Faktaboks

Harry Sørby
Født
12. mai 1905, Kristiania
Død
27. april 1988

S. hørte med til elevene til Jakob Prytz i 1920-årene. De som studerte på gullsmedlinjen på SHKS under Prytz kom til å dominere norsk gullsmedkunst helt fram til 1960-årene. Allerede i 1929 ble S. ansatt hos David-Andersen som designer. I 1946 startet han eget verksted og forretning, men fortsatte å tegne for David-Andersen. Hans tegnekunst spenner over alle felter innen gullsmedfaget: korpus, bestikk, emaljearbeider, finere juvelarbeider og serieproduserte smykker. Hans stil var sterkt influert av Prytz' undervisning de første årene, men han fikk raskt sin egen særpregede og myke, funksjonelle stil. Flere av hans korpusarbeider i 1930-årene hørte med til det ypperste som ble skapt i Norge. Også etter krigen laget S. mange betydelige arbeider. Han vant bl.a. 1. premie i konkurransen om nytt bestikk for Oslo Rådhus. Serien av tre jardinièrer som var Forsvarets gave til kronprinsparet i 1968 hører også med til S.' hovedarbeider. Her har han forlatt sin enkle, funksjonelle form til fordel for en mer klassisistisk preget stil.

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Oslo

Utdannelse

  • I gullsmedlære hos David-Andersen 1921-27
  • SHKS 1922-29
  • Svennebrev 1933
  • Mesterbrev 1942
  • Kunstak. under Wilhelm Rasmussen 1929-30
  • Badische Kunstgewerbeschule, Pforzheim ett år
  • Det illegale kunstak. 1943-45

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Reise til bl.a. Japan, Thailand, Malaysia, USA og Canada

Stillinger, medlemskap og verv

  • Tegner David-Andersen 1929-79
  • Medlem yrkesutvalget Oslo lærlingeskole

Priser, premier og utmerkelser

  • 1. premie i glasskonkurranse Verdensutst. i Paris 1937
  • 1. premie for kjøkkenvekt og skjemønster Oslo Rådhus 1949
  • Sølvmedalje 12. Triennale di Milano 1960
  • Oslo Håndverks og Industrifor.s jub.fonds pris for arbeider med bordutstyr i sølv
  • Gullmedalje håndverksmessen, München 1955

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • OK
  • Universitetet i Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Norsk gullsmedkunst, 1929
  • Verdensutst. i Paris, 1937
  • Vi kan-utst., 1938
  • Verdensutst. i New York, 1939
  • Norsk brukskunst fra krigsårene, 1946
  • Hva vi kan, 1950
  • Norsk brukskunst 1951, 1951
  • Design in Scandinavia, vandreutst., 1954
  • Verdensutst. i Brussel, 1958
  • 12. Triennale de Milano, 1960
  • Norsk brukskunst, 1966