P. ville først bli billedhugger og fikk undervisning på Bergens tekniske skole sammen med bl.a. Ambrosia Tønnesen. I 1880 tok hun et tegnekurs i Kristiania med tanke på å bli tegnelærer. Elevtiden hos Krohg, Chr. ser ut til å ha hatt størst betydning for henne. Den realistiske oppfatning av modellene og frie penselføring i hennes tidligste portretter minner om Krohgs tidlige 80-års kunst. P. hadde bare noen få aktive år før hun giftet seg i 1886. Hun malte portretter av familiemedlemmer og enkelte genrebilder: Mat i tre Træk ble innkjøpt av Bergens Kunstforening i 1886. Etter at hun giftet seg, hadde P. liten produksjon, men sluttet aldri helt å male. Hun arbeidet dessuten med veving og restaurering av malerier. Etter ektefellens død i 1917 merkes et nytt engasjement. Figur-, blomsterbilder og bylandskap er malt med lysere palett og enklere former, av og til med et nesten ekspresjonistisk uttrykk.