Liv og virksomhet

S. begynte i tegneklassen på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania i 1914. Studiene ble avbrutt i 1916, da hun drog til Cape Town for å gifte seg. Først i 1931 ble studiene på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo gjenopptatt i modellerklassen under Torbjørn Alvsåker. I 1935–36 fikk hun også undervisning av Wilhelm Rasmussen på Kunstakademiet. S. debuterte med en elefantstatuett i terrakotta på Vi kan-utst. i Oslo våren 1938. Samme år var hun for første gang representert på Høstutstillingen, hvor hun senere har deltatt en rekke ganger. S. er i første rekke kjent for sine statuetter. Disse er særmerket ved sin klare, gjennomarbeidede, naturalistiske form. Hun har en forkjærlighet for dyre- og barnefremstillinger og har utført flere parkskulpturer i bronse. Et godt eksempel er den livfulle Gjetekillingen som står i parken til Tandberg Data A/S. Så sent som 1983 stilte S. ut i Seljord. Her viste hun bronsestatuetten Peer Gynt på rensbukken som hun høstet meget god kritikk for.

Familierelasjoner

Datter av

  • Wilhelmine Fossum
  • Julius Henrik Wilhelm Hallén

Gift med

  • Melchior Sandberg

Utdannelse

Examen artium 1910; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania 1914–16, under Torbjørn Alvsåker 1931–37; Statens Kunstakademi, Oslo under Wilhelm Rasmussen 1935–36.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1980; Reiser til England 1912 og Tyskland 1913 for språkstudier; opphold i Cape Town 1916–17.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Norsk Billedhuggerforening.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Andunge, Hoppern skole, Moss (bronse 1958)
  • Gjetekilling, Stavern
  • Pike med andunge, Åsgårdstrand
  • Gås som letter, Porsgrunn
  • Gjetekilling, Tandberg Data A/S, Oslo (bronse)
  • Hvalpegruppe, Grefsenhjemmet, Oslo
  • Bronserelieff, Vestre Gravlund, Oslo
  • Haugesund Billedgalleri
  • Stavanger kommune

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1938
  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1947-1948
  • Høstutstillingen
  • Høstutstillingen, 1951
  • Høstutstillingen, 1955
  • Høstutstillingen, 1957
  • Høstutstillingen, 1961
  • Vestlandsutst., 1962
  • Vi kan-utst., Oslo, 1938
  • Nordiska konstnärinnor, Stockholm, 1948
  • Skulpturutst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Skulpturutst., Haugesunds 100-års jubileum, 1954
  • Terrakotta. Norsk Billedhuggerforening utst. av småskulptur, Kunstnerforbundet, Oslo, 1960
  • Vår skulptur i dag, Kunstnernes Hus, Oslo, 1962
  • Skulpturutst., Larvik, 1971
  • Sommerutst., Seljord, 1983
  • En rekke utst., Stavanger
  • En rekke utst., Oslo
  • En rekke utst., Skien
  • En rekke utst., Sandefjord
  • En rekke utst., Moss

Litteratur

  • Studentene fra 1910, Oslo, 1935, s. 290
  • A. Durban, Norsk skulptur gjennom hundre år, Oslo, 1942, s. 117
  • R. Revold, Norges billedkunst, Oslo, 1953, bd. 2, s. 434
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 223, 251 (ill.)
  • Park og skulptur. En billedbok fra Haugesund, Haugesund, 1956, s. (23) (ill.)
  • Damenes årbok, Oslo, 1957, s. 7–8, 10 (ill.)
  • Ø. Parmann, Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 59
  • Skulptur i Moss, Oslo, 1970, s. (33) (ill.)
  • Norske billedhoggere i dag, Oslo, 1983, s. 140 (ill.)
  • Agderp., 20.07.1983
  • J. Fr. Loennecken, i Telemarkingen, 26.07.1983
  • Laagendalspalte, i Telemarkingen, 27.07.1983