Liv og virksomhet

N. debuterte med landskapsbilder fra Rauland, Vinje og Skåtøy. Bildene viste innflytelse fra både Henrik Sørensen, Harald Kihle og Jean Heiberg. Fra 1950 foretok han flere reiser til Spania og Frankrike, og de fleste motiver i 60-årene er derfra. N.s landskapsbilder er som oftest holdt i et impressivt formspråk, med vekt på lys, luft og bevegelse. Samtidig arbeider han med veloverveide naturalistiske nærstudier, både i naturen og ved utarbeidelse av figurbilder og portretter. Landskapene har tyngde i komposisjonen og en finstemt koloritt, saftig i de norske naturbilder og bleket av sydens sol i de utenlandske motiver (Spansk landskap, 1960, Nasjonalgalleriet, Oslo). Sommerbildene fra Skåtøy med badende gutter og en rikdom av farger i småkruset sjø tar arven opp etter Heiberg. N. begynte tidlig å arbeide med figurbilder. Debutbildet fra Høstutstillingen i 1952 var Neverhenteren, romantisk i grunnholdningen, malt i en robust, forenklet naturalisme. Samme år malte han Den drømmende maler halvt surrealistisk med maleren sittende foran sitt malte utsnitt av fjordmotivet i bildet. I flere bilder fra 70-årene tar han opp igjen denne tvetydighet og dobbeltvirkning i motivene. I Metamorphose (1973) har han flyttet den nakne kvinnefiguren litt til siden og etterlatt et gjennomskinnelig tomrom etter figuren i parklandskapet. I andre bilder viser han f.eks. maleren og hans bilde i bildet eller som en del av ateliermotivet. N. har malt en rekke portretter, bl.a. to portretter av H.K.H. Kronprins Harald og tre portretter av H.M. Kong Olav. De fleste landskapsmotiver fra de siste år er hentet fra Ekely i Oslo, fra Sørkedalen og fra somrene på Skåtøy.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Alfred Njerve
  • Signe Lerstang

Gift med

  • Kari Frisell, sanger

Bosatt (pr 1982-1986)

Ekely, Oslo.

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1946–48.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Røwdes legat 1953; Houens legat 1955; Th. Fearnleys Minnestipend 1965; 3%-fondets stipend 1961; Henrichsens legat 1964; Statens 3-årige arbeidsstipend 1968; Oslo bys stipend 1972; Statens reisestipend 1981; Studiereiser til Italia 1950, -55; Frankrike 1950, -53; Spania 1957; senere reiser til Nederland, England, Tyskland og Østerrike.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1964–66; Medlem Landsforeningen Norske Malere, styremedlem 1977–80; medlem Kunstnerforbundet, Oslos styre 1963–68, 1980–82, formann 1965–68; formann Den norske biennalekomité 1969–72; medlem Tilsynsrådet Kunstnernes Hus, Oslo 1970–75; ansvarlig for Ekelykunstnernes vårutstilling årlig fra 1965; medlem Norsk kulturråds innkjøpskomité for samtidskunst 1978–80; A. C. Houens legatstyre 1979–80.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Dekorasjoner til Giacomo Puccini: Madame Butterfly, Den Norske Opera (1964)
  • Portretter av H.K.H. Kronprins Harald, Oslo Militære Samfund (1978) og Sjømilitære Samfund, Horten (1979)
  • Portretter av H.M. Kong Olav, Sjømannskirken, København (1979), Balliol College, Oxford (1981) og Stortinget (1983)
  • Portretter av Lars Runsten, Gunnar Brunvoll, og Aase Nordmo Løvberg, Den Norske Opera
  • Portrett av Lillebil Ibsen, Oslo Nye Teater
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Norges Bank
  • Tønsberg Kunstforening
  • Göteborg by

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Skiens Kunstforening, 1946
  • Skiens Kunstforening, 1956
  • Klevstrand skole, Eidanger, 1950
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Porsgrunn Kunstforening, 1965
  • Tønsberg Kunstforening, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1975

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1952
  • Høstutstillingen, 1956-1957
  • Høstutstillingen, 1959
  • Høstutstillingen, 1962
  • Høstutstillingen, 1965
  • Høstutstillingen, 1967
  • Høstutstillingen, 1970-1971
  • Høstutstillingen, 1976
  • Internasjonal utstilling, Edinburgh, 1952
  • Hin Opinbera Norska Listsýning, Reykjavik, 1954
  • 2. ungdomsbiennalen, Paris, 1961
  • Norsk utstilling, Vancouver, Canada, 1962
  • Sommarutstilling, Göteborg, 1964
  • Ekelykunstnernes vårutstilling årlig

Litteratur

  • Telemark Arbeiderblad, 19.09.1946
  • Øijord, K., i Porsgrunns Dagblad, 05.12.1950
  • Telemark Arbeiderblad, 03.03.1956
  • Morgenposten, 16.03.1961
  • Morgenbladet, 21.10.1961
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 87–88
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 116 (ill.), 231
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1971, bd. 14 spalte 366
  • Dagbladet, 02.10.1973, (ill.)
  • Morgenbladet, 04.10.1973, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 10.10.1973
  • Aarstad, K., i Morgenbladet, 12.10.1973, (ill.)
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 12.10.1973
  • Hofseth, D., i Morgenbladet, 12.10.1973
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 15.10.1973
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 15.10.1973
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 20.10.1973
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 22.10.1973
  • Dagbladet, 22.08.1975
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 01.09.1975
  • Flor, H., Truet samtid i form og innhold, Dagbladet, 01.09.1975
  • Akersposten, 06.05.1976, (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 248
  • Adresseavisen, 24.11.1978, (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8. s. 599
  • Thurmann Nielsen, A., i Telemark Arbeiderblad, 09.07.1983, (ill.)