Drevet av eventyrlyst drog S. som ung gutt til USA. Her traff han bl.a. Knut Hamsun, Kristofer Janson og den norsk-amerikanske billedhuggeren Jakob Fjelde, ble opptatt av filosofi og anatomi og tok undervisning i tegning og modellering. Etter ni år vendte han tilbake til Norge. S. bodde en tid i Trondheim hvor han bl.a. gav undervisning, inntil han i 1906 flyttet til Kristiania der han bodde til sin død.
Tidlige arbeider av S. som statuetten av Doktor Arnfinsen, Ung pike på ski (begge gips, utst. 1905) og kvinnefiguren til fontenen i Stiftsgårdens hage (bronse oppstilt 1906) er preget av en nitid realisme i slekt med læreren Bergsliens kunst. Den voldsomt bevegede mannsakten Sigurd Favnesbane (gips 1909) viser hans utvikling mot en kraftigere, mer impresjonistisk formgivning og røper samtidig en noe forsert vilje til symbolisme og sjeleskildring inspirert av fransk skulptur. Innflytelsen fra Rodin er særlig påtagelig i S.'utkast til Bjørnstjerne Bjørnson-monument (gips 1911), der dikteren er fremstilt med naken overkropp, bare halvt utfridd av blokken. Verken dette arbeidet eller utkastene til monument over Henrik Ibsen (gips, utst. 1913) og Ivar Aasen (gips, ca. 1913) kom til utførelse i full målestokk. S. laget også en rekke portrettbyster, og på dette området gjorde han kanskje sin betydeligste innsats. Man kan følge utviklingen fra den realistiske bysten av Haakon Løken (bronse 1901, Vår Frelsers gravlund, Oslo) over de friere og mer impresjonistiske av Andreas Munch (bronse 1908, Kjerulfs plass), Adolph Tidemand (bronse ca. 1914, Mandal) og Johan Randolf Bull (gips 1915, Oslo Bymuseum) fram til de intenst bevegede, uttrykksfullt karikerte bystene av Sigurd Mathiesen (bronse 1912, Nasjonalgalleriet) og Kristofer Randersbronse, utst. 1920). Sterkere forenklet er bystene av Kristofer Janson (svart granitt ca. 1919) og Anders Hovden (gips ca. 1921). En mer bunden stil preger også granittfigurene og relieffene til Amerikalinjens gård i Oslo (1918/19). I 1928 stilte S. ut et stort anlagt monumentalutkast, Virgo, tenkt i forbindelse med utsmykking av Jernbanetorget, Oslo. Før sin død skjenket S. et stort antall av sine arbeider til hjembygden. Her presenteres samlingen i dag i Volda Kunstlags lokaler.