Liv og virksomhet

E.s arbeider viser variasjon i motiv og materialvalg. Han har en utpreget følelse for materialets muligheter og motivutformingen ledes av dette. Stilen kan derfor variere fra det nesten abstrakte til nøktern naturalisme. De realistiske arbeider har ofte en sosial tendens eller er rene hverdagsskildringer. På sin eneste separatutstilling i Kunsnerforbundet i 1952 viste han bl.a. kalksteinsgruppen Trøst, Bekkesteinen, (naturstein), og den gotisk-slanke teakskulptur Tre mennesker (1945), samt relieffer i bronse og kobber, arbeider i pokkenholt, granitt, sement og tinn.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Oscar W. Olsen
  • Kathrine Braaten

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1934–35; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1950–52.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Norsk Billedhuggerforening; stemmerett i Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Eidsvoll kommune

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1940
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1945-1946
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1949-1951
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1955-1956
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1961
  • Ekely-kunstnernes vårutstilling
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1946

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1952

Litteratur

  • Konstrevy, Stockholm, 1946, s. 40 (ill.)
  • Vår tids kunst og diktning i Skandinavia, Oslo, 1948, s. 117 (ill.), s. 118
  • Morgenbladet, 30.10.1952
  • Norges Handels og Sjøfartstidende, 30.10.1952
  • Michelet, J.Fr., i Verdens Gang, 04.11.1952, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 06.11.1952
  • Morgenbladet, 06.11.1952
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 06.11.1952
  • Friheten, 06.11.1952, (ill.)
  • O. Kvalvaag, i Vårt Land, 08.11.1952
  • Kunst og Kultur, register 1910-67, Oslo, 1971, s. 78, 193
  • Aftenposten, 20.07.1967
  • Parmann, ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 250-51 (ill.)