Liv og virksomhet

G.s maleri er robust. Hennes strøk har Revoldskolens nøkterne og kantete preg. Hennes ærlige og harmoniske fargeholdning med frodige, varme toner fremheves av kritikerne; likedan hennes dype innforlivelse med naturen, parret med konstruktiv vilje. Det er forståelig at G., ved siden av sine lærere, setter Lie-Jørgensens dekorative maleri høyt. G. har vesentlig utført landskaper fra Vestlandet og Lofoten, Telemark og Bærum og fra Middelhavslandene. Fra Sørkedalen (1952) er et godt eksempel på G.s store konstruktive landskaper bygd over Georg Jacobsens kunstteori. Fargene er brutt med grått og brunt og de er rike på valør og varme. I vinterbildene blir snøens og bjerkestammenes lyseblå og lysegule sjatteringer og de rustrøde grenene satt opp mot himmelens kjølige turkisgrønne. Med årene har G.s palett blitt lysere, og i den senere tid har akvarell-maleriet stadig spilt en større rolle med det uformelle og ledige som teknikken fører med seg. G. har også arbeidet med grafikk.

Familierelasjoner

Datter av

  • Theodor Gleditsch
  • Henrietta Jane Williamson

Gift med

  • Karl Kleive

Utdannelse

Edinburgh College of Art 1926; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1927; Statens Kunstakademi, Oslo under Halfdan Strøm og Reidar Revold 1928–30 og Georg Jacobsen 1935–38.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Brochs legat; Statens kunstnerstipend 1954; Houens stipend, Benneches legat 1954–59 og -62; Namdalstipend 1958; Blomstipend 1968; Ulrik Hendriksens minnestipend 1978; Stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1980; Studiereiser til Paris 1931–32, København 1934, Stockholm 1936 samt Antwerpen, London, Skottland, Italia, Spania og Hellas.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem av Landsforeningen Norske Malere; Foreningen Norske Grafikere; Oslo Bildende Kunstnere; Formann i Unge Kunstneres Samfunn 1948–49.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Riksgalleriet
  • Landslaget Kunst i Skolen og UD

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1942
  • Trondheim, 1942
  • Bergen, 1942
  • Christianssands Kunstforening, 1942
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1955
  • Namsos Kunstforening, 1958
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1960
  • Aalesunds Kunstforening, 1961
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1964
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Porsgrunn Kunstforening, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
  • Askim, 1977
  • Jessheim, 1979

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1932-1935
  • Høstutstillingen, Oslo, 1939-1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945-1946
  • Høstutstillingen, Oslo, 1948
  • Høstutstillingen, Oslo, 1950-1957
  • Høstutstillingen, Oslo, 1959-1960
  • Høstutstillingen, Oslo, 1962-1965
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Ung Norsk Konst, Stockholm, 1950-1951
  • København
  • Stockholm

Litteratur

  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956
  • Bonytt, 1947, s. 28
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 215 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 84 og 200
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 119
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 163
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 09.01.1942
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 08.03.1955
  • Revold, R., i Aftenposten, 29.11.1960
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 01.12.1960
  • Durban, A., i Morgenposten, 23.11.1960

Arkivalia

  • Thorud, S., Den konstruktive skole, Georg Jacobsens betydning for norsk malerkunst, 1977