Assistent ved flere arkitektkontor i Kristiania bl.a. hos Morgenstierne & Eide, A. Arneberg og H. Hals d.e. i tiden 1914–19; egen praksis i Kristiania fra 1919. Slottsforvalter ved Det Kgl. Slott 1938–62; senere egen praksis i Oslo. D. underviste ved Statens arkitektkurs i Oslo 1945–46.
D. vant i 1919 sammen med G. Blakstad konkurransen om Det Nye Teater (i dag Oslo Nye Teater) i Oslo. Utkastet fra 1919 hadde nyklassisistiske trekk, men det ferdige bygg fra 1927–29 på ny tomt i Rosenkrantz gt. ble et av de første funksjonalistiske bygg i landet. I fasadens symmetri og i noen detaljer henger klassisismen igjen. Teatret er bygd av jernbetong, de fire øverste etasjene med kontorer ligger over teatersalongen, og i planleggingen merkes en åpen romdisposisjon. I teatersalongen er overgangen mellom de ulike byggingsledd jevnet ut og vi får en enkel og stram, men likevel smidig form.
I 1919 slo D. seg ned som praktiserende arkitekt i Rådhusgata i Oslo, der også arkitektene G. Blakstad, H. Munthe-Kaas og L. Backer m.fl. hadde sine kontorer. I 20-åra arbeidet han bl.a. mye med brukskunst. Han var sekretær i Foreningen Brukskunst i 1921 og var med på å arrangere flere utstillinger. D. har bygd en rekke villaer, leiegårder og andre bygninger i og omkring Oslo.
Stilmessig viser hans arbeid en utvikling fra klar, streng nyklassisisme, eller elegant empire i hans omfattende møbelkunst i 20-åra, til ren funksjonalisme i byggene fra 30-åra. D. brukte gjerne de enkleste geometriske former, sirkler, kvadrater og pyloner i denne perioden, og han var meget forsiktig i sin bruk av virkemidler.
Som slottsforvalter og også som lærer ved Statens arkitektkurs har D. vist sine kunsthistoriske kunnskaper. Han foreslo en halvrund fløybygning bak Slottet (dette ble ikke gjennomført), han har pusset opp interiørene og laget tilbygg til gardevaktstuen. D. har i lang tid vært aktiv i ulike arkitektorganisasjoner, i komiteer og juryer.