Liv og virksomhet

En vesentlig motivkrets for B. har vært Nord-Norge med sjø og fiske, skip ved kaia og sindige karer i arbeid og hvile. Interessen for matematikk og geometri, Giotto og innflytelse bl.a. fra meksikaneren Diego Rivera har hatt betydning for hans bevisste kubistiske billedbygging. Bildene mister dermed ikke funksjonen som realistisk beretning, men de tunge, massive formene og dempede farger forsterker inntrykket av melankoli og uavvendelighet. I 1970-årene la B. gjerne fargene på i streker eller punkter og oppnådde en rasterlignende virkning.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Johannes Kornelius Aas Pedersen
  • Helma Leonora Andersen

Gift med

  • Edith Tovås

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Hospitant ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Chrix Dahl 1950-51; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein, Per Krohg og Jean Heiberg 1952–57; studerte senere frescomaling under Per Krohg.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens kunstfond 1955; 3% fondets stipend 1958; Hielmstierne-Rosencrones legat 1959; Lorch-Schives legat 1962; Statens 3-årige stipend 1968–70; Statens reise- og arb.stipend 1976.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; B. har vært styremedlem og senere formann 1976–77 i Landsforeningen Norske Malere; medlem Foreningen Norske Grafikere; Unge Kunstneres Samfunn og Tegnerforbundet.

Priser, premier og utmerkelser

Grafikerprisen 1958; diplom internasjonal grafikkutstilling Leipzig 1965; Polarsirkelfestivalprisen Mo i Rana 1968.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • To malerier til Lungeavd. på Bodø sykehus
  • The National Serigraph Society, New York
  • The Library of Congress
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • The Memorial of Oregon State University, USA
  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Oslo skolestyres kunstutvalg
  • Utenriksdepartementet

Illustrasjonsarbeider

  • B. har deltatt med arbeider til en grafisk mappe utgitt av Tromsø Kunstforening

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1958-1965
  • Høstutstillingen, 1968-1972
  • Høstutstillingen, 1974-1977
  • Contemporary Prints from Norway, Oregon, 1958-1959
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
  • Leipzig, 1965
  • Grafika Norweska, Krakow, 1966
  • Nordkalottutstilling, Tromsø og Luleå

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1961
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1965
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1979
  • Bodø Kunstforening, 1962
  • Svolvær, 1962
  • Mo i Rana, 1962
  • Tønsberg, 1962
  • Rana Bygdemuseum, 1968
  • København, 1969
  • Gall. Per, Oslo, 1971
  • Bryne Kunstforening, 1972
  • Bergens Kunstforening, 1972
  • Tromsø Kunstforening, 1975
  • Festspillutstilling, Harstad, 1976
  • Kunstnernes Hus, 1977
  • Landsforeningen Norske Malere, 1979
  • Ålesund Kunstforening, 1979
  • Oslo Kunstforening, 1979

Eget forfatterskap

  • Originalgrafikk og reprodusjoner, Arbeiderbladet, 19.05.1971

Litteratur

  • Mæhle, O., i Dagbladet, 21.09.1961
  • Moe, O.H., i Aftenposten, 23.09.1961
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 26.09.1961
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 27.09.1961
  • Nordlandsposten, 08.03.1962
  • Malmanger, M., i Norsk Kunst i dag, Oslo, 1967, s. 12
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 177
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 126
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 62
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 22.03.1972
  • Pahr Iversen, K., i Stavanger Aftenblad, 23.03.1972
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 05.10.1972
  • Rude, R., Norske grafikere, Oslo, 1973, s. 19 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 110
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 28.02.1977
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 10.03.1977
  • Dæhlin, E.O., i Arbeiderbladet, 16.03.1977
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 161
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 178