Liv og virksomhet

H. debuterte i 1966 med malerier og akvareller som viste et klart avhengighetsforhold til den abstrakte ekspresjonisme. Billedtitlene antydet naturopplevelser. Senere arbeidet han både med et abstrakt og et figurativt formspråk, stadig med naturen som utgangspunkt. Enkelte bilder virket som parafraser over naturinntrykk. I andre søkte han et konsentrat av naturformene, der naturfragmenter eller egenfargen ble forstørret eller fremhevet. Han var opptatt av selve stoffet og den maleriske prosess og arbeidet bevisst med overflatevirkninger som uttrykksmiddel. Landskapsbildene fra Enebakk, Holmsbu og Telemark i 1968 var derimot naturalistiske, vevd sammen av tette, urolige strøk over tåkete fargeflater. I 1970 ble H. leder for Norsk rikskringkasting fjernsynets grafiske atelier. Han har bl.a. laget de kjente emblemer TV-klokken, TV-stasjonsbilde, og Vi beklager teknisk feil. Han er også ansvarlig for de fantasifulle omslag til Norsk rikskringkastings husorgan Omkring Norsk rikskringkasting. Disse arbeider utmerker seg ved en klar, presis og stram form, gjerne med et treffende poeng. H. har dessuten laget flere teaterplakater, bl.a. Cleng Peerson (Rogaland teater), Romeo og Julie og Gjengangere (Riksteatret). Hans plakater er oversiktlige og rammende, som den visuelle uhygge i Døden i gatene til filmen av samme navn. H.s typografiske arbeider påvirket tydelig hans maleriske formspråk i 70-årene. Et eksempel er det store maleriet Headline fra 1971, enkelt og slående som en avisartikkel, med bokstavfragmenter og collage av avispapir mot en tørr koloritt i bakgrunnen. Hans malerier fra 1979 viste en tilbakevending til en abstrakt form, denne gangen strengt bygd opp av enkle geometriske former, hvor fargeflatenes kontraster og valører er vesentlige elementer.

Bosatt (pr 1982-1986)

Rødtangen.

Utdannelse

Utdannet i Bergen, Oslo og Stockholm.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens reisestip; Statens garantiinntekt fra 1979; Studiereiser til Paris, London, Roma, Kreta, Libanon, Egypt og Kypros.

Stillinger, medlemskap og verv

Leder av Norsk rikskringkasting fjernsynets grafiske atelier fra 1970; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, formann 1979–80; Tidligere medlem Unge Kunstneres Samfunn, formann 1967, medlem malerjuryen 1968; medlem Landsforeningen Norske Malere, formann 1977–79; medlem Buskerud Bildende Kunstnere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Stavanger Faste Galleri og
  • Moss Faste Galleri
  • Oslo kommunes kunstsamlinger

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1966
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1968
  • Stavanger Kunstforening, 1966
  • Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1971
  • Kristiansand kunstforening, 1966
  • Larvik kunstforening, 1966
  • Haugesund kunstforening, 1967
  • Kongsberg kunstforening, 1967
  • Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1971
  • Moss kunstforening
  • Molde kunstforening

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1967
  • Høstutstillingen, Oslo, 1972
  • Høstutstillingen, Oslo, 1978-1979
  • Vestlandsutst., 1965
  • Vestlandsutst., 1967-1971
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1966-1970
  • Debutanter fra Høstutstillingen 1967, Oslo Kunstforening, 1967
  • Buskerud Bildende Kunstnere, Drammens Kunstforening, 1977

Gruppeutstillinger

  • Oslo, 1971

Litteratur

  • Dagbladet, 29.08.1966
  • Hougen, P., i Arbeiderbladet, 31.08.1966
  • Morgenbladet, 06.09.1966
  • Valvik, P., i Morgenavisen, 16.09.1967
  • Goa, T., i Haugesunds Avis, 16.09.1967
  • Dagbladet, 28.11.1968, (ill.)
  • Aftenposten, 29.11.1968, (ill.)
  • Morgenposten, 06.12.1968
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 06.12.1968
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 12.12.1968
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 58
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 66, 67
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 54, 127
  • Andersen, Stig, i Arbeiderbladet, 28.01.1971
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 28.01.1971
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 28.01.1971
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 29.01.1971
  • Morgenbladet, 02.02.1971
  • Rogalands Avis, 12.03.1971, (ill.)
  • Pahr Iversen, K., i Stavanger Aftenblad, 23.03.1971, (ill.)
  • Akers Avis, 30.05.1979, (ill.)