Liv og virksomhet

S. lager billedtepper, brodert og applikert i silke, blonder og damask med innslag av ullstoffer. Han arbeider med symaskin, knapphull-, kaste- og korssting, samt flatsøm. Stingene er ofte brukt som strukturerende effekt i tekstilcollagene. S.' billedmotiver preges ofte av fabelens mangesidighet og gir uttrykk for religiøse, musikalske og estetiske situasjons- og naturopplevelser. Fra debuten i 1972 har formspråket variert fra det nonfigurative, som i Vær hilset (1970–71), en naivistisk figurativ form, som i 17. mai (1975) og Ved terskelen (1976) til uttrykksfulle abstraksjoner som det symfoniske hyldningsdikt til våren, April (1980).

Bosatt (pr 1982-1986)

Nesbyen.

Utdannelse

Bergen kunsthåndverkskole, billedvev, tekstil og tekstildesign 5 år; praksis Sohlberg Spinderi, Drammen 6 mndr; Statens lærerskole i forming, Oslo 1 år.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer tekofabrikker, Bergen 3 år; lærer ved Bergen kunsthåndverkskole 6 år; lærer ved Statens lærerskole i forming, Oslo og Buskerud Husflidsskole, Gol.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Greaker kirke, Tune
  • Nes Folkeskole og Nes Sparebank

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. Galtung, Oslo, 1971
  • Gall. Galtung, Oslo, 1972
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1973
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1976
  • Vestibylen, Bergen Lærerskole, 1976
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1976
  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1976
  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1978
  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1980
  • Buskerud Husflidsskole, Gol, 1980

Gruppeutstillinger

  • Bilder i tekstil, Gall. I, Bergen, 1972

Kollektivutstillinger

  • Norsk tekstil nå, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1971
  • Textiles Apliquées, Musée Chateau d'Annecy, Paris, 1976

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1972, s. 127
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 139
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 196
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 189
  • Aftenposten, 24.11.1972
  • Bergens Tidende, 03.02.0001, (ill.)
  • H. Flor, Bergens Tidende, 12.02.1973, (ill.)
  • W. Stabell, i Morgenavisen, 12.02.1973, (ill.)
  • G. Hennum, i Aftenposten, 04.06.1975, (ill.)
  • G. Hennum, i Aftenposten, 23.05.1978, (ill.)
  • Bergens Tidende, 14.09.1976, (ill.)
  • Nationen, 30.05.1978
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 21.05.1980, (ill.)
  • Hallingdølen, 06.11.1980, (ill.)
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 405 (ill.)