Liv og virksomhet

Etter utdannelse i Trondheim flyttet U. til Oslo 1936. Han arbeidet noen år i reklamebyråer før han i 1941 kom inn på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo og "Det illegale akademi". Etter å ha flyktet i 1943, gjenopptok han utdannelsen på Kunstakademiet i 1945. Sin første utstilling holdt U. i Trondheim 1948, der han viste dekorative, lett abstraherte figurative malerier, inspirert av europeiske modernister som Picasso og Braque. Utstillingen ble også vist i Oslo noen måneder senere, men fikk heller ikke der positiv omtale i pressen. U. drog ut på en lengre reise til Det fjerne østen og middelhavslandene, før han returnerte til Norge. I 1950 utførte han en dekorasjon på 2 x 3 m for Redernes Hus, Oslo. Den ekspressive, effektfulle stilisering, det litt manierte preg var nå mindre fremtredende. Tidlig i 50-årene ble interessen for mosaikk vekket, og i 1952 laget han sin første utsmykning i glassmosaikk for Stefanhotellet i Oslo. På separatutstillingen i 1955 viste U. eksotiske og fremmedartede motiver i varierende grader av abstraksjoner. Kritikken var nå mer positiv og imøtekommende. Uttrykket hadde forandret seg, og fått en ny balansert ro med sterkere konsentrasjon om romlige virkninger. I 1956 viser U. relieffer i mosaikk-teknikk. Materialene er metall og glass eller stein, og motivene er figurative, i forenklede former, med vekt på komposisjonens rytme. Sin første skulptur laget U. i 1958, en liten hest i bronse, vrinskende, med tynne ben, aktiv i form og utførelse, med knudrete ru overflate over tette muskelbunter. Interessen for å utnytte tre dimensjoner har forløpere i hans maleri, der fargen forsøksvis brukes for å skape romvirkning. Utover i 60-årene fikk U. en rekke større utsmykningsoppdrag. Han laget dekorasjoner og utsmykninger i mosaikk og metall, utført som relieff eller beregnet på å ses frontalt og festet til vegg. Justitia (1963) til Drammen tinghus er en 6 m høy gavlfigur i hamret kobber. Selve skikkelsen har paralleller i tidligere figurer i mosaikk og malerier, men her er relieffet så høyt at komposisjonen er frigjort fra veggen bak og fungerer som selvstendig skulptur. Tidlig i 60-årene begynte U. å eksperimentere med jern som materiale. Hans første jernskulpturer er abstrakte, røffe og ofte agressive i uttrykket (Vinget form 1966, Nasjonalgalleriet, Oslo). Også i maleriet fant U., etter å ha gjennomgått stadiene med absurd figurasjon, etter hvert fram til et nonfigurativt uttrykk basert på klare fargeklanger lagt opp mot hverandre i brede strøk.

Mens skulpturene i 60-årene ofte var bygd opp av tynne elementer med spisser og brå avslutninger, ble formene i 70-årene roligere og mer harmoniske. Til Godlia skole, Oslo laget U. Skulptural Front (1970), en stor ute-skulptur bygd opp av enkle former i et omsluttende hele. Han benyttet nå ofte store flater som bølger seg i stadig skiftende uro. Motsetningen mellom runde og rette former er ofte en bærende del av komposisjonen. Som materiale benyttet U. en periode skrapjern, med ulike typer av finere og grovere behandling av metallet. På utstillingen i Kunstnernes Hus i 1979 viste han hvite tre-relieffer i lavere relieff, et mer stillfarende og mykt uttrykk, med rene og klare linjer. I sin skulptur Amfitrite, bølgen og sjøfuglen, Porsgrunn (1978), tok U. opp et delvis figurativt formspråk. På toppen av en abstrahert bølge svever Amfritite, Poseidons hustru, omgitt av sjøfugler. I tillegg til et stort utvalg av malerier og skulpturer har U. gjennom årene laget en rekke akvareller, mest øyeblikksskildringer fra mange reiser. Etter hvert er disse også vist på egne utstillinger. Akvarellene er som regel i et naturalistisk formspråk, med samme fargeglede som i en mengde av maleriene. U. har også arbeidet som grafiker.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Anne Johanne Grande
  • Daniel Meyer Uthaug

Gift med

  • Guri Eve Christopherson

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Trondheim tekniske fagskole under Martin Enger 1932; professor Harald K. Stabells private tegneskole, Trondheim 1934-35; Trondheim tekniske mellomskole, design-linje 1936; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1941-43; Det illegale akademi under Per Krohg og Axel Revold 1941-43; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1945-48; Statens teknologiske institutt, sveising og metallurgi 1961-62; Norges sveiseskole, metallteknikk 1974.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finsk stipend 1945; Tegnerforbundet stipend 1953; Blom stipend 1967 og 1969; Houens legat 1968; Rolf Stenersens legat 1967 og -72; Statens reisestipend 1974; Oslo bys stipend 1976; Statens 3-årige arbeidsstipend 1978; Norsk illustrasjonsfondstipend 1984; Studiereiser til Tyskland 1937; Danmark 1939 og -46; Sverige 1946 og -47; Skottland og England 1949; Østen 1949; London, Paris, Spania, Marokko 1953; Malta, Hellas, Egypt, Libanon, Kypros, Israel 1955; USA 1968 og 1972; Roma 1980.

Stillinger, medlemskap og verv

Dekorasjonsmaler Krogenæs Reklame 1936-37; plakat- og brosjyretegner Atelier Eidem 1938-40; dekorative oppdrag for Norges Varemesse 1949; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, varamann 1976-77, styremedlem 1978; Medlem Norsk Billedhuggerforening; Landsforeningen Norske Malere; Tegnerforbundet, sekretær 1954-55; varamann innkjøpskomiteen Norsk kulturråd 1977-78.

Priser, premier og utmerkelser

Gullblyanten for tegning og design 1963; 2 førstepremier skulptur i Oslo kommunes kunstsamlingers skolekonkurranse 1972; 1. premie monument/skulptur Nordenplassen i Porsgrunn 1977; 1. premie utsmykning av Sentrum T-bane stasjon, Oslo 1977; 1. premie utsmykning av Oslo Ligningskontor, Tøyen, Oslo 1983.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Stefanhotellet, Oslo (glassmosaikk 1952)
  • Riis skole, Oslo (maleri 1953)
  • Kon Tiki-huset, Oslo (maleri 1957)
  • Krøderen skole og samfunnshus (relieffer i glass og metall 1958)
  • Noresund skole og samfunnshus (relieffer i glass og metall 1959)
  • Wilh. Wilhelmsen-bygget, Oslo (frise i sandblåst glass 1960)
  • Mennesker på en strand, Troms fylkeshus, Tromsø (relieffer i glass og metall 1960)
  • Europa og oksen, Europafergen Høegh Line (relieff i hamret kobber 1960)
  • Setskog skole og samfunnshus (relieff i glass og metall 1962)
  • Justitia, Drammen tinghus (gavlfigur i hamret kobber 1963)
  • Tidens puls, Günther & Back, Stockholm (jernrelieff 1964)
  • Gravdal sykehus og sykehusets kapell, Lofoten (relieffer i mosaikk og metall 1965)
  • Kornskurd, Statens Landbruksbank, Oslo (relieff i kobber 1966)
  • Grotid, Nes rådhus, rådsalen (relieff i mosaikk og metall 1967, avduket 1970)
  • Ugla skole, Trondheim (glassmosaikk 1967)
  • Energi, Idrettsbygget, Røros (stål, kobber og jern 1968)
  • Skulptural Front, Godlia skole, Oslo (skulptur i corteen-stål 1970)
  • Horisontal rytme, Statens lærerskole i husstell, spisesalen, Stabekk (stålrelieff 1972)
  • Vital Movement, Kresge & Co, styrerommet, Detroit, USA (skulptur i sveiset messing 1972)
  • Seamans knots I - VI, Royal Viking Sky, Nordenfjeldske Dampskipsselskap (relieffer i messing 1974)
  • The golden wall, Vistafjord, Den Norske Amerikalinje (relieffer i emalje og messing 1974)
  • Vestvågøy sykehjem, Lofoten (mosaikk i vitrolitt og tambak 1975)
  • Bergen Bank, Bergen (fasadeskulptur i tambak 1976)
  • Ekspansjon, Mandal rådhus, borggården (skulptur i rustfritt stål 1977)
  • Amfitrite, bølgen og sjøfuglene, Nordenplassen, Porsgrunn (skulptur i syrefast stål 1978, avduket 1985)
  • Utsmykning i baren Viking Crown, og i spisesalen på Song of America, Royal Caribbean Cruise Line A/S (1982)
  • Utsmykning til Vest-Oppland sparebank, Gjøvik (1984)
  • Sogn yrkesskole, Oslo (skulptur 1983)
  • Rytme i jern, Oslo ligningskontor, Tøyen, Oslo (skulptur 1983)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Bergen Billedgalleri
  • Rolf Stenersens Samling, Oslo
  • The Laying Art Gallery & Museum, Newcastle
  • Innkjøpt av Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Rolf Stenersens Samling
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Fredrikstad, Bamble, Mandal, Sarpsborg, Gjøvik og Ski kunstforeninger
  • Bamble kommune
  • Drammen kommune
  • Storebrand
  • DnC
  • Ullevål sykehus, Oslo
  • Dyno industrier, Lillestrøm

Illustrasjonsarbeider

  • A. Graven: Eventyret ved Landsjøen, Trondheim 1944
  • H. C. Lund Øyasæter: Lundslekten, Ørland, Fannrem 1948
  • Verdenskart til alle SAS-kontorer 1955
  • Plansjer til Norsk Eksportråd 1951-52
  • Illustrasjoner til Steinerskolens julehefter 1961-67
  • Kalendere for Almanakk-forlaget 1960-årene
  • Kalendere for ESSO 1960-årene
  • Illustrasjoner til Folklore Map of Norway, Tanum, Oslo 1963
  • Historiske glimt fra Trøndelag, illustrasjoner på servise for Bøndenes salgslag 1962
  • G. H. Uthaug: Drømmesyn, Oslo 1978
  • D.s. Former fra drømmen og speilet. Dikt, Oslo 1983

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1945-1948
  • Høstutstillingen, 1950-1952
  • Høstutstillingen, 1965-1977
  • Høstutstillingen, 1979-1981
  • Østlandsutst., 1980
  • Moss jubileumsutst., 1954
  • Unge Kunstneres Samfunn Jubileumsutst., 1957
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1959-1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1959
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1970
  • Norsk Skulptur, 1972
  • Visuelt 73, 1973
  • Sommerutst., 1976
  • Sommerutst., 1978-1979
  • Fire abstrakte, 1982
  • Tid og rom, 1983

Litteratur

  • Bonytt, 1946, s. 203
  • Bonytt, 1949, nr. 5–6 s. II
  • Bonytt, 1953, s. 105
  • Norsk illustrasjonskunst 1850-1950, 1952, s. 174
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, 1956, s. 270-71 (ill.)
  • Kunsten idag, 1963, hefte 66 s. 53hefte 71 s. 43
  • Norsk skulptur i femti år, 1969, s. 200–03 (ill.)
  • Norwegian Sculpture, 1969, register
  • Kunst og Kultur register 1910-67, 1971, s. 255
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 203
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 67, 119
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 52, 116, 180
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128, 143
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 130
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 54
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 179
  • Rolf Stenersens samling. Akerssamlingen, 1974, s. 150 (ill.), katalog Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norges kunsthistorie, 1977, s. 264
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 12, s. 266
  • Jørleif Uthaug, 1981, (ill.)
  • Norske billedhoggere i dag, 1983, s. 161 (ill.)
  • Norges kunsthistorie, 1983, bd. 7, s. 320
  • i Aftenposten, 26.01.1949
  • i Morgenbladet, 05.02.1949
  • i Demokraten, 11.03.1955, (ill.)
  • i Morgenposten, 14.11.1956
  • i Morgenposten, 29.04.1958
  • i Verdens Gang, 30.04.1958
  • i Morgenbladet, 03.05.1958
  • i Morgenbladet, 28.11.1963
  • i Arbeiderbladet, 06.05.1958
  • i Aftenposten, 06.11.1961, (ill.)
  • i Vårt Land, 03.12.1963
  • i Arbeiderbladet, 05.12.1963
  • i Arbeiderbladet, 04.03.1964
  • i Verdens Gang, 22.10.1965
  • i Adresseavisen, 10.05.1968
  • i Aftenposten, 08.12.1969
  • i Morgenposten, 16.12.1969
  • i Morgenposten, 18.12.1969
  • i Verdens Gang, 31.07.1971, (ill.)
  • Aftenposten, 01.08.1972, (ill.)
  • Aftenposten, 14.10.1975, (ill.)
  • i Morgenbladet, 17.10.1975, (ill.)
  • i Norges Handels og Sjøfartstidende, 28.01.1977, (ill.)
  • i Verdens Gang, 23.12.1977, (ill.)
  • i Morgenbladet, 20.02.1979, (ill.)
  • i Arbeiderbladet, 21.02.1979
  • i Aftenposten, 22.02.1979, (ill.)
  • i Verdens Gang, 23.02.1979, (ill.)
  • i Dagbladet, 28.02.1979, (ill.)
  • Sarpen, 13.03.1979
  • i Gudbrandsdølen/Lillehammer Tilskuer, 05.04.1979, (ill.)
  • i Porsgrunns Dagblad, 12.04.1980, (ill.)
  • i Nordlys, 13.01.1981, (ill.)
  • i Moss Dagblad, 31.07.1981, (ill.)
  • i Morgenbladet, 01.08.1981, (ill.)
  • i Aftenposten, 03.08.1981, (ill.)
  • i Aftenposten, 13.08.1981, (ill.)
  • i Dagbladet, 14.08.1981, (ill.)
  • Adresseavisen, 14.10.1982, (ill.)