Liv og virksomhet

M. veksler mellom forskjellige uttrykksformer, men har som sitt utgangspunkt en tradisjonsbundet figurativ forankring. Det er mennesket som opptar henne. Hun konsentrerer seg særlig om hodet, som hun stadig vender tilbake til i en rekke forskjellige tolkninger, hovedsakelig i bronse og betong. Det kan være holdt i et strengt, nærmest klassisk avklaret formspråk som Ungjente (betong, 1975) eller ha et sterkere individualisert uttrykk, som det karakterfulle, følsomt formede Hallstein (bronse, 1980). Andre arbeider som Margret (bronse, 1980) eier en mer ekspressiv, lett stilisert karakter. Felles for de fleste av M.s portretthoder er et innadvendt uttrykk og en avklaret ro. I en serie hoder hvor hun arbeider med det negative volum fins paradoksalt nok et tilsvarende uttrykk av fortetning. Med utgangspunkt i den tradisjonelle støpeform splitter M. figuren opp i to negative skalldeler. Mens skulptur normalt oppleves utenfra og innover, lar hun tilskueren oppfatte disse arbeidene den motsatte vei. I verk som To former (bronse, 1975–80, Nasjonalgalleriet, Oslo) spiller spenningsfeltet mellom de to atskilte formene aktivt med i det kunstneriske uttrykk. Samtidig innbyr M. til en tankemessig sammenføyning av delene. Videre utnytter hun det optiske fenomen at en negativ form, sett på avstand, kan oppfattes som positiv. Resultatet kan bli av betagende skjønnhetsvirkning som i kvinnehodet To negative former (gips, 1980, Oslo kommunes kunstsamlinger). I en serie nyere arbeider har M. eksperimentert med en ytterligere grad av abstrahering. De består av sterkt forenklede masker av bronsebånd, formet som et gitter eller bare som noen få vertikale striper som antyder et hodes volum. En gruppe for seg danner masker formet i garn eller i tynne, lett transparente tekstiler. I Mosvannsparken i Stavanger står M.s skulptur Årvåken (bronse, 1981). På en stein i det åpne, vide landskapet sitter en pike med fugl på hodet. Strengt søyleaktig oppbygd og med fine, små forskyvninger får den en nesten monumental virkning. Denne skulpturen eier den kombinasjon av følsomhet og strenghet som er karakteristisk for det meste av M.s produksjon.

Familierelasjoner

Datter av

  • Gerd Tøsdal
  • Kåre Mæhlum

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Jens von der Lippe 1965–68; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1968–71 og 1972–74, under Halvdan Ljøsne 1975; Dublin College of Art 1976.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Houens legat 1974; Lorch-Schives legat 1975, -78, -80; 3%-fondets stipend 1978; Oslo bys kulturstipend 1982; Studiereiser til Italia 1968; Hellas 1968, -74; Sovjetunionen 1972; Mexico 1982; Studieopphold i Irland 1976.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem av Unge Kunstneres Samfunn, styremedlem 1973–75; styremedlem Norske Billedkunstneres Fagorganisasjon 1974–75; Norske Billedkunstneres Fagorganisasjons representant i Nordiske kunstneres komité for faglig samarbeid fra 1977; medlem Norsk Billedhuggerforening; medlem Oslo Bildende Kunstnere; medlem av den norske komiteen i International Association of Art fra 1973, formann fra 1975, medlem det internasjonale styret fra 1979.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Anne, Norsk Hydro, Notodden (bronse, 1974)
  • To former, Nesodden videregående skole (bronse, 1980)
  • Årvåken, Mosvannsparken, Stavanger (bronse, 1981)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk kulturråd
  • Notodden Kunstforening

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1975-1977
  • Høstutstillingen, 1982
  • Trøndelagsutstilling, 1978
  • Østlandsutstillingen, 1979
  • Østlandsutstillingen, 1981
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1974
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1981
  • Seljordutstilling, 1978
  • Seljordutstilling, 1981
  • Kreditkassens Festspillutstilling av norsk skulptur, Bergen, 1981

Separatutstillinger

  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1981
  • Notodden Kunstforening, 1981
  • Storsalen, Romsås Senter, Oslo, 1981

Litteratur

  • Hilde Mæhlum, Oslo, 1981, (ill.), katalog nr. 472, Kunstnernes Hus
  • Egeland, E., i Aftenposten, 16.03.1981
  • Hopstock, K., i Morgenbladet, 16.03.1981, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 20.03.1981, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 20.03.1981, (ill.)
  • Telen, 20.03.1981, (ill.)
  • Verdens Gang, 15.08.1981
  • Telemark Arbeiderblad, 10.11.1981, (ill.)
  • Varden, 11.11.1981, (ill.)
  • Moe, P. I., i Telen, 17.11.1981
  • Telen, 19.11.1981, (ill.)
  • Rogalands Avis, 03.12.1981, (ill.)