Liv og virksomhet

L. vokste opp i Kristiania og fikk i sin barndom visstnok undervisning av Christian Skredsvig. Etter farens død i 1892 bodde han et år i Paris hos sin onkel, dikteren Jonas Lie, som oppmuntret ham til å fortsette med tegning og maling. L. flyttet i 1893 til sin mor i New York. I årene 1897–1906 arbeidet han som designer i tekstilindustrien, men fortsatte samtidig sin utdannelse ved kunstskoler i New York. Han hadde sin første separatutstilling i 1899. I 1906 reiste L. igjen til Europa og mottok sterke inntrykk av Claude Monets kunst. L.s senere malerier fikk en ny friskhet. Han eksellerte i flimrende lysvirkninger og luftige naturtolkninger. I USA ble han kjent som "lysets maler". L. var en flittig utstiller og vant hurtig anerkjennelse og popularitet over hele USA. Det endelige gjennombrudd kom i 1913 med en serie på 15 store bilder med motiver fra byggingen av Panama-kanalen, bl.a. The Conquerors (1913, Metropolitan Museum, New York). Serien, hvorav 13 bilder befinner seg på US Military Academy, West Point, forherliger menneskets seier over naturen. L. gav også i mange senere arbeider bejaende tolkninger av den moderne industrialiserte sivilisasjon. Han iscenesatte ofte sine komposisjoner med dramatisk perspektiv- og fargebruk og fremholdt selv fargen som det viktigste uttrykksbærende element. Foruten storbyscener med gateprospekter, havner og broer, malte han en rekke landskaper med stormscener, idyller, snødekte fjell og skogsinteriører samt stilleben og figurbilder. I tillegg til sitt virke som maler, spilte L. en viktig rolle som kunstpolitiker. Han gjorde bl.a. mye for å støtte yngre kolleger. Som assosiert medlem av National Academy fra 1912, stilte han ut på akademiets utstillinger, men deltok også med 5 malerier på Armory Show, avantgardistenes utstilling i New York 1913. L. var en nær venn av gruppen The Eight. Han var blant initiativtagerne til opprettelsen av New Society of Artists i 1919, en protestaksjon mot at National Academy nektet å innvotere en rekke mer radikale kunstnere. L. fungerte en tid som sekretær for den nye foreningen. Samtidig fortsatte han som assosiert medlem av National Academy, ble fullt medlem i 1925 og var i 5 år akademiets president.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Sverre Lie, sivilingeniør
  • F. Steele Hustru

Gift med

  • 1916-1925 med Inga Sontum (f. 1890)

Utdannelse

Ethical Culture School, New York 1893–97; National Academy of Design og Art Students' League, New York 1897–1906.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Reiser til Paris 1892, 1906; Mellom-Amerika 1913; flere reiser til Norge, bl.a. 1930.

Stillinger, medlemskap og verv

Assosiert medlem National Academy fra 1912, medlem fra 1925, akademiets president 1934–39; medlem New Society of Artists, sekretær ca. 1920; medlem Salmagundi Club, USA.

Priser, premier og utmerkelser

Sølvmedalje St. Louis Exposition 1904; First Hallgarten Prize 1914; sølvmedalje San Francisco 1915; Greenough Memorial Prize, Newport 1916; gullmedalje Philadelphia 1925; Carnegie-prisen 1927.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Det hvite hus, Washington
  • US Military Academy, West Point
  • Metropolitan Museum of Art, New York
  • Washington County Museum of Fine Arts
  • Brooklyn Museum
  • Carnegie Institute, Pittsburgh
  • Everson Museum of Art, Syracuse
  • Museum of Detroit
  • Art Institute, Chicago
  • Museum of Fine Arts, Boston
  • Minneapolis Institute of Fine Arts
  • Vestrheim, Norwegian American Museum, Decorah
  • Kunstmuseer i Los Angeles
  • Rochester
  • Baltimore
  • Dallas
  • Cleveland
  • Musée d'art moderne
  • Musée Luxembourg, Paris
  • Trøndelag Kunstgalleri

Utstillinger

Separatutstillinger

  • USA, 1899

Kollektivutstillinger

  • City Art Museum of St. Louis, 1911-06
  • City Art Museum of St. Louis, 1911-11
  • International Exhibition of Modern Art, New York, 1913
  • Panama-Pacific International Exposition, San Francisco, 1915
  • National Academy's utstilling, 1912

Litteratur

  • Kunst und Kunsthandwerk, Wien, 1912, nr. 15, s. 103, nr. 16, s. 179
  • Bulletin Metropolitan Museum, New York, 1914, nr. 9
  • American Art Annual, New York, 1914, nr. 11, s. 311
  • Tidens Tegn, 05.04.1914
  • katalog Panama-Pacific International Exposition, San Francisco, 1915, bd. 2, s. 335
  • Nordmandsforbundet, (Kristiania, 1918, s. 276
  • Tidskrift för Konstvetenskap, Stockholm, 1919, nr. 4, s. 128
  • American Art News, New York, 1922-1923, nr. 18, s. 1 (ill.), nr. 85, s. 2 (ill.)
  • American Art News, New York, 1924-1925, nr. 2, s. 10
  • American Art News, New York, 1925-1926, nr. 17, s. 9, nr. 30, s. 4
  • Buffalo Academy Notes, N.Y, 1924, s. 12–18 (ill.)
  • American Magazin of Art, Washington, 02.1925
  • Oslo Aftenavis, 05.01.1925
  • Oslo Aftenavis, 11.06.1925
  • Tidens Tegn, 08.06.1925
  • Price F. N., Jonas Lie, Painter of Light, International Studio, New York, 1925, s. 103 (ill.)
  • Nordmandsforbundets julenummer, Oslo, 1926, s. 36
  • Skandinaven, Minneapolis, 20.05.1927, s. 7
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1929, bd. 23, s. 195
  • Oslo Aftenavis, 29.05.1930
  • Saxe L., Lysets maler, Nordmandsforbundet, Oslo, 1934, s. 294–96 (ill.)
  • Boswell P. Jr, Modern American Painting, New York, 1939, s. 169–70
  • Tidens Tegn, 13.01.1940
  • Nordmandsforbundet, Oslo, 1940, s. 57–58
  • Isham S., The History of American Painting, New York, 1944, s. 506
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1958, bd. 12, spalte 475
  • Johannesen O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 149
  • Mc Graw Hill, Dictionary of Art, New York, 1969, s. 430
  • Bénézit E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 6, s. 654
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 560

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv