Faktaboks

Jardar Lunde
Født
21. september 1909, Kvam, Steinkjer
Død
18. september 1990, Oslo

Småbåtfiskere, 1949. Nasjonalmuseet,

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

L. vokste opp på Lundenes i Trondenes. Han tegnet fra han var barn, men ingen i miljøet rundt ham oppmuntret ham til å bli kunstner. Etter noen år til sjøs, begynte han i 1931 på styrmannsskolen, men valgte malerstudiet og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Kunstakademiet i stedet. I større grad enn de andre elever av Axel Revold har L. opp gjennom årene fulgt i lærerens fotspor. Uansett reiser i utlandet og inntrykk fra andre deler av Norge, har han hentet de fleste motiver fra Nord-Norge og spesielt hjemstedet Lundenes. L.s formspråk var fra tidlig en konstruktiv, litt kantete naturalisme med kraftig konturbruk, knivskarpe detaljer, og til dels hissige farger. Han malte ofte stort opplagte komposisjoner med fortellende innhold fra menneskelige livskår i Nord-Norge, som Lofotagn (1945), Fiskerflåten i drift (1945) og Oktober 1944, det siste viser en lappefamilie på flukt i stormpisket sne. L.s separatutstilling i 1946 viste i flere bilder en avklaring mot mer beherskelse av farge og form og en større følsomhet i gjengivelse av naturstemning i bilder som Fra Kjeøy i Toppsund (1946?), Gråværsmorgen (1946) og Naustet på Helle. Han malte også enkelte portretter.

Lysten til å arbeide med monumentalmaleriet var nærliggende for en Revold-elev. Etter en studiereise til Italia i 1947 fikk L. mot til å gå løs på et større utkast i konkurransen om utsmykkingen av Handelshøyskolen i Bergen. Han vant 2. premie, og som et resultat av dette fikk han oppdraget med å male en større freske til vestibylen i Gjøvik nye rådhus (1952). Motivene i det 7,5 x 2,5 m store feltet et par meter over gulvet i ankomsthallen viser statens og kommunens virksomhet i Gjøvik by. Scenene skildrer fra venstre mot høyre byens vekst, fra fossen med kvernhjulet, smeltehytta og glassverket, bøndene på byens marked, telegrafverket med kabellegging og reising av ledningsmaster og byadministrasjonens aktiviteter til høyre. Midtfeltet dannes av tre kvinner som symboliserer byens forskjellige etater. De mange fortellende detaljer samles i den gjennomarbeidete komposisjon. L. har anvendt kalkekte farger til å frembringe en dyp, mettet og stofflig koloritt som spenner over et rikt register. L. fikk etter hvert en rekke utsmykkingsoppgaver av forskjellige typer og innen flere teknikker. Til Harstad bys 50-årsjubileum tegnet han byens nye våpen. Samtidig malte han et stort fondmaleri til formannskapssalen i Harstad nye rådhus, samt laget vinduer i sandblåst glass til trappeoppgangen (1953). Maleriet har motiv fra byens geografiske beliggenhet og næringsliv og vinduene motiv fra byens liv. L. laget også relieffutsmykkinger i keramikk, og her kom hans skulpturale formsans ham til gode. Motivene i hans relieff i Tromsø telegrafbygning (1957) er figurative og fortellende, oppdelt i tre usymmetriske felter med et stjernebilde som forbindelsesledd. Til kirkene i Harstad og Hammerfest laget han foruten glassmalerier også utsmykking i ravennamosaikk og til Båtsfjord kirke og Torshov kirke i Oslo, glassmalerier. Torshov kirkes vinduer ble innviet i 1964 og viser motiver som symboliserer Kristi lidelseshistorie, mens Sørreisa kapell i Troms har altertavle av L. i la-dalle-teknikk. I mosaikkutsmykkingen til krematoriet i Trondenes har L. brukt feltspat med innslag av kalkskifer, amasonitt og andre stensorter. Arbeidet er utformet som veggskulptur med en Kristusskikkelse i midten. Bortsett fra større malerier til utsmykking og altertavler til forskjellige kirker, holdt de øvrige dekorasjonsoppgaver i lengre perioder L. borte fra staffelimaleriet. Etter hvert syntes han å gi slipp på den tidligere hårde malemåte og viste senere bl.a. flere lyriske anslag. Bildene fra 1969 hadde en gjennomgående lysere og klarere koloritt enn tidligere, og innen de blå, brune og rødlige fargetoner kunne L. også male bilder med mykere og mer impresjonistiske overganger. L. har vist seg som en meget dyktig tegner og grafiker. Hans raderinger og tegninger, særlig fra tidligere år, er nitide detaljstudier. L. har også laget en rekke ex-libris til samlere over hele Europa.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Anna Jørgine Hegge
  • Anton Heggelund

Gift med

  • Dagmar Helene Toften, tekstilkunstner

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Oslo

Utdannelse

  • Carl von Hannos malerskole 1931
  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Eivind Nielsen og Olaf Willums 1931–32
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold og Jean Heiberg 1932–35, under Georg Jacobsen 1938–40

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Finnes legat 1938–39
  • Statens reisestipend 1957
  • Houens fond 1971
  • Studieopphold Portugal og Spania 1936
  • studiereiser Tyskland og Italia 1939
  • Italia 1947
  • London og Paris 1953
  • Italia og Frankrike 1957, -58
  • London 1966
  • Island 1971
  • Amsterdam 1972
  • Paris 1972, -81

Stillinger, medlemskap og verv

  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1973–75
  • Medlem Unge Kunstneres Samfunn, jurymedlem 1939–41, styremedlem 1950–53
  • Landsforeningen Norske Malere
  • Norsk Ex-libris-selskap
  • medlem Tilsynsrådet for Kunstnernes Hus, Oslo 1967–76, formann 1970–76
  • medlem Fagkyndig komite Materialfondet Norsk kulturråd 1968–79

Priser, premier og utmerkelser

  • 2. premie i konkurranse om utsmykking Oslo Handelsgymnasiums aula 1948
  • 3. premie med innkjøp i konkurranse om fajansemedaljonger Oslo rådhus 1949
  • 3. premie i konkurranse om utsmykking Halden kommunale sykehus 1951
  • 2. premie i konkurranse om utsmykking Bergen posthus 1955
  • 1. premie med utførelse i konkurranse om utsmykking Trondenes Sparebank 1967
  • diplom og sølvmedalje Academia Internazionale 1970
  • æresdiplom Salon Internationale, Biarritz 1971
  • Corner Academy Diploma of honour, Grand Prix International Paternoster, London 1971
  • Peter Dass-medaljen fra Nordlendingenes Forening, Oslo

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Freskomaleri, Gjøvik rådhus og telebygg (1952)
  • Fondmaleri og sandblåste glassvinduer, Harstad rådhus (1953)
  • Keramikkrelieff, Harstad nye kino (1955)
  • Sandblåst glass, Kirkenes telebygg (1956)
  • Keramikkrelieff, Tromsø telebygg (1957)
  • 4 malerier, Trondarnes Folkehøgskole (1957–66)
  • Relieff Studenten isbar, Oslo (keramikk og metall, 1957)
  • Glassmaleri i kor og orgelgalleri, ravennamosaikk i tårnportal, Harstad kirke (1958, -65)
  • Glassmaleri, Honningsvåg telebygg (1959)
  • Altertavle, Komagfjord kirke (1960)
  • Altertavle, Sildpollnes kapell, Lofoten (1960)
  • 14 felter sandblåst glass, Alta Post- og Telebygg (1960)
  • Natursteinsdekorasjon vestibylen, Rogaland Radio (1961)
  • Altertavle, Lebesby kirke, Finnmark (1962)
  • Alterfront og kors i sølv og ravennamosaikk, glassmalerier i korgavl, Hammerfest kirke (1962, -72)
  • Glassmaleri og mosaikk, Gjøvik og Vardal videregående skole (1963)
  • 4 malerier, M/S Lofoten, Hurtigruten (1964)
  • Glassmalerier, 23 vinduer og dørfelter, Torshov kirke, Oslo (1964)
  • Natursteinsmosaikk i sentralhallen, Sortland videregående skole (1965)
  • Billedfelt, Harstad Vinmonopol (keramikk, 1966)
  • Obelisk, Fylkesbygget i Tromsø (1966)
  • Monumentalarbeid Trondenes Sparebank (glassmosaikk, 1967)
  • Maleri i kantinen, Oslo kokk- og stuertskole (1968)
  • Altertavle Sørreisa kapell (la-dalleglass, 1973)
  • Natursteinsmosaikk, Trondenes krematorium (1973)
  • Altertavle, Lundenes kapellkirke (1974)
  • 49 glassmalerier, Båtsfjord kirke, Finnmark (1974–76)
  • Malerier og glassmosaikk, Harstad sykehus (1977)
  • Ravennamosaikk, Sørreisa og Dyrøy sykehjem (1977)
  • 2 altermalerier, Ibestad kirke (1981)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Utenriksdepartementet
  • Tromsø kommune
  • Kultur og Minne, Sarpsborg
  • Fredrikstad, Moss, Larvik, Gjøvik, Bodø og Vardø kunstforeninger
  • Folkrörelsarnes Konstfrämjandet
  • Folkskoledirektionen, Stockholm

Illustrasjonsarbeider

  • Radering til årsmappe Norsk Forening for Grafisk Kunst 1933
  • Levert tegninger til Nynorsk Ukeblad og Norsk Redningsselskap
  • J. Klæbo: Dikt, Oslo 1934
  • M. Høgåsen: Mat for Mons, Eventyr, Oslo 1939
  • G. Brede: Stunder, Bergen 1949
  • Fargelitografi for Landslaget Kunst i Skolen 1950
  • Omslagsillustrasjoner til 10 diktsamlinger av I. Orgland, Oslo fra 1960

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1932
  • Høstutstillingen, 1934-1938
  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutstillingen, 1946-1949
  • Høstutstillingen, 1951-1952
  • Høstutstillingen, 1954-1955
  • Høstutstillingen, 1960-1961
  • Høstutstillingen, 1963
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Unge Kunstneres Samfunn Jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1946
  • Nord-norske kunstutstilling, 1948
  • Nord-norske kunstutstilling, 1950-1953
  • Nord-norske kunstutstilling, 1958
  • Nord-norske kunstutstilling, 1960
  • Nordisk utstilling, København, 1949
  • Unge Kunstneres Samfunn vandreutstilling, Stockholm, 1950
  • Unge Kunstneres Samfunn vandreutstilling, Malmö, 1950
  • Unge Kunstneres Samfunn vandreutstilling, Göteborg, 1950
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Norsk utstilling, St. Olaf College, USA, 1964
  • Tromsø Museum vandreutstilling, Kalix, Nord-Sverige, 1966
  • Kalott 70, Torneå, Finland, 1970
  • Salon d'Hiver International, Biarritz, 1971
  • Corner Galleri, London, 1971
  • Hässelby Slott, Stockholm, 1972

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1938
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1956
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
  • Bergens Kunstforening, 1941
  • Moss Kunstforening, 1971
  • Intimsalen, Kunstnerforbundet, Oslo, 1979
  • Festspillene i Nord-Norge, Harstad, 1979
  • Sortland Kunstforening, 1979
  • Rådhussalen, Svolvær, 1979

Portretter

  • Selvportrett (maleri) gjengitt i Revold, R.: Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo 1953, bd. 2, s. 221

Litteratur

  • Sinding Larsen, K., Norsk grafikk i det tyvende århundre, Oslo, 1941, s. 81
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 158 (ill.)
  • Morgenposten, 20.03.1946, (ill.)
  • Verdens Gang, 21.03.1946, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 25.03.1946
  • Dagbladet, 26.03.1946
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 01.04.1946
  • Morgenposten, 01.04.1946
  • With, N., i Lofotposten, 26.02.1949, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 30.06.1952, (ill.)
  • Nordlys, 23.07.1952, (ill.)
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 27.06.1952, (ill.)
  • Lofotposten, 06.08.1952, (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 215, 221 (ill.)
  • Dagbladet, 23.05.1953, (ill.)
  • Morgenposten, 02.11.1956, (ill.)
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 05.11.1956
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 07.11.1956, (ill.)
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 09.11.1956
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 10.11.1956
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 10.11.1956
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 12.11.1956
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 162, 174 (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, register s. 160
  • Ertsaas, K. R., i Aftenposten, 08.10.1964
  • Vårt Land, 16.11.1964, (ill.)
  • Norske portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, register s. 394
  • Eggum, A., i Dagbladet, 04.09.1969
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 05.09.1969
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 06.09.1969
  • Durban, A., i Morgenposten, 08.09.1969
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 08.09.1969
  • Steen, S. Johnsen, i Aftenposten, 20.09.1969
  • Schyberg, T. B., Jardar Lunde, en norsk kunstner og hans exlibris, Frederikshavn, 1977
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 12, spalte 756
  • Kunst og Kultur, register 1910–67, Oslo, 1971, s. 222
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 117
  • Aftenposten, 09.06.1973, (ill.)
  • Aftenposten, 23.06.1973, (ill.)
  • Stemland, J. H., i Verdens Gang, 29.01.1979, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 05.02.1979
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 06.02.1979
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 06.02.1979
  • Harr, K. E., i Harstad Tidende, 14.02.1979
  • Nationen, 20.09.1979
  • Conradi, T. C., i Harstad Tidende, 21.09.1979, (ill.)
  • Vesterålen, 11.10.1979, (ill.)
  • Bakke, D., i Lofotposten, 19.10.1979, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 178
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 707