K.s mor var russisk, faren en høyere offiser av russisk/svensk-finsk familie. Hun giftet seg i 1907 med den norske maleren Xan K., men bortsett fra studieopphold i Paris og Italia bodde de forskjellige steder i Russland til 1917. Bl.a. oppholdt de seg tre år i Kaukasus der de malte fresker for Det georgiske museet i Tiflis. Etter at de slo seg ned i Norge fortsatte hun å føre en omflakkende tilværelse. Ferden gikk til Paris, til Sør-Europa og Nord-Afrika. Sine flyktige reiseinntrykk har hun gjengitt i en rekke landskapsmalerier. Best vil hun nok likevel bli husket for sine blomsterbilder med svære potteplanter, gjerne stilt opp i vinduskarmen og med utsyn gjennom vinduet som bakgrunn. Hennes uttrykksmåte varierte. Bildene kunne være holdt i kraftige farger med mørke konturer trukket opp med bred pensel. Men spesielt i landskapene blandet hun ofte fargene med hvitt. Enkelte av disse bildene eier en følsom, lyrisk tone, men de kan også bli noe løse og utflytende. I sine yngre år laget K. orientalsk pregede drevne og siselerte sølvarbeider samt broderier og applikasjoner med dyr, trær og blomster. Sammen med sin mann drev hun også en tid malerskole.