Liv og virksomhet

L. malte helst interiører, men også landskaper. Bildene viser tydelig studier av de gamle mestere og inntrykk fra hennes læretid. Hun var særlig opptatt av lysvirkninger. I bildet Smaabruget (Høstutstillingen 1917) ses dette i den spenning hun oppnådde med det elektriske gatelyset som belyser en hvit port, mens skogen i bakgrunnen har rike nyanser i grønt. Lyset fanger også oppmerksomheten i Palmeveien, Madeira (1912, Nasjonalgalleriet, Oslo). Motivet er her en mann med en korg på nakken i en steinsatt trappevei mellom murer. L.s landskap med motiv fra prestegården i Nordre Land, med fargeskiftninger i opprevne skyer, viser impulser fra eldre norsk landskapskunst. I interiørbilder aksentuerer hun også lysvirkningen, som i Koret i Gamle Akers kirke (1905, Nasjonalgalleriet). Hun malte også portretter, f.eks. Dr. Langberg og to gamle bønder i et stueinteriør fra Eggedal.

Familierelasjoner

Datter av

  • Andrea Margrethe Heyerdahl
  • Lorentz Christian Langberg, professor

Utdannelse

Lærerutdannelse; elev av Herman Anker, Gerhard Munthe, Harriet Backer, Eilif Peterssen og Erik Werenskiold; elev av Auguste Delécluze, Paris 1894.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1898–99; Studiereiser til Nederland og Italia 1901; Madeira og Kanariøyene 1912; Belgia; Opphold på Kanariøyene.

Stillinger, medlemskap og verv

Formann i Bildende Kunstnerinners Forbund.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Nationalmuseum, Stockholm

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Bergens Kunstforening, 1898
  • Trondheim Kunstforening, 1907
  • Kristiania, 1907
  • Kristiania, 1909
  • Drammens Kunstforening, 1911
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1914
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1917
  • Kristiania Kunstforening, 1921
  • Høstutstillingen, 1891-1892
  • Høstutstillingen, 1895
  • Høstutstillingen, 1906
  • Høstutstillingen, 1908
  • Høstutstillingen, 1911
  • Høstutstillingen, 1913
  • Høstutstillingen, 1916-1917

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1919
  • Høstutstillingen, 1922-1923
  • Høstutstillingen, 1925
  • Høstutstillingen, 1929-1930
  • Drammens Kunstforening, 1892
  • Verdensutstillingen i Paris, 1900
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1903
  • Norska konstnärers arbeten, Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1904
  • Bildende kunstnerinners utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1914
  • Kristiania Kunstforening, 1921

Litteratur

  • Thiis J., Norske malere og billedhuggere, (Kristiania, 1907, bd. 2, s. 365
  • Urd, Oslo, 1909, s. 210
  • Hvem er hvem?, (Kristiania, 1912, s. 156
  • Hvem er hvem?, 1930, s. 251–52
  • With, N. (Red.), Illustrert biografisk leksikon, (Kristiania, 1920, 526–27
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1923, bd. 15, s. 398
  • Hjemmenes Vel, Oslo, 14.07.1927
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1928, bd. 22, s. 323
  • Bakken, H, Gerhard Munthe. En biografisk studie, Oslo, 1952, s. 119
  • Flønes, O., Grimelund, J. J., Tondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 136
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register (ill.)
  • Vollmer, H, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1956, bd. 3, s. 167
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 6, s. 426
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 462
  • Morgenbladet, 25.04.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 04.01.1917
  • Haug, K., i Aftenposten, 27.10.1917
  • Morgenposten, 25.02.1930