Liv og virksomhet

S. skulle opprinnelig bli kjøpmann, men gikk samtidig på Bergen offentlige tegneskole under Franz Wilhelm Schiertz. Han bestemte seg for å bli maler og drog i 1857 til Düsseldorf der han ble elev av Hans Gude, som han for øvrig hadde kopiert bilder av på tegneskolen. S. ble boende i Düsseldorf, men reiste mye rundt om i Europa og var også en rekke ganger i Norge. Han var ofte representert på de store verdensutstillingene, og på utstillingen i Wien 1873 fikk han medalje for Innseilingen til Bergen i måneskinn. Bildet ble senere solgt til Nationalmuseet, Stockholm. Han solgte ofte bilder i kunstforeninger, i norske så vel som i utenlandske. S. var først og fremst landskapsmaler og malte gjerne innlandsmotiver i den tidligere fase av sin karriere. I den senere fase konsentrerte han seg mer om kystmotiver i måneskinn.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Cecilia Katharina Garman
  • Herman Garman Schanche, kjøpmann, forlikskommissær

Utdannelse

Bergen offentlige Tegneskole under Franz Wilhelm Schiertz; Kunstakademiet i Düsseldorf under Hans Gude 1857-ca. 1858.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Bosatt i Düsseldorf fra 1857, besøk i Norge flere år etter hverandre bl.a. 1865, -66. -72, -73, -74, -76, -77; studiereise i Bayern, Pfalz og Berchtesgaden; reiser til England, Nederland, Frankrike og Portugal.

Priser, premier og utmerkelser

Diplom London 1868; Medalje Verdensutstillingen i Wien 1873.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Bergen Billedgalleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Gävle Museum
  • National Museum, Stockholm
  • Uddevalla museum

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Bergens Kunstforening, 1857-1877, i perioden
  • Christiania Kunstforening, 1861-1977, i perioden
  • Trondheim Kunstforening, 1864-1979, i perioden
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1866
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1968
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1970
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1975
  • Verdensutstillingen, Paris, 1867
  • Verdensutstillingen, Wien, 1873
  • Verdensutstillingen, Philadelphia, 1876
  • Verdensutstillingen, Paris, 1878
  • Nordisk industri- og kunstutst., København, 1872
  • Hamburg Kunstforening, 1876
  • Gävle Kunstforening, 1876
  • Berlin, 1878
  • Berlin, 1881
  • München, 1879
  • München, 1883
  • Düsseldorf, 1880
  • Nordisk utst., Göteborg, 1881
  • Nordisk utst., Charlottenborgutstillingen, København, 1883

Litteratur

  • L. Dietrichson, Adolph Tidemand. Hans liv og værker, (Kristiania, 1879, bd. 2, s. 48;
  • J. Bøgh, Bergens Kunstforening i femti aar, Bergen, 1888, s. 24, 72, 80, 116
  • F. Von Boetticher, Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts, Dresden, 1891-1901, bd. II, del 2, s. 533
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1926, bd. 20, s. 1053;
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1935, bd. 29, s. 578
  • E. Hultmark, Kungl. Akademiens utställningar 1794–1887, Stockholm, 1935, s. 248–49
  • S. Willoch, Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 141, 210
  • R. Kloster, Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 69
  • Bergens Tidende, 16.11.1943, (ill.)
  • J.J. Grimelund Og O. Flønes, Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 62, 67, 264
  • O. Rønning Johannesen, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 150
  • E. Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 9, s. 345

Arkivalia

  • Manuskript 1024, Universitetsbiblioteket, Bergen
  • Egne biografiske opplysninger fra 1878 m.m., Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv