B. var fast knyttet til Christiania Glasmagasin 1947–55, og hans tegninger til bordglass, f.eks. Herman (1951) og til kunstglass ble realisert på Hadelands Glassverk. Han tegnet glass dekorert med gravyr og med slipning, men av spesiell interesse er hans prydglass med innlagte farge- og trådvirkninger. I årene 1957–63 var B. konsulent for Figgjo Fajanse, Stavanger, og tegnet både bruksmodeller og dekorerte gjenstander. I 1960–64 stod han som kunstnerisk leder for PLUS-verkstedene i Fredrikstad, og 1966–68 var han formgivningssjef for J.W. Cappelens Forlag. Fra 1971 har han vært overlærer ved grafisk avdeling på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Ved siden av disse faste og langvarige tilknytninger til forskjellige firmaer og institusjoner har B. utfoldet en livlig og meget variert virksomhet som freelance-designer i en mengde forskjellige disipliner. Han har laget monumentalarbeider i chamotte, og glassvegger med sandblåste figurmotiver (f.eks. i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum bibliotek, 1947) og tegnet kartonger til billedvev og til intarsia-arbeider. Han har tegnet korpusarbeider i tinn, bestikk i sølv og i rustfritt stål, lysestaker i smijern og gjenstander og hele møbelstykker til utførelse i tre og manila-rør. Hans varigste innsats har vært innen bokkunst og grafikk. Med sitt spesielle talent for emblemets konsentrerte form, har han laget en mengde ex libris, fabrikkmerker, plakater og etiketter. Likeledes har han formgitt bokstavtyper, tegnet bokillustrasjoner og tilrettelagt hele bokverk fra permen og til minste detalj i sidenes opplegg.
I alt han gjør arbeider B. innenfor rammen av den stil som kan kalles "den myke funksjonalisme", og han behandler den sobert og behersket og med et charmerende tilskudd av lune og humor der det er på sin plass.