, 12.05.1972, (ill.)
  • i Verdens Gang, 23.05.1972, (ill.)
  • i Dagbladet, 29.05.1972
  • i Dagbladet, 22.03.1978, (ill.)
  • i Aftenposten, 02.06.1972
  • i Aftenposten, 21.03.1978
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 187
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 185
  • Agder, Bygd og by i Norge, 1977, s. 259
  • Arbeiderbladet, 02.03.1978
  • Arbeiderbladet, 21.03.1978, (ill.)
  • i Morgenbladet, 15.03.1978
  • Akershus Arbeiderblad, 27.04.1978
  • i Adresseavisen, 26.08.1978, (ill.)
  • i Dagbladet, 06.11.1978
  • Telemark Arbeiderblad, 25.01.1979
  • Rogalands Avis, 21.02.1979, (ill.)
  • i Bergens Tidende, 08.10.1979
  • i Akershus Amtstidende, 09.11.1979, (ill.)
  • Fredriksstad Blad, 12.11.1979
  • Fredriksstad Blad, 23.11.1979
  • i Norsk maleri 70-tallet, 1980, s. 35, 37 (ill.)
  • i Arbeiderbladet, 21.03.1981
  • i Aftenposten, 24.06.1982, (ill.)
  • Demokraten, 06.07.1982
  • Demokraten, 27.01.1983
  • i Fredriksstad Blad, 02.02.1983, (ill.)
  • i Arbeiderbladet, 21.11.1983
  • i Aftenposten, 21.11.1983
  • Hallingdølen, 14.02.1984
  • Sandnes Tidende, 11.04.1984, (ill.)