Faktaboks

Herman Garman Schanche
Født
7. september 1828, Bergen
Død
21. desember 1884, Düsseldorf

S. skulle opprinnelig bli kjøpmann, men gikk samtidig på Bergen offentlige tegneskole under Franz Wilhelm Schiertz. Han bestemte seg for å bli maler og drog i 1857 til Düsseldorf der han ble elev av Hans Gude, som han for øvrig hadde kopiert bilder av på tegneskolen. S. ble boende i Düsseldorf, men reiste mye rundt om i Europa og var også en rekke ganger i Norge. Han var ofte representert på de store verdensutstillingene, og på utstillingen i Wien 1873 fikk han medalje for Innseilingen til Bergen i måneskinn. Bildet ble senere solgt til Nationalmuseet, Stockholm. Han solgte ofte bilder i kunstforeninger, i norske så vel som i utenlandske. S. var først og fremst landskapsmaler og malte gjerne innlandsmotiver i den tidligere fase av sin karriere. I den senere fase konsentrerte han seg mer om kystmotiver i måneskinn.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Cecilia Katharina Garman
  • Herman Garman Schanche, kjøpmann, forlikskommissær

Utdannelse

  • Bergen offentlige Tegneskole under Franz Wilhelm Schiertz
  • Kunstakademiet i Düsseldorf under Hans Gude 1857-ca. 1858

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Bosatt i Düsseldorf fra 1857, besøk i Norge flere år etter hverandre bl.a. 1865, -66. -72, -73, -74, -76, -77
  • studiereise i Bayern, Pfalz og Berchtesgaden
  • reiser til England, Nederland, Frankrike og Portugal

Priser, premier og utmerkelser

  • Diplom London 1868
  • Medalje Verdensutstillingen i Wien 1873

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Bergen Billedgalleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Gävle Museum
  • National Museum, Stockholm
  • Uddevalla museum

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Bergens Kunstforening, 1857-1877, i perioden
  • Christiania Kunstforening, 1861-1977, i perioden
  • Trondheim Kunstforening, 1864-1979, i perioden
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1866
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1968
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1970
  • Kungliga Akademien, Stockholm, 1975
  • Verdensutstillingen, Paris, 1867
  • Verdensutstillingen, Wien, 1873
  • Verdensutstillingen, Philadelphia, 1876
  • Verdensutstillingen, Paris, 1878
  • Nordisk industri- og kunstutst., København, 1872
  • Hamburg Kunstforening, 1876
  • Gävle Kunstforening, 1876
  • Berlin, 1878
  • Berlin, 1881
  • München, 1879
  • München, 1883
  • Düsseldorf, 1880
  • Nordisk utst., Göteborg, 1881
  • Nordisk utst., Charlottenborgutstillingen, København, 1883

Litteratur

  • L. Dietrichson, Adolph Tidemand. Hans liv og værker, (Kristiania, 1879, bd. 2, s. 48;
  • J. Bøgh, Bergens Kunstforening i femti aar, Bergen, 1888, s. 24, 72, 80, 116
  • F. Von Boetticher, Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts, Dresden, 1891-1901, bd. II, del 2, s. 533
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1926, bd. 20, s. 1053;
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1935, bd. 29, s. 578
  • E. Hultmark, Kungl. Akademiens utställningar 1794–1887, Stockholm, 1935, s. 248–49
  • S. Willoch, Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 141, 210
  • R. Kloster, Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 69
  • Bergens Tidende, 16.11.1943, (ill.)
  • J.J. Grimelund Og O. Flønes, Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 62, 67, 264
  • O. Rønning Johannesen, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 150
  • E. Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 9, s. 345

Arkivalia

  • Manuskript 1024, Universitetsbiblioteket, Bergen
  • Egne biografiske opplysninger fra 1878 m.m., Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv