Avgjørende betydning for W., både teknisk og kunstnerisk, fikk oppholdet i Pietrasanta 1982-83, der marmor ble det naturlige arbeidsmateriale. På separatutstillingen i 1983 viste han arbeider i marmor utført i Pietrasanta, men også en stor skulptur av en liggende uthulet okseskrott hugd i norsk granitt (Carcass, Støren-granitt 1983). W. lager både skulpturer av en enkelt figur eller gjenstand og arbeider der figurer og/eller gjenstander er montert sammen. Av de første kan nevnes Mottakeren (gips 1980), en sittende mannsskikkelse med lite hode og overdimensjonert underkropp, Brynje (1982) og Petrona pendente-exit (Den forlatte tronstol, 1983). De sammensatte verk har et utpreget symbolsk innhold; bl.a. Motpoler (1979), hvor et følsomt formet mannshode i hvit marmor kontrasteres av et massivt sort hode, Motpoler (1984) der en hvit falk er stilt sammen med et monumentalt sort nesehornhode og Cobra - Fugl (marmor, travertin, rustfritt stål 1984, Nasjonalgalleriet, Oslo) med slange- og fuglehoder i henholdsvis sort, hvit og rød stein. Et fremtredende trekk ved W.s arbeider er den frapperende tekniske virtuositet han viser i behandlingen av det harde materialet, som ofte høypoleres. W. lager også tegninger, som oftest parafraser over skulpturmotivene.