B. drev nesten til sin død en gård i Gjerpen og kom sent til kunsten. Han debuterte visstnok i 1945 med en samling Telemarks-bilder på en utstilling i Sandefjord. Foruten landskaper viste han i disse første årene gjerne stilleben og figurbilder, ofte med unge piker. Etter oppholdet i Spania og Frankrike utstilte han i Skien 1956 og Porsgrunn 1960 en rekke lys- og fargesterke bilder med motiver fra Sevilla, Valencia, Toledo, Cadaqués og Paris, livfulle sydlandske gatescener. Høyere når han kanskje likevel i mer stillferdige og intime skildringer. Etter 1960 gikk han stort sett over til abstrakte komposisjoner i dypstemte, fint modulerte toner og med karakteristiske titler som Dempet lys (1962) og Blå skygger. Enkelte bilder, som Stilleben (1964, Larvik Faste Galleri), kan fremdeles ha figurative elementer. Hans siste arbeider, som Komposisjon (1966), viser igjen en tendens mot en rikere og mer lysende fargeskala. Han deltok årvisst på Høstutstillingene 1961–66, på de i 1964 og 1966 med hele tre bilder.