Liv og virksomhet

G. tok artium ved Kristiansand katedralskole 1872, og hadde da allerede som elev av Olaf Isaachsen lært en betydelig maler å kjenne. Men han hevdet selv senere at "af alle, som kan ha virket paa mig - malerne ikke undtat - er Asbjørnsen den, som har havt størst betydning for mig som kunstner". Han har da også malt ham i hans arbeidsværelse (1885), og han kom til å følge Asbjørnsens realistiske linje i sine landskaper, folkelige figurbilder og interiører. Med lite hell ville derimot Knud Bergslien i 1870-årene gjøre en portrettmaler av ham. Under studieårene i München la han seg etter en solid teknikk, kopierte bl.a. et bilde av Antonis van Dijck. Viktig for ham ble vennskapet med Erik Werenskiold, som styrket ham i hans tro på friluftsmaleriet og naturalismen. Like etter hjemkomsten til Kristiania i 1881, debuterte han i Kristiania Kunstforening med tre småbilder, deriblant En sannferdig historie. Av hans mange senere troverdige og usentimentale figurbilder i østnorsk bondemiljø (Numedal, Valdres, Hadeland, Lillehammer) kan nevnes Legebesøk (1885), Kjellerinteriør (1886, Nasjonalgalleriet, Oslo), Hos bestemor (1891, Nasjonalgalleriet), I snekkerverkstedet (1903, Lillehammer Bys malerisamling). Men oftest skildrer han sine landsens mennesker i deres daglige sysler utendørs, om sommeren eller allerhelst om vinteren i blåst og snøføyke (På rugdepost 1887, Nasjonalgalleriet, I snøløsningen 1889, Nasjonalgalleriet, Snøfokk 1889, Nasjonalgalleriet, Gjetergutter 1893, Bergen Billedgalleri, Vinter, med tømmerkjører, 1894, Nasjonalgalleriet). Koloritten i disse bildene er enkel og uproblematisk, men i interiører som Gjesteværelse (1893, Nasjonalgalleriet) kan lysvirkningen være fint studert. Studieoppholdet i Paris 1893 satte neppe dypere spor etter seg, men det store, solfylte vinterbildet fra Vågsli i Telemark (1900, Nasjonalgalleriet) viser likevel en luftigere og rikere fargebehandling enn åttiårsbildene. G. var en god tegner, noe ikke minst hans tallrike bidrag til Norge i det nittende aarhundrede (1900) vitner om. Ypperst blant disse tegningene er den dramatiske Kamp mellom hingst og bjørn (Nasjonalgalleriet), bygd på en lang rekke detaljstudier.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Johan Gløersen, sogneprest (1810 - 1890)
  • Charlotte Cecilie Dahl (1812 - 1892)

Utdannelse

Første tegneundervisning av Olaf Isaachsen i Kristiansand omkr. 1870; Knud Bergsliens malerskole 1872–75; Kunstakademiet i München under Otto Seitz 1876–78 og 1880–81; elev av Alfred Roll i Paris 1893.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Med Finnes legat reise til Sigdal og Numedal 1884; Statens reisestipend 1892. Reise over København, Amsterdam og Antwerpen til Paris, opphold der mars-juni 1893.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av De norske bildende kunstneres representative komité 1892–95, formann 1894-95; Medlem av styret for Nasjonalgalleriets forøkelse 1889-95.

Priser, premier og utmerkelser

Sølvmedalje Verdensutst. Paris 1889; gullmedalje på den internasjonale utst. München 1891; R1, St. Olavs Orden 1910.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo (14 malerier og 13 tegninger)
  • Bergen Billedgalleri
  • Rasmus Meyers Samlinger
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Drammens Faste Galleri
  • Skiens Faste Galleri

Illustrasjonsarbeider

  • N. Rolfsen: Læsebok for folkeskolen, Kristiania 1892–95
  • Norsk kalender for året 1899, Kristiania 1898
  • Norge i det nittende aarhundrede, Kristiania 1900–02, bd. 1–2
  • P. Egge: En liden Gut, København 1906.

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1882-1884
  • Høstutstillingen, Oslo, 1886-1889
  • Høstutstillingen, Oslo, 1891-1892
  • Høstutstillingen, Oslo, 1894
  • Høstutstillingen, Oslo, 1896-1898
  • Høstutstillingen, Oslo, 1900-1902
  • Høstutstillingen, Oslo, 1904-1905
  • Høstutstillingen, Oslo, 1907
  • Høstutstillingen, Oslo, 1909
  • Høstutstillingen, Oslo, 1910
  • Nordisk utst. Charlottenborgutstillingen, København, 1883
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1884
  • Nordisk utstilling, København, 1888
  • Internasjonal utstilling, München, 1888-1891
  • Verdensutstillingen, 1889
  • Verdensutstillingen, Chicago, 1893
  • Verdensutstillingen, Paris, 1900
  • Norsk utstilling, Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1904
  • Norsk utstilling, Brighton, 1913
  • Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
  • Norsk utst. Charlottenborgutstillingen, København, 1915
  • Høstutstillingen, Oslo gjennom de første 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932

Separatutstillinger

  • Auksjonsutstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1899
  • Kristiania Kunstforening, 1912

Portretter

  • Kulltegning av E. Werenskiold 1892

Litteratur

  • Aftenbladet, 19.03.1881, (nr. 66)
  • Morgenbladet, 02.02.1882, (nr. 33 A)
  • Folkebladet, (Kristiania, 1889, s. 342
  • Gløersen, A.T., Slægten Gløersen, (Kristiania, 1897, s. 43
  • Studentene fra 1872, (Kristiania, 1897, s. 54
  • Studentene fra 1872, (Kristiania, 1912, s. 25
  • Aftenposten, 1899, nr. 76
  • Mir Iskusstva, Leningrad, 1902, s. 166 f. (ill.)
  • Aubert, A., Det nye Norges malerkunst, (Kristiania, 1904, s. 79, 81–82 (ill.)
  • Thommessen, R., Norsk billedkunst, (Kristiania, 1904, register
  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1904-1907, bd. 1–3, register (ill.)
  • Müller, S., Nordens billedkunst, København, 1905, register
  • Aubert, A., Die norwegische Malerei im XIX Jahrhundert 1814 bis 1900, Leipzig, 1910, s. 69, 70 (ill)
  • Norske malere, (Kristiania, 1912, pl. 2
  • Ved Thiis, J., Norsk malerkunst i Nationalgalleriet, (Kristiania, 1912, s. 25, ill. [nr. 33]
  • Hvem er hvem?, (Kristiania, 1912, s. 85
  • Haslund, G., Maleren Jakob Gløersen, Husmoderen, (Kristiania, 1912, s. 405–06 (ill.)
  • Johnsen, R., i Folkebladet, (Kristiania, 1912, s. 1–2, 322
  • Aftenposten, 22.08.1912, Nekrolog
  • Dagbladet, 22.08.1912, Nekrolog
  • Tidens Tegn, 22.08.1912, Nekrolog
  • Morgenposten, 22.08.1912, Nekrolog
  • Verdens Gang, 22.08.1912, Nekrolog
  • Dagens Nyt, 22.08.1912, Nekrolog
  • Dagsposten, 22.08.1912, Nekrolog
  • Ill. Familieblad, Horten, 28.09.1912, s. 686
  • Werenskiold, E., Jakob Gløersen, Kunst og Kultur, 1912-1913, s. 57–61 (ill.)
  • Norges kunst, (Kristiania, 1914, (ill.), katalog Jub.utst.
  • Bugge, A., Kulturens historie, (Kristiania, 1917, bd. 1, s. 414
  • Werenskiold, E., Kunst, kamp, kultur, (Kristiania, 1917, s. 46
  • Bull, E., Akers historie, (Kristiania, 1918, s. 456 (ill.)
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1920, bd. 9
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1921, bd. 14, s. 263
  • Thiis, J., i Scandinavian Art, New York, 1922, s. 485, 542, 557–59
  • Laurin, C.G., Nordisk konst, Stockholm, 1925, register (ill.)
  • Lexow, E., Norges kunst, Oslo, 1926, s. 276
  • Thiis, J., i Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, register
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1929, bd. 4, s. 514–15
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, register
  • Amundsen, O. Delphin, Den kongelige norske Sankt Olavs Orden 1847–1947, Oslo, 1947, s. 371
  • Av norsk palett. Fra Bergljot og Sven Bruns samling, Oslo, 1949, s. 12, 28–29, (ill.), Med kunsthistorisk oversikt av S. Willoch
  • Alsvik, H., østby, L., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bd. 1, s. 317–18 (ill.)
  • Sundseth, A.B., Melhus, A.C., Norsk illustrasjonskunst, Oslo, 1952, s. 53
  • Flønes, O., Grimelund, J.J., Trondhjems kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 101, 258
  • Norske portretter, Forfattere, Oslo, 1956, register
  • Østensjø, R., Haugesund 1835-1895, Haugesund, 1958, bd. 1, s. 501
  • Schulerud, M., Norsk kunstnerliv, Oslo, 1960, register
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 148
  • Stenseng, A., Harald Sohlberg, Oslo, 1963, s. 56
  • Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1963, s. XV, XVI, pl. 51
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register
  • Kunst og Kultur, register 1910–67, Oslo, 1971, s. 84, 200
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 150
  • Østby, L., Erik Werenskiold, Oslo, 1977, s. 170, 173, 175 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv
  • Håndskriftsamlingen, Universitetsbiblioteket i Oslo, særlig viktige er brevene til Andreas Aubert (brevsaml. nr. 32), Elling Holst (nr. 234), Gerhard Munthe (nr. 90) og Erik Werenskiold (nr. 98)