Liv og virksomhet

R. er først og fremst kjent som tegner og grafiker, men han arbeider også med større bilder i tusj, tempera, akvarell og olje. Hans billedverden har sitt utgangspunkt i den klassiske kulturhistorie. I akademitiden rendyrket han et sterkt abstrahert formspråk med gotiske arkitekturformer og klassiske tempelfasader som gjennomgangstema. Oppholdene i Paris, Hellas, Italia og Spania fikk avgjørende betydning for denne utvikling som kulminerte i en rekke Notre Dame-motiver fra 1960-årene. I disse bildene fremstår arkitekturfragmentene både som symboler og som strukturer i en streng billedkomposisjon, f.eks. Ikonostasen (akvarell og tempera, Høstutstillingen 1963). Byggverket er her dekomponert til rektangulære fargefelter som fyller hele billedflaten i parallelle plan. De dempede ulmende fargene varierer mellom transparente og tette partier og skaper fornemmelse av rom sett i et vibrerende halvlys. I pennetegninger og raderinger behandles de samme by-, hus- og arkitekturmotiver i en karakteristisk finstreket teknikk av tette, kryssende linjer. De menneskelige figurer virker ofte som små detaljer i de overveldende byggverk.

Mer dramatisk og malerisk utførte R. en rekke litterære motiver som Salomos høysang, La Divina Commedia, Daphne, Daphne, Cloë og Orpheus og Eurydike samt motiver fra Kristin Lavransdatter. Fra 70-årene ble hans bilder stort sett preget av en mykere linje, men uttrykksformen er ofte avhengig av teknikken han anvender. R. arbeider som grafiker med koldnålsraderinger, raderinger på plastplate, og litografier som bearbeides for hånd etter trykking. Han benytter også tusj og skrapeteknikk, f.eks. i illustrasjonene til Per Lønnings Tora-dråpa, hvor en mer dekorativ flatestil er brukt. Serien Mattheuspasjonen (1980) er derimot flyktige, poetiske impresjoner fra Italia, utført i tusj med fjærpenn. R.s arbeider utmerker seg ved en presis og gjennomarbeidet form og utførelse. De retrospektive utstillinger, Klassiske fragmenter, fra 1981 og -82, viste at hans motivkrets fremdeles var konsentrert om et menneskelig miljø med arkitekturen som det bærende element. I 1974 overtok R. den gamle sorenskrivergården Løken i Nordfjordeid, hvor han sammen med Siv Jørstad driver Leikvin kunstsenter og galleri.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Syvert Andreas Rotevatn
  • Johanne Oline Fremmerlid

Gift med

  • Siv Margaretha Jørstad, maler

Bosatt (pr 1982-1986)

Leikvin, Nordfjordeid.

Utdannelse

Studier i historie og kunsthistorie, Universitetet i Oslo 1951–54; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Krohg 1953–56; Académie des Beaux-Arts, Paris våren 1955; hospitant Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Chrix Dahl 1955–56; Statens lærerskole i forming, Notodden 1956–57; Friedlaenders grafiske atelier, Paris 1963; Académie de Port Royal, Paris under Claude Schurr og Jean Maxime Relange 1973.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1960; Oslo bys stipend 1960; 3%-fondets stipend 1961; Ib Schlytters legat 1964; Hans Evensens legat 1966; Ingrid Langaards stipend 1973; Studiereise til Italia 1954; opphold i Paris våren 1955, -63 og -73; ekskursjon til Nederland 1956; studieopphold i Hellas og Italia 6 mndr. 1960; flere opphold i Italia, Spania, Nederland, Frankrike og Skandinavia 1960-83.

Stillinger, medlemskap og verv

Tegnelærer Aars & Voss gymnas 1957–69; formingslærer Stord offentlige lærerskole 1969-74 og Fjordane folkehøgskule 1974-79; startet Sogn og Fjordane kunstskule, Førde 1979, lærer fra samme år; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1981-82; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, styre- og jurymedlem; Biletkunstnarane i Sogn og Fjordane, styre- og jurymedlem, formann 1984; medlem Den faste Jury 1964-65.

Priser, premier og utmerkelser

1. og 3. premie svart/hvitt og 1. og 2. premie farger Aftenpostens konkurranse om illustrasjoner til Egil Rasmussen: Forbannet jord, novelle 1960; Sogn og Fjordane fylkes kulturpris og Eid kommunes kulturpris 1982 (sammen med Siv Jørstad).

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Utsmykning kapellet, Sentralsjukehuset, Stord (1972)
  • Utendørs veggdekorasjon, Heimeyrkjeskulen, Vassenden, Jølster (tre 1980–81)
  • Bilder: Sentralsjukehuset i Sogn og Fjordane, Førde
  • Sjukeheimen, Eid
  • Gloppen og Sunnfjord sparebanker
  • Vestlandsbanken, Stord
  • Bergen Bank, Nordfjordeid
  • Norsk Hydro, Oslo
  • Norsk Lektorlag, Oslo
  • Nasjonalgalleriet, Oslo (tegninger og grafikk)
  • Bergen Billedgalleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Haugesund Billedgalleri
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Riksgalleriet
  • Norsk Kulturråd
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Volda Kunstlag

Illustrasjonsarbeider

  • Salomos høysang, Oslo 1961
  • H. Straumsheim: Morgonlandet, Oslo 1963
  • Hans Arentz's Journal 1822–1828, Oslo 1963
  • J. M. Bruheim: Innover viddene, Oslo 1968
  • P. Lønning: Tora-dråpa, Oslo 1972
  • A. L. Jørstad: Morgenhilsen, Oslo 1972
  • J. Tvinnereim: Ei folkerørsle blir til, Oslo 1981
  • H. Straumsheim: Ro stille langsmed landet, Oslo 1981
  • H. Nerdrum, P. Vogth Hanssen og A. Tveteraas: Ungdomsskolens leseverk [Oslo 1969] (flere ill.)

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1964
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1967
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1975
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1982
  • Volda Kunstlag, 1964
  • Intimgalleri, Bergens Kunstforening, 1972
  • Haugesund Kunstforening, 1973
  • Gall. Koloritten, Stavanger, 1974
  • Gall. Koloritten, Stavanger, 1984
  • Sunnfjord Kunstforening, 1976
  • Gall. Leikvin, Nordfjordeid, 1977
  • Klassiske fragmenter, Gall. Leikvin, Nordfjordeid, 1981
  • Førdehuset, Sunnfjord, 1984

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1958-1959
  • Høstutstillingen, 1962-1966
  • Høstutstillingen, 1970
  • Høstutstillingen, 1974
  • Vestlandsutstillingen, 1960
  • Ungdomsbiennalen, København, 1961
  • Ungdomsbiennalen, Lugano, Sveits, 1965

Gruppeutstillinger

  • Gyngehesten, Bergens Kunstforening, 1963
  • Gruppe 76, Køge Galleri, Sjælland, 1976
  • Det lille Galleri, Minde, 1981

Eget forfatterskap

  • i Aftenposten, 1953-1965, (med egne ill.), Artikler
  • Dagbladet, 1953-1965, (med egne ill.), Artikler

Litteratur

  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 162
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71 s. 41
  • Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, register (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 125, 241
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 55
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 191
  • Sogn og Fjordane, Bygd og by i Norge, Oslo, 1980, register
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 11.02.1964, (ill.), Aviser
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 28.01.1967
  • Asker og Bærums Budstikke, 23.01.1967, (ill.)
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 03.02.1967
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 17.02.1971
  • Refsum, T., i Vårt Land, 12.02.1971
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 15.02.1971
  • Egeland, E., i Aftenposten, 11.01.1975
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 20.02.1971
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 25.01.1975
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 22.02.1971
  • Stoltenberg, H. Get, i Stavanger Aftenblad, 14.03.1974
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 13.01.1975
  • Verdens Gang, 17.01.1975
  • Bergens Tidende, 18.01.1975
  • Storaas, R., Bergens Tidende, 06.11.1976
  • Storaas, R., Bergens Tidende, 17.06.1977
  • Storaas, R., Bergens Tidende, 23.05.1977
  • Sunnmørspalte, 30.10.1979
  • Sunnmørspalte, 21.03.1981, (ill.)
  • Sunnmørspalte, 14.05.1982, (ill.)
  • Dagbladet, 13.02.1981
  • Fjordabl., 19.03.1981, (ill.)
  • Fjordabl., 14.05.1982, (ill.)
  • Fjordabl., 19.06.1982
  • Fjordabl., 07.12.1982
  • Nygjerd, G., i Bergens Tidende, 19.03.1981, (ill.)
  • Fjordenes Tidende, 20.03.1981, (ill.)
  • Fjordenes Tidende, 23.03.1981, (ill.)
  • Fjordenes Tidende, 03.05.1982, (ill.)
  • Bugge, E. M, i Aftenposten, 08.05.1982, (ill.)
  • Firda, 11.05.1982, (ill.)
  • Firda, 28.05.1983
  • Firda, 03.06.1983, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 21.05.1982
  • Ovrum, R., i Farmand, 22.05.1982
  • Egeland, E., i Aftenposten, 24.05.1982
  • Jørgensen, I. M., i Frisprog, Oslo, 29.05.1982
  • Tønsbergs Blad, 03.06.1982

Arkivalia

  • Eikaas, A. G., Inge Rotevatn, oppgave i kunsthistorie, Volda lærarhøgskule, 1984, (ill.)