Faktaboks

Gudmund Elvestad
Elvestad, Gudmund Jon
Født
27. april 1932, Lillehammer
Død
2. november 2006, Bærum

E. er en allsidig designer og har arbeidet innen mange materialområder. Mest kjent er han for sine sølv- og emaljearbeider for J. Tostrup, som karakteriseres av et moderne og elegant formspråk. Som leder av metallinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole spiller E. en viktig rolle i utdannelsen av gullsmeder og metallkunstnere i Norge.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Guri Kruke
  • Johannes Elvestad

Gift med

  • Unni Bjørg Halvorsen

Utdannelse

  • Oslo yrkesskole 1949–50
  • i lære som gullarbeider hos David-Andersen 1950–54
  • svenneprøve som gullsmed 1954
  • Cranbrook Academy of Art, Michigan 1959–60

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Norges Gullsmedforbunds stipend 1954–57
  • Statens brukskunststipend 1959
  • Horns legat som Statens Håndverks- og Kunstindustriskoles beste elev blant håndverkssvenner 1959
  • Fulbrightstipend 1958–59
  • stipend fra Cranbrook Academy of Art

Stillinger, medlemskap og verv

  • Designer hos J. Tostrup
  • tilknyttet Sønnico, Oslo på frilansbasis fra 1960
  • engasjert designer for Randsfjorden Glassverk fra 1964
  • overlærer og leder av metallinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole fra 1966
  • Medlem Norske Kunsthåndverkere og Norske Industridesignere
  • juryformann i Norsk Designsentrum 1969–72

Priser, premier og utmerkelser

  • Oslo håndverk- og industriforenings medalje for særdeles godt utført svennestykke (gullsmykke) 1954

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kirkeinventar i sølv til Tonsen, Manglerud, Høybråten og Oppsal kirker, Oslo, Lesjaverk Røbekk, Trømborg, Jar, Lebesby, Skorvatn og Elvebakken kirker, Mogrenda, Skoganvarre, Landåsen og Heggelia kapeller, kirker i USA (alle 1960-årene)
  • Ordførerkjeder til Bodø, Halden, Odda, Bærum, Asker, Risør, Sarpsborg og Time kommuner
  • Lysekroner og vegglamper til Frimurerlosjen, Oslo (1962)

Litteratur

  • Bonytt, 1963, s. 263
  • Gullsmedkunst, 1955, s. 127
  • Gullsmedkunst, 1961, s. 155
  • Gullsmedkunst, 1962, s. 104-5, 151
  • Gullsmedkunst, 1963, s. 141
  • Gullsmedkunst, 1964, s. 71, 84
  • Gullsmedkunst, 1965, s. 158
  • Gullsmedkunst, 1966, s. 11, 112, 115
  • Gullsmedkunst, 1968, s. 76, 122, 187
  • Gullsmedkunst, 1970, s. 203
  • Gullsmedkunst, 1971, s. 10
  • Gullsmedkunst, 1973, s. 127
  • Gullsmedkunst, 1974, s. 86
  • Gullsmedkunst, 1975, s. 10
  • Gullsmedkunst, 1976, s. 71