Liv og virksomhet

A. er først og fremst landskapsmaler, men han har også utført enkelte lett stiliserte figurbilder. Motivene er oftest hentet fra Sør-Spania og Telemark. Han har videre malt så langt nord som i Troms og i Danmark, Sverige, England, Nord- og Sør-Italia. A. dyrker en kultivert og behersket form, sterkere preget av disiplin enn av dristighet. Fargevirkningen blir lett noe tørr og monoton. Hans strengt oppbygde, koloristisk duse, gjerne dypstemte bilder fra Andalucias karrige fjellverden kan imidlertid eie en overbevisende ro og tyngde. A.s beste arbeider preges av en presis avveining av de forskjellige fargeplan, sikker sans for fargenes styrkegrad og en sober materialbehandling.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ferdinand Anker
  • Agnes Torp

Bosatt (pr 1982-1986)

Malaga Spania.

Utdannelse

Bjarne Engebrets malerskole; Statens Kunstakademi, Oslo (opprettet 1909) under Jean Heiberg 1946–47 og Aage Storstein 1947–48; Académie Julian og Académie de la Grande Chaumière, Paris; videre ved Accademia di Belle Arti, Brera, Milano og Accademia di Belle Arti, Ravenna.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til Frankrike, England, Spania og Italia.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Landsforeningen Norske Malere og Foreningen Norske Grafikere; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Riksgalleriet (Plage des Naturistes, 1957, olje)
  • Seljord Kunstforening
  • Gävle Museum

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutst., 1960
  • Høstutst., 1962-1963
  • Høstutst., 1969-1970
  • Salon Moins de Trente Ans, Paris, 1948
  • Salon de Printemps, Grand Palais, Paris, 1949
  • Gyngehesten, Bergens Kunstforening, 1961
  • Seljordutst., 1975
  • Seljordutst., 1977
  • Seljordutst., 1979-1980

Separatutstillinger

  • Drammens Kunstforening, 1950
  • Librairie Paul Mauriens, Paris, 1951
  • Gall. Per, Oslo, 1955
  • Gall. Per, Oslo, 1958
  • Gall. Per, Oslo, 1960
  • Gall. Per, Oslo, 1964
  • Gall. Per, Oslo, 1968
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Bergens Kunstforening, 1973
  • Gall. Propac, Madrid, 1980
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1980

Litteratur

  • Lund, E., Fremtiden, 08.11.1950
  • Werth, A., Arbeiderbladet, 18.11.1952
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 10.03.1955
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 17.02.1958
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 17.11.1960
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 16.01.1973
  • Johnsen, Moss, Morgenposten, 11.03.1955
  • Johnsen, Moss, Morgenposten, 14.02.1958
  • Parmann, Ø., Morgenbladet, 17.03.1955
  • Parmann, Ø., Morgenbladet, 26.11.1960
  • Parmann, Ø., Morgenbladet, 04.04.1968
  • Aas, A. J., Aftenposten, 12.02.1958
  • M(Oen), A(Rve), Arbeiderbladet, 14.02.1958
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergens Kunstforening til 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 115
  • Aftenposten, 28.02.1964, (ill.)
  • Dagbladet, 28.02.1964, (ill.)
  • Morgenposten, 29.02.1964, (ill.)
  • Mæhle, O., Dagbladet, 05.03.1964
  • Rosseland, I., Vårt Land, 10.03.1964
  • Rosseland, I., Vårt Land, 05.04.1968
  • Rosseland, I., Vårt Land, 23.01.1973
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71, s. 42, 43 (ill.)
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, s. 180
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 29.03.1968
  • Johnsrud, E.H., Aftenposten, 22.01.1973
  • Kyllingstad, S., Nationen, 05.04.1968
  • Nationen, 19.01.1973
  • Morgenposten, 04.01.1969, (ill.)
  • Dæhlin, E., Morgenbladet, 16.01.1969
  • K. og K, register 1910–1967, Oslo, 1971, s. 175
  • K. og K., 1968, s. 182
  • K. og K., 1970, s. 58, s. 113–14
  • K. og K., 1974, s. 56
  • Morgenbladet, 06.01.1973, (ill.)
  • Durban, A., Norges Handels og Sjøfartstidende, 11.01.1973
  • Andersen, S., Arbeiderbladet, 24.01.1973
  • Dagbladet, 23.07.1973, (intervju)
  • Katalog Sommarutstillinga i Seljord, 1977, s. 4, 6 (ill.)
  • Katalog Sommarutstillinga i Seljord, 1980, s. 8, 9 (ill.)
  • Morgenbladet, 16.05.1980, s. 8, 9 (ill.)
  • Dagbladet, 03.09.1980, (portr.foto)