Liv og virksomhet

J. debuterte på Høstutstillingen i 1932 med tegningen Gammel og grå. Samme år ble han knyttet til Arbeidermagasinet som illustratør, og fikk i oppdrag å tegne boksider til Sigurd Hoels Gule Serie på Gyldendal Forlag. I 1941 illustrerte han Vett og uvett, en samling eventyr, fortellinger, sagn og folkelivsskildringer fra Nord-Norge. I 1956 fikk han i oppdrag å utsmykke salongen på hurtigruteskipet Ragnvald Jarl, og to år senere leverte han en tilsvarende utsmykking til Harald Jarl. Disse to oppdragene gav J. gjennombrudd som kunstner. I løpet av 1960-årene fikk han bestillinger på flere store veggdekorasjoner i offentlige bygg, som sammen med utsmykkingene på hurtigrutene må regnes som kunstnerens hovedverker. Maleriet på Harald Jarl er hele femten meter langt. Motivene er dels hentet fra Peter Dass' liv og diktning, dels fra livet i Nordland. Særlig kjent er motivet med Peter Dass sittende i båten i fullt ornat mens han blir rodd av to fiskere med fjellkjeden De syv søstre i bakgrunnen. Fylgjet (1958, M/S Harald Jarl) viser to små gutter vandrende over Finnmarksvidda en vårkveld. Maleriet Boris Gleb (fylkessykehuset i Ålesund, 1973) fremstiller kirken i Boris Gleb med karakteristiske løkkupler, rundt kirken ligger en klynge små, mørke tømmerhus. Over det hele ruger mørket, bortsett fra en skinnende lys horisont som kirkens tårn og kupler avtegner seg mot.

Mot slutten av 1960-årene fikk J. i oppdrag å illustrere Johan Bojers Den siste viking. Samspillet mellom illustrasjoner og tekst gjør boken til J.s hovedverk som illustratør. Parallelt med de bestilte arbeidene har J. arbeidet med egne, frie motiver som stort sett er hentet fra Nord-Norges natur og folkeliv og fra eventyr og forestillingsverden. Det er hans barndoms Nord-Norge, der folk ferdedes på havet i sjekter og fembøringer. Menneskenes forhold til naturen er viktig i J.s kunst. De er fremstilt i undring og glede, i avhengighet, tross eller underkastelse overfor en streng og overmektig natur. Fiskerne ser ut til å være skapt av det samme stoff som naturen rundt dem. De syns underlige, forblåste og værharde, ofte fremstilt under en høy himmel med stormskyer og dramatisk lys J.s viktigste inspirasjon har her vært Theodor Kittelsens, Gerhard Munthes og Halfdan Egedius eventyrtegninger og illustrasjoner til Snorres kongesagaer. En gruppe arbeider som han kaller stoffbilder eller materialstudier, er nærgående detaljstudier av f.eks. en fjellside, der sprekker og erupsjoner klart fremtrer, studier av skyer, bølgeskum, mose, lyng og trær. Ett av disse materialbildene henger på Geologisk institutt, Universitetet i Oslo.

J. arbeider først og fremst i sort-hvitt. Selv hans store oljemalerier er først og fremst kontraster mellom skygge og lys, mørke og lyse volumer med tilbakeholden fargebruk. Som tegner og grafiker benytter J. ikke konturen, men arbeider masser og volumer fram fra en sort grunn. J. fant sin særegne uttrykksform allerede i 1930-årene og forble upåvirket av modernismens retninger.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Alexander Lange Johnson, sorenskriver (1870 - 1938)
  • Bergljot Bertelsen (1871 - 1954)

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Privatundervisning av maleren Bjørn Smith-Hald, Bodø 1925; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1929-31; Statens Kunstakademi, Oslo under Halfdan Strøm og Axel Revold 1931, deltok i Per Krohgs aktklasse 1934.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til København 1933 og -34; Berlin 1936; Göteborg og Stockholm 1948; USA, England og Paris 1977; Paris 1978; Etter ca. 1950, årlige reiser til Lofoten.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

Lofotpostens kulturpris 1963; Morgenbladet pris 1965; 1. premie for beste barnebok 1967; Bodø bys kulturpris 1968; Nordkalottprisen 1969.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Det Nordenfjeldske Dampskipsselskaps hurtigruter M/S Ragnvald Jarl (1956) og M/S Harald Jarl (1958)
  • Kirkenes politikammer (1964)
  • Bodø ungdomsskole (1966)
  • Lødingen rådhus (1972)
  • Fylkessykehuset i Ålesund (1973)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo Bymuseum
  • Haugesund Billedgalleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Rana, Vadsø, Ringerike, Sør-Varanger, Modum, Seljord, Alta, Namsos, Bodø, Stavern, Mandal, Sandnes kunstforeninger
  • Svanvik folkehøgskole
  • Norges Bank

Illustrasjonsarbeider

  • Arbeidermagasinet for alle, fra 1932 til ca. 1941
  • E.K. Aas og P. Wessel Zapffe: Vett og uvett, Trondheim 1942
  • O. Nordrå: Herr Petters trompet, Oslo 1964 og Jeg hilser jorden, Oslo 1965
  • R. Normann: Ringelihorn og andre eventyr, Oslo 1967
  • S. Hølmebakk: Fimbulvinter, Oslo 1969
  • H.J. Bjørnstad: Av lofotfiskernes saga, Oslo 1970, Jeg kjente et land, Oslo 1976
  • J. Bojer: Den siste viking, Oslo 1972
  • Oslo Bildende Kunstneres Forening 1980
  • Norge Jugoslavia 1974
  • Blindeforbundet 1981

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1932
  • Høstutstillingen, Oslo, 1935
  • Høstutstillingen, Oslo, 1937
  • Høstutstillingen, Oslo, 1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945
  • Høstutstillingen, Oslo, 1947
  • Høstutstillingen, Oslo, 1949
  • Høstutstillingen, Oslo, 1950
  • Høstutstillingen, Oslo, 1954-1959
  • Høstutstillingen, Oslo, 1961
  • Høstutstillingen, Oslo, 1965
  • Høstutstillingen, Oslo, 1968
  • Høstutstillingen, Oslo, 1973
  • Vestlandsutst, 1973
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Biennale, Lugano, Sveits, 1950
  • Biennale, Lugano, Sveits, 1953

Separatutstillinger

  • Porsgrunn Kunstforening, 1962
  • Festspillene i Nord-Norge, Harstad, 1967
  • Split i Jugoslavia, 1969
  • Zagreb i Jugoslavia, 1969
  • Ljubljana i Jugoslavia, 1969
  • Vesterheim, The Norwegian-American Museum, Decorah, 1977
  • Vesterheim, The Norwegian-American Museum, Iowa, 1977
  • Vesterheim, The Norwegian-American Museum, Minneapolis, 1977
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1978

Portretter

  • Bronsebyste utført av Arne Durban (1980)
  • Bronsebyste utført av Knut Skinnarland (1982)
  • Tegning av Finn Graff gjengitt i Arbeiderbladet 15.4.1972
  • Tegning av Gösta Hammarlund gjengitt i Dagbl. 20.4.1978
  • Tegning av Hans Normann Dahl (1978)

Eget forfatterskap

  • Hva Statens Håndverks- og Kunstindustriskole betød for meg, F 15 Kontakt, Moss, 1968, november/desember s. 5

Litteratur

  • Østvedt, E., Telemark i norsk malerkunst, Oslo, 1942, s. 133-34, 135 (ill.)
  • Melhus, A. C., Sundseth, A. B., Norsk illustrasjonskunst 1850-1950, Oslo, 1952, s. 81-82, pl. 51
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 231 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 129, 130 (ill.)
  • Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, s. 32 (ill.)
  • Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, Oslo, 1963, s. 30 (ill.), s. 31, pl. 116, s. 5
  • 106 norske grafikere, Oslo, 1965, s. 61 (ill.)
  • Coldevin, A., Bodø by 1816-1966, Bergen, 1966, register s. 568
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 10, spalte 423 (ill.), 424
  • Harr. K.E., Kaare Espolin Johnson. En presentasjon av hans fat med motiver fra Nordlands Trompet, Harstad, 1966, (ill.)
  • K. og K. register 1910-67, Oslo, 1971, s. 94, 212
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 67
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 118
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 182, 183
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 195
  • Durban. A., Kaare Espolin Johnsen. En merkelig og menneskelig kunstner, Minerva, Oslo, 1970, s. 89-93 (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 229
  • Moderna mestare, Malmö, 1978, Galleri Börjeson
  • Kunst, Oslo, 1978, s. 22-24 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 6, s. 519 (ill.), 520
  • Finnmark, Bygd og by i Norge, Oslo, 1979, register s. 506
  • Durban. A., Kaare Espolin Johnson, Oslo, 1979, (ill.)
  • Aftenposten, 20.01.1960, (ill.)
  • Nordlands Framtid, 30.01.1960, (ill.)
  • Porsgrunns Dagbl., 06.04.1962, (ill.)
  • Wellejus, H., i Vestlandske Tidende, 17.10.1963, (ill.)
  • Nordrå, O., i Morgenbladet, 06.06.1964, (ill.)
  • Morgenbladet, 26.10.1965
  • Harr. K.E., i Dagbl., 24.06.1967, (ill.)
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 10, spalte 423-24 (ill.)
  • Durban. A., i Farmand, 18.03.1972
  • Gran, B., i Arbeiderbladet, 15.04.1972
  • Bakke, D., i Aftenposten, 12.05.1972, (ill.)
  • Verdens Gang, 30.04.1977
  • Aftenposten, 23.07.1977, (ill.)
  • Winger, O., i Dagbl., 19.04.1978
  • i Aftenposten, 02.05.1978, (ill.)
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 02.05.1978, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbl., 03.05.1978
  • Sørensen, G., i Arbeiderbladet, 03.05.1978, (ill.)
  • Durban. A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 05.05.1978
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 08.05.1978, (ill.)
  • Hulaas, A., Mælumsæter, T., i Nationen, 15.08.1978, (ill.)
  • Morgenbladet, 26.10.1979, (ill.)
  • Aaserud, I., Havers, K., i Verdens Gang, 09.11.1979, (ill.)
  • Koch, F., i Stavanger Aftenblad, 03.12.1979, (ill.)
  • Finnmarken, 18.07.1980
  • intervju i Nordlands Framtid, 06.03.1982
  • Lofotp., 10.03.1982
  • intervju i Nationen, 11.03.1982
  • Gundersen, R., i Fredriksstad Blad, 21.06.1982