Etter avsluttet utdannelse bosatte Ø. seg i Narvik der han var med på å bygge opp grafikkundervisningen ved yrkesskolen. Årene 1971-73 bodde han i Sund, Lofoten der han innrettet grafikkverksted sammen med John Søraune. På sin første separatutstilling i Galleri Norske grafikere 1973 viste Ø. fargeraderinger. Foruten enkelte naturutsnitt fra Lofoten, kretset motivene om fabulerende drømmebilder der halvt kubistisk stiliserte figurer oppløses i et spill av komplementærfarger. Fra ca. 1975 har Ø. hovedsakelig vært bosatt i Oslo, med jevnlige opphold i Lofoten. Han har fortsatt å eksperimentere med etsninger og akvatint foruten litografi, innenfor en stemningsladet figurasjon. Enkelte ganger benyttes tegninger og akvareller som forelegg, men oftest arbeider han direkte på platen. Bildene er i svært varierende formater og ofte i serier. Utstillingen i Kunstnerforbundet 1979 viste at han behersker formater ned til frimerkestørrelse med stor teknisk dyktighet. I enkelte større raderinger, f.eks. Mot lyset, gir svevende menneskeskikkelser i et landskap assosiasjoner til Frans Widerbergs motivtype. For øvrig dominerte naturlyriske motiver. I sine senere arbeider viser Ø. ofte humoristisk-ironiske klovner og narrer balanserende på line eller hengende i høye stenger, og viser med samfunnssatiriske undertoner bakover i eldre kunsttradisjon.