Liv og virksomhet

J. begynte med å trykke brikker og løpere. Da hun var knyttet til Plus i Fredrikstad 1965-66, trykket hun bekledningsstoffer og stoffer etter andres design. Hun har hatt verksted i Basarhallene, Oslo fra 1966 til 1970 sammen med Turid Holter. Sammen trykket de stoffer til dekorasjon, klær, duker og gardiner. De var i denne perioden sterkt inspirert av japansk stofftrykk, op-art og jugendstilens bølgende linjeføring. I dekorasjonstekstilene ønsket de uttrykk gjennom kraftige kontraster. J. er særlig opptatt av oppgaver der teppene hennes kan spille sammen med moderne arkitektur. Det er vesentlig for henne å finne fram til det enkelte stoffs egenskaper, og tilpasse trykkmetoden etter materialet og den funksjon det ferdige produkt skal ha. Hun ønsker å bruke ornamenter som fremhever de tredimensjonale og romskapende muligheter en tekstilflate har. Ved bruk av limstoff og lutbad får J. fram ulike spenninger i stoff-flaten, krepp-virkning, som også sterkt fremhever den tredimensjonale effekten. J.s utgangspunkt er den myke, bevegelige og løsthengende stoff-flate. Hun arbeider utelukkende med bomull, fra florlette og transparente stoffer til grovvevd seilduk, og benytter både blokktrykk og silketrykk. Enkelte ganger bygger hun opp flaten ved ulike sjabloner og papirklisjeer, andre ganger påfører hun farge med pensel eller sprayflaske. J. trykker både metervarer og avsluttede stofflengder, komponert som bilder. Flatene bygges opp av figurative og nonfigurative elementer. Hun har også laget poetiske naturabstraksjoner.

Familierelasjoner

Datter av

  • Mary Jessen
  • Hans Austeen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Gloppe husflidsskole 1955–56; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1956–61; Praksis Dansk Filmtrykkeri AS, Ballerup, 1958; Ruth Christensens verksted for trykk på ull og silke, Danmark 1964.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens arbeidsstipend 1969–73; Statens reisestipend 1976; statens garantiinntekt fra 1978; Studiereiser til USA 1965; Tyrkia 1973; Hellas 1979; Kypros 1981.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i tekstil Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1973–78; Medlem Norske kunsthåndverkere, styremedlem i 2 år, redaksjonsmedlem tidsskriftet Kunsthåndverk.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Indekshuset, Oslo (1976)
  • Kreditkassen, Helsfyr, Oslo (1978)
  • Statens biltilsyn, Fredrikstad (1979)
  • Tinghuset, Kristiansand
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Norsk kulturråd
  • Utenriksdep.

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Norsk kunsthåndverk, 1976-1978
  • Norsk kunsthåndverk, 1980
  • 13 tekstilkunstnere, Stavanger Kunstforening, 1966
  • I eget hus, Landsforbundet Norsk Brukskunst Uranienborgvn. 2, Oslo, 1968
  • Maihaugen, 1969
  • Maihaugen, 1970
  • Unge talenter, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1971
  • Hamar Kunstforening, 1973
  • 4 stofftrykkere fra, Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Kjellaug Hølaas og hennes elever, Christianskolen, Kristiansand, 1980

Separatutstillinger

  • Landsforbundet Norsk Brukskunst, Uranienborgvn. 2, 1969
  • Gall. Vognremissen, Oslo, 1976
  • Tendenser 78, Gall. F 15, 1978

Litteratur

  • Bonytt, 1966, s. 291–93 (ill.)
  • Waal, B., Med tekstiler som våpen, Bonytt, 1967, s. 220–223
  • Thue, A., i Dagbl., 14.11.1969
  • Hennum, G., i Aftenposten, 10.09.1976
  • Kunsthåndverk, Oslo, 1980, hefte 1, s. 25 (ill.) og hefte 2/3 s. 6 (ill.)
  • Nord, E., i Østlandspalte, 11.10.1980