Liv og virksomhet

S. tok borgerskap i Kristiansand, hvor han er omtalt i 1696 eller før. Fra 1705 tok han fast opphold i Bergen, men befant seg mest på reiser, også nordover i Sogn og på Mørekysten. S. malte altertavler og kirkedekorasjoner i blomsterbarokk. Hans presteportretter er tildels utmerkede. De er malt i tradisjonell stil etter 1600-tallets smaksidealer.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Takdekorasjoner Korskirken, Stavanger (1697, brent 1734)
  • Altertavler i følgende kirker: Høyland (1700), Skånevik (1704), Kvinnherrad (1705), Dale i Sogn (1709). Attribuert: tak- og veggdekorasjoner i kirken i Årdal (1703), Kvinnherrad og Vats
  • Portretter av presten G. Hilman i Høyland kirke
  • 2 portretter av sogneprest J. O. Schreuder og hustru (1701), Vats kirke
  • 2 portretter av familien Brandtzbil, Hjørundfjord kirke (1710)
  • Gruppebilde av sogneprest Rafnsberg med familie, Ørskog kirke
  • Portrett av ukjent prest, Bergens museum
  • 12 portretter av familien Heiberg, Amble i Sogn (1709)

Litteratur

  • C. W. Schnitler, Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre, (Kristiania, 1920, s. 3, 22 (ill.)
  • H. Grevenor, Malerkunsten i Stavanger og Hans Sager, Stavanger museum 50 år, 1877__-;1927, Stavanger, 1927
  • Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 1, s. 405 (ill.), bd. 2 s. 140
  • H. Grevenor, Norsk malerkunst under renessanse og barokk, Oslo, 1928, register s. 339
  • A. Mohr, Malte rumdekorasjoner på Vestlandet under renessanse og barokk, 1938, s. 280, Bergens historieforenings skrifter nr. 44
  • Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1973, bd. 12, s. 168
  • S. Christie, Den lutherske ikonografi i Norge inntil 1800, Oslo, 1973, bd. 2, register s. 262
  • L. Østby, Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 42
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1982, bd. 3, s. 163, 178