Faktaboks

Jarle Faksvaag
Faksvaag, Jarle Margido
Født
22. august 1935, Tingvoll, Møre og Romsdal
Død
2008

F. betegner seg selv som selvlært kunstner. Først under Færøy begynte han med metalltrykk. F. flyttet til Halden i 1972 og stilte alt neste år ut grafikk, skulptur og maleri. Utstillingen var preget av hans tekniske allsidighet og en stadig bearbeidelse av et hovedtema i serier, eks. Suite Poetica (1973) og Forvandlinger (1972–75). I den sistnevnte brukes teknikker som linoleumssnitt, litografi, steingods og brent leire. F. er her tematisk fasinert av stadiet der formen blir til "på en måte midt mellom egget og fuglen". I serien Om å skjule seg (1974–75) viser F. seg som satirisk surrealist, med røtter tilbake til Magritte og Chagall, foruten innflytelse fra de svenske surrealister Endre Nemes og Max Walter Svanberg. Som en egen gruppe står oljemaleriene i lasurteknikk, mange med temperagrundering, f.eks. Bilder fra poetens magiske liv (1977–78). Bildene er minutiøse, tette og holdt i en egen drømmeblå tone. Enkelte av bildene er i miniatyrformat og meget dekorative i sin emaljevirkning. Landskapsopplevelser får komme fram i F.s akvareller, mens han i tegning og høytrykk avbilder pittoreske sider ved Halden by (1975 og -79). F. har beveget seg fra en strengere, mer abstrakt formgivning i begynnelsen av 1970-tallet over i det utpreget figurative med surrealistiske trekk. Han må karakteriseres som allsidig både teknisk og når det gjelder valg av motiv. Ofte bearbeider han temaene parallelt, og veksler fra de detaljerte og tidkrevende tegninger, grafiske blad og malerier til raske akvareller og skulpturenes og relieffenes tre dimensjoner.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Karl Faksvåg, båtbygger (f. 1902)
  • Hanna Johansen (f. 1907)

Gift med

  • Oslo, 1975 med Bjørg Stemre (f. 1952)

Utdannelse

  • Nesna Lærerskole 1963
  • Statens lærerskole i forming, Notodden tegnelinjen 1964-65 og metallinjen 1967–68 under grafikeren Atle Færøy, stipendiat samme sted 1968–69
  • studier i kunsthistorie i 2 år ved Folkeuniversitetet på Notodden
  • kortere sommerkurs i forming i Holbæk, Danmark

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Studiereiser i sommerferiene til Italia 1965 og -69
  • Finland 1970
  • Finland, Sverige og Danmark 1971
  • Nederland 1972
  • Spania 1973
  • England 1976
  • Hellas 1978

Stillinger, medlemskap og verv

  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • Medlem av Unge Kunstneres Samfund
  • Gruppe 10, Halden
  • Lærer i Askim og Bergen
  • lektor ved Statens lærerskole i forming, Notodden 1969–72 og ved Halden lærerskole fra 1972

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nesna lærerskole
  • Lærerhøgskolen, Reykjavik
  • Halden politikammer
  • Halden Faste Galleri
  • Østfold fylke og Moss kulturstyre

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1975
  • Telemark Vårutstilling
  • Østfoldkunst, Halden, 1973
  • Moss Kunstgalleri, 1974
  • Larvik Kunstforening, 1974
  • Unge Kunstneres Samfund Vårutstilling, Kristiansand, 1975
  • Unge Kunstneres Samfund Vårutstilling, Oslo, 1976
  • Østfold Bildende Kunstneres utstilling, Fredrikstad og Moss, 1977
  • (Sarpsborg), 1977-1978
  • Østfold Bildende Kunstneres utstilling, Årjäng Konstförening, Sverige, 1978
  • Østfoldutstillingen, Moss og Fredrikstad, 1979

Separatutstillinger

  • Halden Kunstforening, 1973
  • Unge Kunstneres Samfund, Sarpsborg Kunstforening, 1975
  • Modum Kunstforening, 1976
  • Halden Kunstforening, 1978
  • Notodden Kunstforening, 1979

Portretter

  • F. har laget seks selvportretter: et i steingods (1974–75), tre i olje (hvorav to fra 1978), en tegning og en streketsing

Eget forfatterskap

  • Mosaikk, Oslo, 1963

Litteratur

  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 16.10.1975
  • Flor, H., i Dagbladet, 28.10.1975
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 01.11.1975
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 01.11.1975
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 57