Liv og virksomhet

A. debuterte på De Unges Utstilling i Kristiania Kunstforening 1912. Han var en skolert, koloristisk sikker, men ikke utpreget original kunstner. Inspirert av sine lærere Torstein Torsteinson og André Lhote, vel også av Jean Heiberg, fant A. i begynnelsen av 1920-årene frem til den franskinfluerte, ofte lett stiliserte naturalistiske form som senere kom til å prege hans kunst. Hans stillferdige bilder er gjerne holdt i duse blonde farger. Han malte motiver fra Telemark og Sørlandskysten, ofte i sommerlig skrud, videre landskaper fra Østlandet, Namdalen, Nordland, Setesdal og Sunnmøre. Et hovedverk i hans produksjon er det omfangsrike og strengt komponerte høstlandskapet fra Flatdal: Skorven som var utstilt på Høstutst. 1933. A. malte videre stilleben samt portretter, eksempelvis Charles W. Strøm (1923), Louis Kvalstad (1932, 1938–48, 1943, 1946) og kunstnerens hustru (1954).

Familierelasjoner

Sønn av

  • Hanne Severine Kalstad
  • Albert Arntzen, malermester

Gift med

  • Anna Elise Arntzen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo; kunstnerkolonien Ekely, de siste år av sitt liv.

Utdannelse

Elev av Torstein Torsteinson; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, under Oluf Wold-Torne; Kunstakademi i København 1916; Académie Moderne i Paris under blant andre André Lhote (omkring 1920).

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Hielmstierne-Rosencrones legat 1919; Gudes legat 1922–23; Schäffers legat 1928–29; Benneches legat; Studiereiser til København 1915–16; Paris og Italia 1919–21.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Oslo Bymuseum
  • Skiens Faste Galleri (med oljemaleriet Vinter, Morgedal 1938)
  • Bodø Faste Galleri
  • Kunstforeningene i Sarpsborg, Seljord, Volda og Namsos

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1918
  • Oslo Kunstforening, 1937
  • Oslo Kunstforening, 1960
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1921
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1928
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1955
  • Kunstforeninger i Bergen, 1918
  • Kunstforeninger i Bergen, 1938
  • Skien, 1932
  • Skien, 1942
  • Skien, 1954
  • Drammen, 1937
  • Drammen, 1954
  • Ålesund, 1938
  • Ålesund, 1950
  • Namsos, 1947
  • Trondheim, 1949
  • Volda, 1950
  • Mo i Rana, 1956
  • Bodø
  • Stavanger
  • Fredrikstad

Kollektivutstillinger

  • Høstutst., 1912-1914
  • Høstutst., 1916-1917
  • Høstutstillingen, 1922-1925
  • Høstutst., 1929
  • Høstutst., 1931-1933
  • Høstutst., 1934
  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutst., 1947-1948
  • Høstutst., 1955
  • Høstutst., 1957
  • Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914
  • De Unges utst., Kristiania Kunstforening, 1912
  • De tre Unges utst., 1913
  • De frie Unges utst., 1914-1916
  • Juleutst., 1914
  • Juleutst., 1916
  • Sommerutst., Blomqvists Kunsthandel, Kristiania, 1922
  • Unge Kunstneres Samfunn utst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1923
  • Vårutst., 1915
  • Vårutst., Kristiania Kunstforening, 1924
  • Bergens Kunstforening, 1935-09
  • Bergens Kunstforening, 1938-05
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Portrettutst., K. Hus, 1940
  • Oslo Kunstforening, 1941-11
  • Oslo Kunstforening, 1942-10
  • Oslo Kunstforening, 1943-04
  • Oslo Kunstforening, 1943-10

Portretter

  • Selvportrett 1928 i Oslo Bymuseum
  • Selvportretter fra 1920, 1951, 1954, 1955 og 1957 tilhørte i 1960 A.s hustru

Litteratur

  • Morgenbladet, 19.02.1913
  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 24.02.1913
  • H(Aug), K., Socialdemokraten, 26.02.1913
  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 07.03.1914
  • Jappe Nilssen, Dagbladet, 08.12.1914
  • Tidens Tegn, 15.03.1914, (ill.)
  • Morgenbladet, 15.04.1915
  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 19.05.1916
  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 04.02.1918
  • Morgenbladet, 12.02.1918
  • Socialdemokraten, 13.02.1918
  • Tidens Tegn, 14.02.1918, (ill.)
  • Verdens Gang, 15.02.1918, (ill.)
  • Ø(Verland), A., Verdens Gang, 17.02.1918
  • Haug, K., Aftenposten, 21.02.1918
  • Husmoderen, 1918, s. 143–144 (ill.)
  • Abrahamsson, O., Ukens Revy, 1918, s. 139 (ill. selvportrett)
  • Aftenposten, 03.11.1921
  • H(Arbitz), A., Morgenbladet, 05.11.1921
  • Gauguin, Pola, Tidens Tegn, 07.11.1921
  • Haug, K., Aftenposten, 08.11.1921
  • Øverland, A., Verdens Gang, 08.11.1921
  • J(Ohnsen), Moss, Morgenposten, 16.11.1921, (ill.)
  • Abrahamsson, O., Norges Handels og Sjøfartstidende, 03.06.1922
  • Socialdemokraten, 08.07.1922, (portr.)
  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 23.02.1923
  • Nilssen, Jappe, Dagbladet, 04.10.1923
  • Langaard, J.H., Samtida konst i Norge, Malmö, 1929, s. 28
  • Østvedt, E., Telemark i norsk malerkunst, Oslo, 1942, s. 116 (ill.), 117–118
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 6 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 17 og ill. 13
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 78
  • Aas, A. J., Aftenposten, 11.01.1955
  • Mæhle, O., Dagbladet, 12.01.1955
  • J(Ohnsen), Moss, Morgenposten, 13.01.1955
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt fra Kunstnerforbundets første 50 år, Oslo, 1960, s. 144, 145, 150
  • Østvedt, E., Femti år for kunsten, (Skien, 1960, s. 49, 110
  • Henry Arntzen, katalog minneutst. Oslo Kunstforening, 09.1960, (ill.)
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergens Kunstforening ved 125-års jubileet 1963, Bergen, 1963, register
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, s. 226
  • K. og K., register 1910-1967, Oslo, 1971, s. 62, 175
  • Kristiansen, H., Trondhjems Kunstforening 1945–1970, Trondheim, 1973, s. 66

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv, Piros utklippsbøker, register, samt syv stipendieansøkninger fra H.A.