Liv og virksomhet

G. hadde under studietiden vært innom J.Fr. Eckersbergs malerskole, men det var først under en rekreasjonsreise til Italia 1869–70 at han for alvor tenkte å bli kunstner. Han tilbrakte på nedturen et par måneder hos Gude i Karlsruhe, kopierte to av hans akvareller, og ble oppmuntret av Gude. Sommeren 1871 malte han studier i Fåberg i Gudbrandsdalen (Skuronn i Bergen Billedgalleri), oppgav så sin lærerstilling og drog om høsten på Gudes oppfordring til Karlsruhe. Vinteren 1871–72 tegnet han akt på Kunstakademiet der. Han ville utdanne seg til både figur- og landskapsmaler, men bestemte seg snart for det siste. Om somrene var han på studiereiser i Schwarzwald (1872), sammen med Gude på Snarøya utenfor Sandvika (1873), og 1875 og -76 i Bohuslän. I 1872 debuterte han i Christiania Kunstforening med to landskaper. Motivene var til å begynne med gjerne norske sommerstemninger med bjørkeskog, foruten tyske motiver, populære temaer som han solgte til kunstforeninger både i Christiania, Bergen, Trondheim, Stockholm og Karlsruhe. Med Morgen i Birkeskoven (1875) vant han så sin første offisielle anerkjennelse, en sølvmedalje på utstillingen i Philadelphia 1876. Disse ungdomsbildene er sterkt preget av Gudes skole. Etter overflytningen til Paris 1875 ble hans landskaper også der snart populære. Han slapp inn på Salonen alt i 1876 med Solnedgang ved Christianiafjorden, deltok på Verdensutstillingen i Paris 1878 med Høstaften i landsbyen Auvers, og på Salonen 1879 og -80 med Høstaften i Fontainebleau og Bondehus i Normandie. En spesialitet fant han snart i sine detaljrike skildringer av moderne storbyhavner som Antwerpen, Marseille, Le Havre, Dunkerque, London, Liverpool. Med slike er han representert i museene både i Oslo (Fra Mexico-dokk i Antwerpen, 1884), Trondheim (Fra Antwerpens havn, 1888) og Bergen (Høstmorgen i Antwerpens havn, 1897). De er dyktig, men konvensjonelt malt i tidens vanlige lyse fargeskala. Han malte også stillferdige skog- og elvepartier som Innsjø i Le Sommes dalføre og Skogstille, Fontainebleauskogen, som han deltok med på den nordiske utstilling i København 1883. Eller han skildret de små nordfranske fiskerlandsbyer og Flanderns vide sletter. Endelig malte han om somrene gjerne i Norge, særlig i byer og steder langs kysten fra Horten og helt opp til Svolvær (Sommerdag ved Oslofjorden, 1881, Bergen Billedgalleri). Den franske stat kjøpte 1892 det svære Morgenstemning fra innseilingen til Molde. Rikest representert i norske samlinger var han hos H. Alfstad i Drammen med 14 malerier og 2 fargeraderinger. Samlingen gikk etter A.s død 1935 over i byens eie.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Augusta Kjelsen Julie (1819 - 1909)
  • Grimelund Andreas (1812 - 1896)

Gift med

  • De Saint Amour Juliette

Utdannelse

Cand. theol. 1866, praktikum 1869; Privatelev av Hans Gude i Karlsruhe høsten 1871 - våren 1874.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens reisestipend 1875 og 1876; Reise til Italia og Tyskland 1869–70; Opphold i Tyskland (Karlsruhe, Düsseldorf) 1871–75; Fra 1875 bosatt i Paris, men med stadige reiser i Frankrike, Tyskland, England, Nederland, Belgia og Norden.

Stillinger, medlemskap og verv

Konstituert adjunkt ved Trondheim Katedralskole 1865; lærer ved Trondheim realskole 1867–71; Direksjonsmedlem Trondheim Kunstforening 1870-71, komisjonær for denne i Karlsruhe 1871–74; medlem av Société Internationale de Peinture et Sculpture, Paris.

Priser, premier og utmerkelser

Sølvmedalje Philadelphia 1876; Mention honorable Salonen Paris 1884; medalje 3. kl. Salonen, Paris 1888; bronsemedalje Verdensutst. Paris 1889; Æreslegionen 1892; R1, St. Olavs Orden 1907.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Drammens Faste Galleri
  • Mandal Bymuseum
  • Stiftsgården Trondheim
  • Det tidligere Luxembourg-museum, Paris
  • Galleriene i Bernay, Louviers, Le Puy i Frankrike
  • Galleri i Tunis

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Kristiania, 1886
  • Høstutstillingen, Bergen, 1886
  • Høstutstillingen, Trondheim, 1887
  • Internasjonal utst., London, 1874
  • Internasjonal utst., London, 1875
  • Internasjonal utst., London, 1877
  • Verdensutst., Philadelphia, 1876
  • Salonen, Paris, 1876
  • Salonen, Paris, 1878-1879
  • Salonen, Paris, 1881-1885
  • Salonen, Paris, 1887-1889
  • Salonen, Paris, 1891-1900
  • Verdensutst., Paris, 1878
  • Verdensutst., Paris, 1889
  • Nordisk utst., København, 1883
  • Nordisk utst., København, 1888
  • Internasjonal utst., München, 1883
  • Internasjonal utst., München, 1888
  • Internasjonal utst., München, 1893
  • Internasjonal utst., Berlin, 1891
  • Internasjonal utst., Chicago, 1893
  • Internasjonal utst., Budapest, 1901
  • Georges Petit, Paris, 1892-1894
  • Høstutstillingen gjennem de første 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932

Separatutstillinger

  • Kristiania Kunstforening, 1888
  • Minneutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1918

Litteratur

  • Norwegian Special Catalogue... Philadelphia, Christiania, 1876, s. 67
  • Cat. illustré du Salon, Paris, 1882, s. 56 (ill)
  • Den Nordiske Udstilling Charlottenborgutstillingen, København, 1883, s. 68 (ill.), katalog
  • A. Ahnfelt, Europas konstnärer, Stockholm, 1887, s. 181
  • Nordisk Udstilling, København, 1888, s. 23 (ill.), katalog
  • F. Von Boetticher, Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts, Leipzig, 1891, bd. 1, s. 411
  • A. Jynge, Maleren Grimelund, Folkebladet, 1894, s. 225–27
  • L. Dietrichson, Af Hans Gudes Liv og Værker, (Kristiania, 1899, s. 82, 98
  • Aubert, A., Det nye Norges malerkunst, (Kristiania, 1904, s. 40, 51
  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1904-1907, bd. 1–3, register
  • Chr. N. Ringnæs, Bondeslægter i Stange, Hamar, 1908, s. 231
  • Aubert, A., Die norwegische Malerei im XIX Jahrhundert 1814 bis 1900, Leipzig, 1910, s. 35, 42, 44
  • Y. Nielsen, Kristiania København, En Christianensers Erindringer fra 1850- og 60-årene, 1910, s. 209
  • Studentene fra 1860, (Kristiania, 1910, s. 14
  • Aftenposten, 31.10.1917, nekrolog
  • Jappe Nilssen, Dagbladet, 02.11.1917, nekrolog
  • Morgenbladet, 03.11.1917, nekrolog
  • Drammens Blad, 06.11.1917, nekrolog
  • Morgenbladet, 03.09.1918
  • Jappe Nilssen, Dagbladet, 04.09.1918, (ill.)
  • K. Haug, Aftenposten, 06.09.1918
  • Pola Gauguin, Tidens Tegn, 06.09.1918
  • Bibliografi, Tidskrift för konstvetenskap, Lund, 1919, s. 88
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1920, bd. 10
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1921, bd. 14
  • Thiis, J., Norsk Kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, register
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1929, bd. 4
  • S. Willoch, Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, register
  • R. Kloster, Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 92, 179
  • Aftenposten, 14.03.1942
  • Adresseavisen, 14.03.1942
  • O. Delphin Amundsen, Den kongelige norske Sankt Olavs Orden 1847–1947, Oslo, 1947, s. 353
  • L. Østby, Alsvik, H., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bd. 1, s. 346–47
  • O. Flønes, J. J. Grimelund, Trondhjems Kunstforening 1845-1945, Trondheim, 1955, s. 71–73, 79
  • M. Schulerud, Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, s. 187
  • O. Rønning Johannesen, Maleri og skulptur, katalog Bergen Billedgalleri, Bergen, 1963, s. 88 (ill.)
  • O. Rønning Johannesen, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 148
  • H. Alsvik, Drammens Kunstforening 1867-1967, Drammen, 1967, register
  • Kunst og Kultur, register 1910–1967, Oslo, 1971, s. 85, 201
  • Bénézit, Paris, 1976, bd. 5
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv
  • Håndskriftsamlingen Universitetsbiblioteket, Oslo, (brevsaml. nr. 32), Bl.a. brev til Aubert, A.
  • Håndskriftsamlingen Universitetsbiblioteket, Oslo, (nr.239), H. A. Blom
  • Håndskriftsamlingen Universitetsbiblioteket, Oslo, (nr. 143), L. Dietrichson