Liv og virksomhet

J. er rørlegger av yrke. Han debuterte med skulptur på Høstutstillingen 1965 og med maleri og collage på separatutstilling i 1967. Maleriene var modellert opp av strie, gas, bølgepapp og papir og overmalt med hvit farge og pastell. Han var opptatt av stofflighet, struktur og den hvite fargen. Som billedhugger startet J. nonfigurativt med jernbånd i en enkel og streng form, fortsatte så med abstraksjoner av hoder og skikkelser og viste i 1968 jerntrådskulpturer som i sitt rene formuttrykk virker som tredimensjonale tegninger i jern. Tråder er limt sammen i bunter og stråler, og skulpturene gir ofte inntrykk av spirende krefter. J.s grafiske form er influert av hans skulptur. De fleste av hans arbeider har bare nummer, ingen assosiasjonsskapende titler.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Bjørn Arne Jarlum
  • Evelyn Mabel Friberg

Gift med

  • Signe Marie Kristoffersen

Bosatt (pr 1982-1986)

Åmotfors i Sverige, i 11 år; Hamar.

Utdannelse

Selvlært, assistent hos Arnold Haukeland ved utarbeidelsen av Sjøfartsmonumentet i Stavanger og hos Gunnar Janson ved utarbeidelsen av Nasjonalmonumentet på Akershus festning.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1967; Lorch-Schives legat 1971 og -72; Henrichsens legat 1972; Hielmstierne Rosencrones legat 1972 og -77; Hans Evensens legat 1975; Grinifangers kulturfonds stipend 1975; Statens reisestipend 1977; Studiereiser til Nederland, Frankrike, Tyskland, Belgia, Spania, Danmark, Sverige og Finland.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Norsk Billedhuggerforening; Landsforeningen Norske Malere; Unge Kunstneres Samfunn, styremedlem, medlem billedhuggerjuryen 1965-69.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • 9. april 1940, Norges Hjemmefrontmuseum, Akershus, Oslo (1968)
  • IBM-huset, Oslo 1970
  • SAS Hotel Scandinavia, Oslo 1971
  • Andøy rådhus, Andenes 1974 (fontene og fonteneskulptur)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1965-1967
  • Høstutstillingen, Oslo, 1973
  • Høstutstillingen, Oslo, 1975-1977
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1965-1969
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1977
  • Ti norske billedhuggere, Norsk Billedhuggerforening vandreutst., Bergen, 1966
  • Ti norske billedhuggere, Norsk Billedhuggerforening vandreutst., Trondheim, 1966
  • Ti norske billedhuggere, Norsk Billedhuggerforening vandreutst., Kristiansund, 1966
  • Ung Norsk Grafikk, Cambridge Art Assosiation, Massachusetts, 1966
  • Månedens skulptur, Karl Johans gt., Oslo, 1967
  • Ung Skandinavisk Kunst, Gall. F 15, Moss, 1967-1969
  • Ungdomsbiennalen, Helsinki, 1968
  • Den internasjonale Ungdomsbiennale, Paris, 1969
  • Christianssands Kunstforening, 1969
  • Arkiv För Dekorativ Konst, Lund, 1969
  • Byens bilde, Løvebakken, Oslo, 1970
  • 14 Norske Skulptörer, Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1970
  • Arvika Konstför., 1978

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1967
  • Oslo Kunstforening, 1968
  • Studio Pyton, Drammen, 1982

Litteratur

  • Dagbl., 08.02.1967, (ill)
  • Aftenposten, 08.02.1967, (ill.)
  • Morgenbladet, 11.02.1967, (ill.)
  • Dagbl., 16.02.1967
  • Durban, A., i Morgenposten, 17.02.1967
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 23.02.1967
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 23.02.1967
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 27.02.1967
  • Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, s. 78 (ill.), 80
  • Dagbl., 18.04.1968, (ill.)
  • Aftenposten, 19.04.1968, (ill.)
  • Morgenbladet, 19.04.1968
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 25.04.1968
  • Aftenposten, 02.05.1968
  • Nationen, 04.05.1968
  • Brun, H. J., i Dagbl., 04.05.1968
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 211
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 181
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 193
  • Parmann, ø., Norsk skulptur i 50 år, Oslo, 1969, s. 316 (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 264