Liv og virksomhet

Sigurd Bødtker. Henrik Rom. 1915. Digitalt Museum

Nasjonalmuseet. Falt i det fri (Public domain)

Etter artium 1907 ble R. sendt til utlandet for å lære skotøyfabrikasjon, men brøt over tvert og reiste hjem for å utdanne seg som maler. På Kunstakademiet mottok han sterke inntrykk av Chr. Krohg. Han viste sitt første bilde, en 17. mai-skisse fra Stortorvet, på utstillingen De unge i Kunstforeningen 1912. Fra samme år er portrettet av søsteren, billedhuggeren Astrid Kraft. I 1912 ble R. innlagt på Reknes sanatorium, Molde og her begynte han for alvor å male, dels landskaper og partier fra Molde og omegn, dels studier av medpasienter. Et bilde av en mann ved en sykeseng (1912) har atskillig av Krohgs maleriske stil og vitner samtidig om evne til menneskelig innføling. Syk pike (Nasjonalgalleriet, Oslo) og Tæringssyk (utstilling 1913) er fra samme tid. Dette siste bildet var han også representert med på Jubileumsutstillingen 1914, og Thiis, J. skrev ved hans død: "det er ikke vanskelig at se paa dette billede med det voksgule ansigt i puterne og uldteppet med den cinoberrøde rand, hvem som havde været hans lærer". R. debuterte på Høstutstillingen 1913 med Clara, et dameportrett i blått. Stor oppmerksomhet vakte han med sine 6 bilder på De frie unge hos Blomqvists Kunsthandel, Oslo i mars 1914, deriblant Syk gutt. Han kom om høsten dette året tilbake til Kristiania, og i sine fire siste leveår hadde han en stor og lettflytende produksjon av ujevn kvalitet, lysere og lettere i tonen enn i de tidlige bildene. I sin bredt antydende, litt løse stil nærmet han seg senimpresjonistene, først og fremst Henrik Lund. Men særlig i utkast og skisser kunne han vise ekspresjonistiske drag. R. malte nå vesentlig portretter, landskaper og bybilder. Vi merker oss bilder av diktere og litterater som Sigurd Bødtker (1915, Nasjonalgalleriet), Arnulf Øverland (1914–15), Herman Wildenvey (1917–18) og På solsiden (Herman og Gisken W. på gaten), av skuespillere som Erna Schøyen og Stub Wiberg i rollebilde som Erasmus Montanus, og av den finske pianistinne Pia Ravenna (1918), et staselig helfigursportrett. Gruppen med de to unge bohemer, So lebt man (Trøndelag Kunstgalleri), er et hovedverk i sin fint samstemte koloritt. I sine landskapsbilder hentet han nå mest sine emner fra Østlandet, særlig Aurdal i Valdres der han eide et hus. Men vi finner også motiver fra bl.a. Oslofjorden, Vestfold, Gudbrandsdalen. Helst malte han likevel sin fødeby i tallrike bilder fra Karl Johan og Stortingsgaten, Jernbanetorget (to slike bilder i Oslo Bymuseum), Piperviken og Tøyen, Slottsparken og Drammensveien. Han hadde stor suksess med sine separatutstillinger i Kunstnerforbundet, Oslo 1915 og -18 og planla å reise til Paris med Mohrs stipend da han bukket under for spanskesyken.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Peder Hans Rom, kjøpmann
  • Karoline Bogstad

Gift med

  • 1916-1962 med Margit Aarberg (f. 1888)

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania under Wilhelm Holter, Johan Nordhagen og Eivind Nielsen 1911–12; Statens Kunstakademi, Oslo under Chr. Krohg 1912–13.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1914; Schäffers legat 1916; Conrad Mohrs stipend 1918; Opphold i København, Tyskland og England 1907–10.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Rolf Stenersens Samling, Oslo
  • Oslo Bymuseum
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Skien Kunstforenings Faste Galleri
  • Christianssand Kunstforenings Faste Galleri
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Bodø Kunstforening

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1915
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1918
  • Christiania Kunstforening, 1919
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1970

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1913-1917
  • De unge, Christiania Kunstforening, 1912
  • De unge, Christiania Kunstforening, 1913
  • De frie unge, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1914
  • Vårutstilling, Christiania Kunstforening, 1914
  • Vårutstilling, Christiania Kunstforening, 1915
  • Vårutstilling, Christiania Kunstforening, 1916
  • Jubileumsutstilling, Kristiania, 1914
  • Norsk utstilling, Charlottenborgutstillingen, København, 1915
  • Norsk utstilling, San Francisco, 1915
  • Norsk utstilling, Valand Göteborg, 1915
  • Juleutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1916
  • Oslo sett med malerøyne, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1947

Portretter

  • Byste utført av Astrid Kraft (1912)
  • Selvportrett gjengitt i katalog minneutstilling
  • Kunstnerforbundet, Oslo 1970
  • Selvportrett (privat eie)
  • Tegning utført av øyvind Sørensen (1916) gjengitt i Verdens Gang12.10.1916
  • Selvportrett gjengitt i Revold, R.: Norges billedkunst, Oslo 1953, bd. 2, s. 61

Litteratur

  • Tegneforbundets Aarshefte, (Kristiania, 1917, s. 5 (ill.)
  • Tegneforbundets Aarshefte, (Kristiania, 1918, s. 18 (ill.)
  • Kristiania, (Kristiania, 1918, (ill.)
  • Tidskrift för konstvetenskap, Stockholm, 1919, s. 89, 128
  • Lone, E., i katalog minneutstilling Christiania Kunstforening, 1919, (ill.)
  • Gauguin, Pola, Henrik Rom, Tegneforbundets Aarshefte, (Kristiania, 1919, nr. 3 s. 5–9 (ill.)
  • Nordisk konstbibliografi, Stockholm, 1920, s. 29
  • Thiis, J., i Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, s. 350, 570
  • Studentene fra 1907, Oslo, 1932, s. 331–33
  • Nygård Nilssen, A., På arbeid, Oslo, 1934, s. 49, 57
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1934, bd. 28, s. 539
  • Gran, H., Revold, R., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, register (ill.)
  • Oslo sett med malerøyne, Oslo, 1947, (ill.), katalog Nasjonalgalleriet
  • Oslo Bymuseum. Fra dets samlinger 2, Oslo, 1949, s. 26 (ill.)
  • Gran, H., Byen vår i kunsten, Kunst og Kultur, 1950, s. 97, 103 (ill.)
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1952, bd. 11, s. 533–34
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register (ill.)
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt, Oslo, 1960, s. 45, 143–44
  • Seve, N. De, Molde byhistorie, Molde, 1963, bd. 2, register (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 124, 240-41
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 181
  • Eggum, A., R. E. Stenersens gave til Oslo by, Oslo, 1974, s. 119 (ill.), Akerssamlingen
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 9, s. 59
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 179
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 10, s. 67
  • Nergaard, T., i Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 6, s. 146–47 (ill.)
  • Oslo. Bygd og by i Norge, Oslo, 1984, s. 469, 551
  • Morgenbladet, 18.06.1912, Aviser
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 15.06.1913
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 09.10.1913
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 07.03.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 19.10.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 04.11.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 08.12.1914
  • Wentzel, K., i Verdens Gang, 03.03.1914
  • Wentzel, K., i Verdens Gang, 07.10.1914
  • Harbitz, A., i Verdens Gang, 21.12.1914
  • Aftenposten, 11.04.1915, (ill.)
  • Verdens Gang, 18.04.1915
  • Gauguin, Pola, i Ukens Revy, (Kristiania, 23.04.1915, (ill.)
  • Tidens Tegn, 10.10.1915, (ill.)
  • Aftenposten, 12.10.1915
  • Aftenposten, 17.10.1915, (ill.)
  • Haug, K., i Social-Demokraten, 15.10.1915, (ill.)
  • Øverland, A., i Ukens Revy, (Kristiania, 22.10.1915, (ill.)
  • Øverland, A., i Ukens Revy, (Kristiania, 06.10.1916, (ill.)
  • Morgenbladet, 03.10.1916, (ill.)
  • Verdens Gang, 12.10.1916, (ill.)
  • Verdens Gang, 03.10.1917, (ill.)
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 15.10.1917
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 22.10.1918
  • Onsager, S., i Tidens Tegn, 27.10.1917
  • Bang, C., i Morgenbladet, 19.10.1918
  • Haug, K., i Tidens Tegn, 20.10.1918
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 22.10.1918
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 04.01.1919
  • Øverland, A., i Verdens Gang, 25.10.1918
  • Norup Eliasen, Th., i Ukens Revy, (Kristiania, 01.11.1918
  • Abrahamsson, O., i Morgenbladet, 03.01.1919
  • Stavanger Aftenblad, 03.01.1919
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 03.01.1919, (ill.)
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 04.01.1919
  • Sand, A. O., i Romsdals Budstikke, 04.01.1919
  • Holm, A., i Romsdalspalte, 04.01.1919
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 04.01.1919
  • Thiis, J., i Verdens Gang, 05.01.1919
  • Abrahamsson, O., iTidens Tegn, 05.01.1919
  • Fangen, R., i Morgenbladet, 10.01.1919
  • Gauguin, Pola, i Ukens Revy, (Kristiania, 10.01.1919, (ill.)
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 10.03.1919
  • Lone, E., i Nationen, 12.03.1919
  • Ring, B., i Urd, (Kristiania, 22.03.1919, (ill.)
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 23.03.1919
  • Durban, A., i Morgenposten, 13.01.1970
  • Aftenposten, 15.01.1970
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 15.01.1970
  • Refsum, T., i Vårt Land, 15.01.1970
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 15.01.1970
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 19.01.1970