Liv og virksomhet

G. ble ansatt som designer hos David-Andersen i 1927, omtrent samtidig med at Th. Lie-Jørgensen og Harry Sørby ble knyttet til firmaet. Disse tre kom til å innta en fremtredende plass i norsk gullsmedkunst i de følgende desennier. G. var opptatt av alle sider ved gullsmedfaget. Han tegnet smykker, korpusarbeider, bestikk og bestillingsarbeider, så vel som varer for serieproduksjon.

Grunnleggende for hans virke som designer var utvilsomt årene på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Jakob Prytz. Hans tidligste arbeider for David-Andersen har et sterkt skolepreg, enkle, stramme komposisjoner der geometriske former ofte er satt opp i kontrast til hverandre.

G.s personlige formspråk ble imidlertid den myke funksjonalisme, enkle gjenstander med myke, glidende linjer og ofte med et skulpturalt preg. G.s arbeider har ofte et tungt og alvorlig preg, og han var mer glad i dekor enn f.eks. hans kollega Th. Lie-Jørgensen.

Til G.s mest kjente arbeider hører dåpskorset til prinsesse Astrid fra navnesøstre i 1932, Norges Gullsmedforbunds stemmeurne og mokkaserviset i dyp rød emalje som var gave fra kronprinsparet til president Roosevelt i 1939. Det populære bestikk-mønsteret Rådhus med vifte tegnet G. i 1938. Videre har han komponert mokkaserviset i sølv og emalje som Oslo kommune gav til prinsesse Ragnhilds bryllup i 1953. I Kunstindustrimuseet i Oslos samlinger befinner det seg også to fine emaljearbeider tegnet av G.

G. løste håndverksbrev i 1942 og etablerte eget verksted i Oslo i 1945, hovedsakelig med tanke på utføring av modellarbeider. Da han i 1955 ble frilans designer, holdt han fremdeles kontakten med David-Andersen og leverte bl.a. mange smykketegninger. Han tegnet dessuten for bl.a. gullsmed Arne Haugrud, Tønsberg og Savo Tinn, Oslo.

Utdannelse

I lære som siselør hos David-Andersen 1920-25; eksamen gullsmedlinjen Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1927; Statens Kunstakademi, Oslo, billedhuggerklassen 1930; elev av Bjarne Engebret under 2. verdenskrig; svenneprøve som gullsmed 1940.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Horns legat 1925; Norges Gullsmedforbunds stipend 1925–27.

Stillinger, medlemskap og verv

Designer hos David-Andersen 1927–52; produksjonsleder hos gullsmed N.M. Thune 1952–55; frilans designer 1955–1964. Eget verksted i Oslo i 1945.

Priser, premier og utmerkelser

Gullmedalje på Den internasjonale håndverksmessen i München 1955.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Lade med segl i Oslo Rådhus
  • Døpefat og vannmugge i Vaterland kirke, Oslo
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Norsk Gullsmedkunst 1929, Nationalmuseum, Stockholm, 1929
  • Internasjonal utstilling, Bryssel, 1935
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937
  • Verdensutstillingen, New York, 1939
  • Vi kan, Oslo, 1938
  • Norsk Brukskunst fra krigsårene, Oslo, 1946
  • Norsk Emaljekunst i Lyset, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1952
  • Håndverksmessen, München, 1955
  • Maihaugen, 1968
  • David-Andersen - 100 år i norsk gullsmedkunst, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1976

Litteratur

  • Vreim, H., Norwegian Decorative Art Today, Oslo, 1937, s. 38, 39, 43, 44, 46
  • David-Andersen 1876–1951, Oslo, 1951, s. 27–33. fig. 44, 46, 47, 49, 50, 51, 55, 56, 57, 58, 64, 65, 68, 69, 75, 76, 77, 82, 83, 84, 86, 88, 96, 97, 98, 101, 102
  • Polak, A., Gullsmedkunsten i Norge før og nå, Oslo, 1970, register
  • Opstad, J. L., David-Andersen - 100 år i norsk gullsmedkunst, Oslo, 1976, register
  • Bonytt, 1951, s. 83
  • Bonytt, 1952, s. 169
  • Gullsmedkunst, 1925, s. 8
  • Gullsmedkunst, 1928, s. 56
  • Gullsmedkunst, 1931, s. 3–4
  • Gullsmedkunst, 1932, s. 141, s. 147
  • Gullsmedkunst, 1933, s. 7, s. 13, s. 158
  • Gullsmedkunst, 1946, s. 62, s. 63
  • Gullsmedkunst, 1949, s. 71
  • Gullsmedkunst, 1950, s. 89, s. 94, s. 111
  • Gullsmedkunst, 1951, s. 8, s. 9, s. 21, s. 53
  • Gullsmedkunst, 1952, s. 116
  • Gullsmedkunst, 1957, s. 160
  • Gullsmedkunst, 1962, s. 10
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 131
  • Gullsmedkunst, 1965, s. 104
  • Gullsmedkunst, 1967, s. 136–39
  • Gullsmedkunst, 1968, s. 156