B. debuterte på Høstutstillingen 1967 med to raderinger, og han viste også i de følgende år grafiske blad i tørrnål, akvatint og etsning. Betydningsfulle impulser fikk han gjennom samarbeidet med Sigurd Winge, som da holdt på med sin steinmosaikk til Østre Krematorium i Oslo. Det eksperimentelle drag hos Winge virket befruktende på B., noe som fikk utløsning først og fremst i hans grafikk. Han viste her tidlig originalitet og lyst til å gå nye veier. Et arbeid som Natt (1969) er langt på vei en slags collage, idet selve akvatint-bladet er delvis skåret ut og limt på det hvite bunnpapir. Noe senere tar han et avgjørende skritt. I det staselige blad Isolat (1972) er sølvfolie presset ned på papiret, i andre blad gullfolie. Prosessen foregår under kraftig trykk og sterk varme og skaper ofte atskillige tekniske problemer, men virkningen er frappant. B. er i sin spesielle form for metallgrafikk en nyskaper innen norsk grafisk kunst, og hans arbeider, enten de er rent non-figurative eller har fantasifulle surrealistiske eller absurdistiske innslag, har gjerne fin dekorativ virkning. Ikke sjelden minnes vi, som i Fangstmann og Løpestreng (begge 1975), om Sigurd Winges grafikk. B. har i senere år også utført serigrafier og fargelitografier. Hans grafikk er preget av overraskende sammenstillinger av ulike elementer, med munter fabuleringsglede i Nasjonaldag (serigrafi, 1977) eller grotesk uttrykksfullt som i Nedtrapping (koldnål, 1979). Hans arbeider har ofte brodd mot det hule og uekte i tiden, alle tomme konvensjoner, som han skildrer med både humor og selvironi (Ikaros fra Stange). Som maler debuterte B. med 25 non-figurative komposisjoner i Kunstnerforbundet, Oslo høsten 1970, "strengt komponert, med klare, fint nyanserte flater i skarpt avgrensede felter som snart griper inn i hverandre, snart overlappes og utbrettes slik at flaten brytes" (O. Thue). Både i Sluttspill (1970, Nasjonalgalleriet, Oslo) og andre arbeider brukes bokstaver og tall som kontrast til de abstrakte former. Av hans senere malerier merkes det store Vårkveld (1979). B. arbeider også med materialbilder som Vekst (1973) i messing og sink, og i tilsvarende teknikk dekorative komposisjoner i Jessheim videregående skole (1974) og Stange sykehus (1980).