Liv og virksomhet

Fram til 1940 var F. bare maler. Han malte landskap og figurkomposisjoner i en litt kantet monumental stil og med tung, gjerne brunlig koloritt. Nasjonalgalleriets Utsyn over Toledo fra 1932 har en egen spenning i fargen, og Kastiliansk bondefamilie fra samme år har en utpreget plastisitet i figurgruppen og en velberegnet komposisjon. Skipsopphugning og Skipsverft, fra 1934, er parafraser over arbeidet med maskin og stål og fremstår som monumentalisering av arbeideren.

F. var på hvalfangst i Sørishavet i 1938–39 og laget en mengde skisser i blyant, tusj og akvarell fra livet om bord i fangstskuta og kokeriet. Det første krigsåret, 1940, hadde han Rolf Nesch boende i dekning, og denne gav ham innføring i grafikkens teknikker. Dermed hadde F. funnet sitt kunstneriske uttrykksmiddel. Han begynte å arbeide med sort-hvitt etsninger, og i Pløying og Potetsetting fra 1942 ser en innflytelsen fra Othon Friesz i utformingen av motivet. Etter hvert eksperimenterte han seg fram til sin egen form innen fargetresnittet. Hans rikdom av motiver fra studiereisene til Italia, Spania, Portugal og Sørishavet fikk nå sin endelige form. Hans storlinjete figurstil og faste komposisjon i maleriene ble nå forenet med en dekorativ fordeling av gråstemte farger. Han utnyttet tresnittets særpreg, de grove kantete former og store flater, og trestrukturen gav fargeflatene en transparent karakter. Samme motiv ble trykket i flere farger, gjerne freskofarger blandet med linolje som kunne gi en kornet struktur eller en nesten pastos virkning. I 1943 flyktet F. med sin familie til Sverige, og den første større samling av hans fargetresnitt ble vist på utstilling av norsk flyktningkunst på Stockholm slott i 1945. I En for mange (1948), skapte F. formvolum i tresnittet, og ikke bare et omriss av figurene. Samme år debuterte han også som billedhugger på Høstutstillingen med Torso i granitt. Fargetresnittene Hestehalen fra 1954 og Portrett av professor Kreyberg fra 1956 er preget av en skulpturell modellering av formene i store plan. Arbeider som Vinhøst (1949) og Gammel middelhavsby (1954), formidler inntrykk av atmosfære og lys, og Nordlandsfiskere og Garntørk, begge fra 1957, viser en sammensmeltning av motiv og billedlig rytme. Selv om F. holdt fast ved sin karakteristiske kantete form, fikk hans arbeider i 1950-årene et tydeligere preg av grafisk forenkling. Rene abstraksjoner brukte han bare i sine dekorative oppgaver, som i den største av dem, den 340 kvm store mursteinsveggen på Kristiansand Teater. Brune, gule og grå murstein danner et geometrisk tema av mørke figurer mot lys grunn. Enkelte figurer er i svakt relieff og skaper dermed inntrykk av bevegelse, foruten selve lys- og skyggevirkningen. Etter den store retrospektive utstilling i Arendal i 1979 ble 133 skisser og tegninger av dokumentasjonsmaterialet fra hvalfangsten i 1938–39 innkjøpt av Hvalfangstmuseet i Sandefjord. Sammen med Rolf Nesch og Paul René Gauguin har F. spilt en betydelig rolle i norsk grafikk etter krigen. F. var dessuten kunstkritiker i Friheten 1945–48.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Sofie Cappelen Hille (1875 - 1929)
  • Henrik Finne (1871 - 1922)

Gift med

  • 1932 med Julie Cecilie Heitmann (f. 1904)

Bosatt (pr 1982-1986)

Øyestad ved Arendal.

Utdannelse

Statens Kunstakademi, Oslo under Halfdan Strøm og Chr. Krohg 1919; elev av André Lhote i Paris 1920–21; Rolf Nesch i Norge, 1940.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Mohrs stipend 1928; Røwdes stipend 1952; Statens stipend for eldre fortjente kunstnere; Studieopphold i Paris 1920–22 og 1926–28; studiereiser Nederland 1928; Spania og Portugal 1932; Italia 1938, 1948 og 1956; Sørishavet 1938–39; opphold i Sverige 1943–45; studiereiser Tsjekkoslovakia 1949; Sovjetunionen 1950, -52 og -57.

Stillinger, medlemskap og verv

Kunstanmelder i Friheten 1945–48; Medlem av Landsforeningen Norske Malere; Medlem av juryen for De Unges utstilling 1933 og Parisutstilling 1938; Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité 1946–49; styremedlem Norske Grafikere 1945–48; medlem Vigelandskomiteen 1952–57; æresmedlem av Accademia delle Arti del Disegno di Firenze fra 1963.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Maleri i M/S Bretagne
  • Trerelieff i M/S Sandnes
  • Dekorasjon i M/S Black Prince (forlist)
  • Relieffmosaikk i murstein til Birkenlund skole, Arendal
  • Åsgård sykehus, Tromsø
  • Kristiansand Teaters fasade (340 kvm, ferdig 1975)
  • Nasjonalgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Rolf Stenersens Samling
  • Riksgalleriet
  • Bergen Billedgalleri
  • Moss Faste Galleri
  • Sarpsborg Faste Galleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Göteborg Konstmuseum
  • Gemeentemuseum, Haag
  • Malmö Konstmuseum
  • Ateneum, Helsinki
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Kongressbiblioteket i Washington
  • Victoria and Albert Museum, London
  • Pusjkinmuseum, Moskva
  • Norges Bank
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Kristiansand kommune

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1930
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1932
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1936
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1937
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1940
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1945
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1947
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1948
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1951
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1952
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1960
  • Vestlandsutstillingen, 1956
  • Vestlandsutstillingen, 1961
  • Vestlandsutstillingen, 1962
  • Sørlandsutstillingen, 1971
  • Salon d'Automne, Paris, 1921
  • De refusertes utstilling, Oslo, 1921
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1925
  • Stavanger Kunstforening, 1925
  • Exhibition of Norwegian Art, The Royal Society of British Artists Gallery, London, 1928
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Secession Norwegische Kunst, Wien, 1931
  • Contemporary Norwegian Painting, New York, 1936
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Färg og Form, Stockholm, 1944
  • Norsk flyktningskonst, Stockholm, 1945
  • Konsthallen, Göteborg, 1945
  • Ung Norsk Kunst, København, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1946
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Stockholm, 1947
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Bergen Kunstforening, 1948
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Stockholm, 1949
  • Honderd Jaar Noorse Schilderkunst, Haag, 1949
  • Honderd Jaar Noorse Schilderkunst, Brussel, 1950
  • Un Siècle de Peinture Norvégienne, Palais des Beaux-Arts, Bruxelles, 1950
  • Utstillingsrevy 1930–50, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Norsk Nutidskonst, Stockholm og Göteborg, 1951
  • Exposição de Peintura e Gravura Norueguesa, Rio de Janeiro, 1952
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Bergen og Oslo, 1953
  • Vennskapsbyutstilling, Stavanger, Esbjerg, Eskilstuna og Jyväskylä, 1953-1954
  • Hin Opinbera Norska Listsýning, Reykjavik, 1954
  • Nordisk Grafikkunion, Oslo, 1954
  • 3. Biennale, São Paulo, 1955
  • Arte Nordico contemporanea, Roma, 1955
  • Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Kunstnernes Hus, Oslo, 1955
  • La Gravure Norvégienne Contemporaine, Frankrike, 1956
  • Norsk Nutidskonst, Helsinki, 1956
  • Norveska Grafika, Ljubljana, 1956
  • The Arts of Norway, Florida, 1957
  • Norsk Nutidskonst, Sverige, 1958
  • Contemporary Prints from Norway, Oregon, 1958
  • Norwegische Graphik des XX Jahrhunderts, Westfalen, 1958-1959
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
  • Norwegian Graphics, Arts Council Exhibition, England, 1968-1969
  • Jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1980

Separatutstillinger

  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1924
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1928
  • Stavanger Kunstforening, 1931
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1934
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1940
  • Gall. Per, Oslo, 1942
  • Gall. Per, Oslo, 1948
  • Gall. Per, Oslo, 1955
  • Gall. Per, Oslo, 1958
  • Gall. Per, Oslo, 1962
  • Bergens Kunstforening, 1957
  • Nasjonalgalleriet, 1958
  • Stavanger Kunstforening, 1959
  • Arendal Kunstforening, 1960
  • Kultur og Minne, Sarpsborg, 1963
  • Granehuset, Arendal, 1966
  • Arendal Kunstforening, 1979

Eget forfatterskap

  • 6 unge norske malere, Kunst og Kultur, 1934, s. 177–190 (ill.)
  • Arne Ekeland, Kunsten idag, Oslo, 1946-1947, hefte 1, s. 20–37 (ill.)
  • Vår tids kunst og diktning i Skandinavnia, Oslo, 1948, s. 83–118
  • Stinius Fredriksen, Kunsten idag, 1949, hefte 12, s. 20–41 (ill.)
  • Dessuten flere artikler i dagspressen

Litteratur

  • Konstrevy, Stockholm, 1939, s. 227 (ill.)
  • Vem är Vem i Norden, Stockholm, 1941, s. 671
  • Bonytt, 1942, s. 50–53
  • Bonytt, 1946, s. 9
  • Bonytt, 1947, hefte 6, s. II
  • Bonytt, 1962, s. 162
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 55 (ill.)
  • Kunsten idag, Oslo, 1947, hefte 4, s. 28, 29 (ill.)
  • Kunsten idag, Oslo, 1948-1949, hefte 8, s. 61 (ill.)
  • Kunsten idag, Oslo, 1953, hefte 26, s. 51 (ill.)
  • Kunsten idag, Oslo, 1954, hefte 29–30, s. 20 (ill.), 25, 54, 76 (ill.)
  • Kunsten idag, Oslo, 1957, hefte 41, s. 4–21 (ill.), (omslagsill.)
  • Kunsten idag, Oslo, 1962, hefte 62, s. 50
  • Kunsten idag, Oslo, 1963, hefte 65, s. 6, 8
  • Kunsten idag, Oslo, 1970, hefte 94, s. 12
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 180 - 82 (ill.)
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1955, bd. 2, s. 108
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 67–68
  • Thingnæs, M., Florø, Florø, 1960, s. 169
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 14, 80, 196
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 16
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 99, 100
  • Rude, R., Norske Grafikere, Oslo, 1973, s. 33 (ill.), 62
  • Agder, Oslo, 1977, register s. 502, Bygd og by i Norge
  • Rogaland, Oslo, 1979, register s. 532, Bygd og by i Norge
  • Hvem er Hvem?, Oslo, 1948-1979
  • Henrik Finne, 1979, katalog Arendal Kunstforening
  • Verdens Gang, 07.06.1919
  • Verdens Gang, 20.08.1919
  • Aftenposten, 05.04.1923
  • Aftenposten, 19.09.1924
  • Morgenposten, 05.04.1923
  • Morgenposten, 20.09.1924
  • Morgenposten, 19.09.1924
  • Tidens Tegn, 19.09.1924
  • Haug, K., i Aftenposten, 20.09.1924
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 25.09.1924
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 27.09.1924
  • Stavanger Aftenblad, 12.10.1931
  • Friheten, 09.11.1948
  • Gauguin, Pola, i Verdens Gang, 19.11.1948
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 26.11.1948
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 27.11.1948
  • Kyllingstad, S., i Vårt Land, 03.12.1948
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 10.05.1955
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 10.05.1955, (ill.)
  • Morgenposten, 10.05.1955
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 10.05.1955
  • Hagerup, H., i Dagbladet, 11.05.1955
  • Arbeiderbladet, 13.05.1955
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 13.05.1955, (ill.)
  • Arbeideravisa, 01.10.1955
  • Adresseavisen, 04.10.1955
  • Willumsen, U., i Nidaros, 08.10.1955
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 16.03.1957
  • Jørgensen, R., i Bergens Tidende, 20.03.1957, (ill.)
  • Breivik, Th., i Morgenavisen, 22.03.1957
  • Friheten, 15.11.1958
  • Aftenposten, 18.11.1958
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 19.11.1958
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 19.11.1958
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 24.11.1958
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 28.11.1958, (ill.)
  • Berg, G. Backer, i Stavanger Aftenblad, 14.03.1959, (ill.)
  • Lexow, J.H., i Stavangeren, 17.03.1959
  • Agderposten, 18.10.1960, (ill.)
  • Agderposten, 13.04.1962
  • Durban, A., i Morgenposten, 07.11.1962
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 13.11.1962
  • Arbeiderbladet, 14.11.1962
  • Sarpsborg Arbeiderblad, 30.03.1963
  • Stoveland, K., i Agderposten, 10.03.1979, (ill.)
  • Bøe, K., i Tiden, 15.03.1979, (ill.)
  • Ellingsen, S., i Fædrelandsvennen, 16.03.1979, (ill.)
  • Flor, H., i Dagbladet, 17.04.1979, (ill.)
  • Steen, B., i Arbeiderbladet, 23.07.1979

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv