G. hadde under studietiden vært innom J.Fr. Eckersbergs malerskole, men det var først under en rekreasjonsreise til Italia 1869–70 at han for alvor tenkte å bli kunstner. Han tilbrakte på nedturen et par måneder hos Gude i Karlsruhe, kopierte to av hans akvareller, og ble oppmuntret av Gude. Sommeren 1871 malte han studier i Fåberg i Gudbrandsdalen (Skuronn i Bergen Billedgalleri), oppgav så sin lærerstilling og drog om høsten på Gudes oppfordring til Karlsruhe. Vinteren 1871–72 tegnet han akt på Kunstakademiet der. Han ville utdanne seg til både figur- og landskapsmaler, men bestemte seg snart for det siste. Om somrene var han på studiereiser i Schwarzwald (1872), sammen med Gude på Snarøya utenfor Sandvika (1873), og 1875 og -76 i Bohuslän. I 1872 debuterte han i Christiania Kunstforening med to landskaper. Motivene var til å begynne med gjerne norske sommerstemninger med bjørkeskog, foruten tyske motiver, populære temaer som han solgte til kunstforeninger både i Christiania, Bergen, Trondheim, Stockholm og Karlsruhe. Med Morgen i Birkeskoven (1875) vant han så sin første offisielle anerkjennelse, en sølvmedalje på utstillingen i Philadelphia 1876. Disse ungdomsbildene er sterkt preget av Gudes skole. Etter overflytningen til Paris 1875 ble hans landskaper også der snart populære. Han slapp inn på Salonen alt i 1876 med Solnedgang ved Christianiafjorden, deltok på Verdensutstillingen i Paris 1878 med Høstaften i landsbyen Auvers, og på Salonen 1879 og -80 med Høstaften i Fontainebleau og Bondehus i Normandie. En spesialitet fant han snart i sine detaljrike skildringer av moderne storbyhavner som Antwerpen, Marseille, Le Havre, Dunkerque, London, Liverpool. Med slike er han representert i museene både i Oslo (Fra Mexico-dokk i Antwerpen, 1884), Trondheim (Fra Antwerpens havn, 1888) og Bergen (Høstmorgen i Antwerpens havn, 1897). De er dyktig, men konvensjonelt malt i tidens vanlige lyse fargeskala. Han malte også stillferdige skog- og elvepartier som Innsjø i Le Sommes dalføre og Skogstille, Fontainebleauskogen, som han deltok med på den nordiske utstilling i København 1883. Eller han skildret de små nordfranske fiskerlandsbyer og Flanderns vide sletter. Endelig malte han om somrene gjerne i Norge, særlig i byer og steder langs kysten fra Horten og helt opp til Svolvær (Sommerdag ved Oslofjorden, 1881, Bergen Billedgalleri). Den franske stat kjøpte 1892 det svære Morgenstemning fra innseilingen til Molde. Rikest representert i norske samlinger var han hos H. Alfstad i Drammen med 14 malerier og 2 fargeraderinger. Samlingen gikk etter A.s død 1935 over i byens eie.