Liv og virksomhet

Fra 16-årsalderen arbeidet R. i 7 år ved Vestlandske Stol- og Møbelfabrik i hjembygden inntil han begynte ved Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo, inspirert av broren Adolf. Etter diplomeksamen var han i tre år ansatt ved Rastad & Relling Tegnekontor A/S i Oslo før han i 1950 startet egen praksis på Møre. De første årene arbeidet R. som ren interiørarkitekt, bl.a. med innredning av skoler, hoteller og kirker. Blant de viktigste oppgavene kan nevnes restaurering av Skodje kirke i samarbeid med Riksantikvaren og innredning av Ålesund Bibliotek og Hotel Noreg samme sted Siden 1960 har R. helt viet seg til møbeltegning og har gjennom fruktbart samarbeid med industrien utviklet seg til å bli en av våre betydeligste møbelformgivere. Hans tidlige arbeider fra denne perioden, som stolen 60, er i pakt med det beste i samtidens Scandinavian Design. På denne tiden anvendte R. vesentlig teak og eik helved. Etter hvert ble han opptatt av lamineringsteknikkens muligheter. Metoden som i Finland og Sverige hadde røtter tilbake til 1930-årene, fikk først sitt gjennombrudd her i landet i midten av 60-årene. Med stolserien Siesta oppnådde R. internasjonalt ry. Serien representerte nytenkning både når det gjelder konstruksjon og form. Mest karakterfull er den enkle, høyryggede første utgaven i lys bøk og med trekk i seilduk eller naturfarget lær. R. har siden konsekvent arbeidet videre med stoler i laminert bøk, fremfor alt hvilestoler. I enkelte arbeider har han utnyttet stålets tilsvarende egenskaper. Trekkene er i enkle, robuste materialer. I rekken av modeller fra R. de senere år kan særlig fremheves Rest, Flex, Lido, Tema, Cox og Manta. De er alle originale i konstruksjon og har et fortettet formuttrykk av skulpturell karakter. De lette, spenstige og elegante stolene forener tekniske, funksjonelle og estetiske kvaliteter på et høyt nivå.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ole Relling
  • Hanna Lovise Strømme

Gift med

  • Sollaug Flø

Bosatt (pr 1982-1986)

Sykkylven.

Utdannelse

Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo under bl.a. Arne E. Holm og Arne Korsmo 1943–47.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Michael Width Endresens fond 1953; Norsk Designcentrums reisestipend 1966; Studiereise til Japan og Det fjerne østen 1970; Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Italia og USA.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Norske Interiørarkitekters Landsforening; Jurymedlem Sørliemøblers jub.konkurranse 1974/75; medlem Møbelindustriens forskningsgruppe 1972–81; medlem Møbelprodusentenes Landsforenings voldgiftsdomstol 1980.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i møbelkonkurranse, Bergen 1952; 2. og 3. premie i Bransjerådets bordkonkurranse 1962; Premie i De Forenede Ullvarefabrikkers konkurranse om stoppede møbler 1963; 1. premie i Bransjerådets møbelkonkurranse 1964; 1. premie i Bransjerådets stolkonkurranse 1965; premie i Norske Interiørarkitekters Landsforenings jub.konkurranse 1970; 3. premie i Bransjerådets møbelkonkurranse 1973. Den norske Designpris 1966; sølvmedalje 1. Wiener Internationale Møbelsalons 1966; Merket for god design 1968; Showpiece of the Year, Earls Court, London 1973; Jacob-prisen 1978.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Albert & Victoria Museum, London
  • Die Neue Sammlung, München
  • Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg
  • Cooper-Hewitt Museum - National Museum of Design, New York
  • National Galleri of Victoria, Melbourne, Australia

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1979
  • Form-Funktion, Sophienholm, København, 1980
  • Zingg-Laprecht, Zürich, 1981
  • Den danske butikk, Paris, 1981

Kollektivutstillinger

  • Norsk Brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1966
  • Norske møbler i fortid og nåtid, vandreutstilling, Vestlandske Kunstindustrimuseum, 1967
  • Design in Scandinavia, vandreutstilling Australia, 1968-1969
  • Norsk designutstilling, Röhsska Konstslöjdmuseum, Göteborg, 1970
  • Brukskunstnere i industrien, Maihaugen, 1974
  • Nordisk Industridesign, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1976
  • Møbelskjønn, Møbelmessen, Sjølyst, Oslo, 1978
  • The way we live now. Design for interior, Victoria & Albert Museum, London, 1978
  • World Contemporary Crafts Exhibition, Tokyo, 1978-1979
  • World Contemporary Crafts Exhibition, Kyoto, 1978-1979
  • Scandinavian Modern Design 1880–1980, Cooper-Hewitt Museum, New York, 1982

Eget forfatterskap

  • Omverdenens uro må ikke bli trukket inn i hjemmet, Sunnmørsposten, 01.10.1966, (ill.)
  • Urolige former virker ubehagelige, Vårt Land, 15.01.1968, (ill.)

Litteratur

  • Bonytt, 1956, nr. 11–12 s. XVI (ill.)
  • Bonytt, 1957, nr. 5 s. XXXI (ill.)
  • Bonytt, 1958, nr. 7–8, s. 8 (ill.)
  • Bonytt, 1959, nr. 1 s. 7 (ill.)
  • Bonytt, 1961, s. 55–56, 73, 76, 167, 208, nr. 3 s. XXXII (ill.)
  • Bonytt, 1962, s. 167 (ill.)
  • Bonytt, 1963, s. 66, 68, nr. 4 s. III (ill.)
  • Bonytt, 1964, s. 115, 219 (ill.)
  • Bonytt, 1965, s. 131, 134–35 (ill.)
  • Bonytt, 1966, s. 10–11, 140 (ill.)
  • Bonytt, 1967, s. 114–15 (ill.)
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1965, nr. 120
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1966, nr. 128
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1968, nr. 154/155, 158
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1970, nr. 178/179
  • Mobilia, Snekkersten, Danmark, 1972, nr. 201 [upag,] (ill.)
  • Nye Bonytt, 1968, nr. 4/5 s. 15 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1971, nr. 8 s. 69 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1982, nr. 9 s. 48–49 (ill.)
  • Nye Bonytt, 1983, nr. 8 s. 8 (ill.)
  • Bøe, A., Den norske Designpris de syv første år, Oslo, 1969, s. 50, ill. nr. 4–1966
  • Tre og møbler, Oslo, 1970, s. 284–88
  • Tre og møbler, Oslo, 1972, s. 10–11, 48–51 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1973, s. 10, 54–55, 83, 334, 337 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1975, s. 167 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1976, s. 127–29, 157–58 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1977, s. 189–92 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1978, s. 129–30 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1979, s. 173, 175 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1980, s. 79–83, 137–38 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1982, s. 186–87 (ill.)
  • Tre og møbler, Oslo, 1983, s. 180, omsl. nr. 8 (ill.)
  • A/S Vestlandske Møbelfabrikk 40 år 1929–1969, Sykkylven, 1970, s. 15, 17–18, 20–21, 30, 32, 34, 35, 36–40 (ill.)
  • Hennessey, J., Papanek, V., Nomadic Furniture, New York, 1973, s. 36 (ill.)
  • Steen, A., Stoler i Norge, Oslo, 1975, s. 83 (ill.)
  • Steen, A., Hvilestolen Siesta, Kunstindustrimuseet i Oslo 1876–1976, Oslo, 1976, Året 1968 [upag.] (ill.)
  • Aftenposten, 11.07.1978
  • Arkitektnytt, 1978, s. 232
  • Arkitektnytt, 1984, s. 49, 248 (ill.)
  • Møbelskjønn 1978. 100 norske stoler, Oslo, 1978, mod. nr. 79, 85–87, 92 (ill.), katalog Landsforbundet Norsk Brukskunst
  • The way we live now. Design for interior, London, 1978, katalog Victoria & Albert Museums. 20
  • Skaug, A. B., i Arkitektnytt, 1978, s. 294–95 (ill.)
  • Aftenposten, 20.06.1979
  • Donovan, M. (Red.), Scandinavian Modern Design 1880-1980, New York, 1980, register (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 9, s. 724
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 444–45 (ill.)
  • Norske møbler, Oslo, bd. 1 [upag.] (ill.), bd. 2 s. 31, 70, 177__-;84 (ill.), utg. av Norform[u.å.]